2743
Sök

Volvo 850 T5. Renovering/uppgradering av befintlig motor.

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Jaha då var det dags att göra skäl för sitt namn big_smile Hämtade en bil för nån dag sen! fick bli en italien importerad t5:a med 18k mil på mätarn.

Nackdelen var att vevlagerna var slut. Men det skulle ju inte vara några problem tänkte jag, optimist som man är roll var ju bara att öppna sumpen och kasta i nya.. typ.

Så vi lastade av bilen hos en vän till mig som har garage med allt man behöver, tog en närmare och mer grundlig titt på bilen. Nu kommer det roliga. Killen som hade bilen innan har rivit ut exakt allt som fanns i motorrummet, han har inte märkt upp en enda sladd eller någonting! och jag har aldrig mekat volvo vitmotor innan lol Fick även en extra bottendel som vi rev inatt klockan halv 4 men den var helt värdelös, lagerna var nämligen kassa i den oxå :arg: Så den fick bli projekt block.

Nu återstår att skaffa nya ram/vevlager och pilla dit, mecka ihop den befintliga motorn som sitter i bilen, starta upp den och se så allt fungerar. Resten är hemligstämplat sålänge smile

Bilder och så kommer läggas upp, uppdatering sker varje dag. Hoppas på ett par läsare iallafall roll

Mvh.
Senast redigerat av turbo5a (11 augusti 2009)

team Svineri. Volvos under construction.

59 Inlägg
4 augusti 2009
Ska bli kul att följa smile lycka till!

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"

1 196 Inlägg
4 augusti 2009
det här ska bli itressant men varför en italien import? 2 liter ju

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Spiike skrev:
det här ska bli itressant men varför en italien import? 2 liter ju

Jag bytte den mot min cross maskin får jag ihop bilen så har jag gjort en bra affär. Ska stroka sen när jag bara har fått ihop bilen.

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
En fråga fråga!! är det skillnad på lagerna i en t5 och en vanlig sugis 850???

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
En liten skoj och snabb update. Jag hittade ett chip i bilen! låg i handskfacket mellan sätena. Det står 1,15 bar på det. Kan jag ha sån tur så jag har fått gratis trim? Undra vad effekten blir med det i roll

2 982 Inlägg
4 augusti 2009
eeh, du har hittat ett chip?
vet du vad det är för ngt för chip?
jag skulle inte använda ett chip jag hittat i mitt handsfack... =S
knas vad folk vågar idag asså

2 982 Inlägg
4 augusti 2009
t5a har turbo. sugis saknar turbo

sen skiljer det sig ganska mycket på delar i motorn och ev. chasse delar
Senast redigerat av Residence (4 augusti 2009)

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Har inte tänkt använda det förrens jag vet vad det är, står t5 2.0 nånting på det.

Ska kolla upp exakt vad det står på det och skriva här.
Senast redigerat av turbo5a (4 augusti 2009)

Avstängd
424 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Residence skrev:
t5a har turbo. sugis saknar turbo

sen skiljer det sig ganska mycket på delar i motorn och ev. chasse delar

Jo det är sant, vara bara tvungen att fråga. Eftersom det finns folk som använder sig av glt kammar bl.a.

Avstängd
424 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Update! Började skruva vid midnatt igår och slutade 10 imorse, sov till klockan 3 sen ut igen. Plockade av oljekyl front och hela skiten, tömde tråget och pillade bort det också smile nu är vi jävlar nära tänkte vi. Haha..jo säkert...

Nu kom vi fram till veven och började demontera bottendelen på vevstakarna, Jag fick bort den första och kunder redan då konstatera att vi lokaliserat felet. Kalas! tänkte vi, nu skaffar vi fram nya lager och knäcker i sen drar vi ut och börnar upp dom där gamla slitna vinter däcken! Detta sa vi efter första staken var loss..

Sen kom nr:2. Redan då förstod jag att den där börnen vi snackade om inte skulle bli av denna sidan julafton iallafall big_smile Där var det millimeter djupa repor.

Nr:3. Nu ska det inte vara så farligt tänkte jag! det kan ju inte vara värre åtminstone! Haha... Det var nog fan det värsta jag sett! För det första så hade kanterna blivit "valsade" och dom var sylvassa! och för det andra så hade dom (tro det eller ej) Smält fast i veven! Jag blev chockad, allt kändes meningslöst efter det. Byte av bottendel tänkte vi, det hade vi ju en liggandes men den var ju också knasig. Så nu mina herrar/damer! nu blir det 2.3 liters motor förhoppningsvis. Skall åka upp till en skrot i växjö snarast möjligt och kolla om dom har någon fin motor att kasta efter mig.

Kan tillägga att vi som mekat är två stycken 17 åriga grabbar som börjar 2:an på fordonsgymnasium snart roll Kul projekt att börja med. Höjer betyget framförallt.

Bilder kommer. ska hitta sladden bara.

God fortsättning.

Avstängd
424 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Bumpar tråden med taskigt meddelande. Har stora problem med att hitta en vettig motor till en bra peng sad fanns ett ställe som hade många med dom skulle ha 10 tusen utan kringutrustning turbo osv. Det är liksom lite sådär överpris tycker jag..

Men jakten fortsätter, om någon har en motor liggandes som inte behövs så bara skrik till. F.ö så har jag börjat planera utsidan på bilen. Den blir mörk lila med pearl och svarta fälgar på det. Kan nog bli bra.

Mvh

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
7 augusti 2009
turbo5a skrev:
Bumpar tråden med taskigt meddelande. Har stora problem med att hitta en vettig motor till en bra peng sad fanns ett ställe som hade många med dom skulle ha 10 tusen utan kringutrustning turbo osv. Det är liksom lite sådär överpris tycker jag..

Men jakten fortsätter, om någon har en motor liggandes som inte behövs så bara skrik till. F.ö så har jag börjat planera utsidan på bilen. Den blir mörk lila med pearl och svarta fälgar på det. Kan nog bli bra.

Mvh

eklunds bildemont i skövde har fina motorer utan kring utrustning från 4000:- och uppåt.

Avstängd
424 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Jag hittade inga på eklunds..

Så jag har slutat leta efter annan motor nu. Har bestämt mig för att plocka ner den befintliga och renovera/uppgradera... Så nu blir det förhoppningsvis lite bättre ös i denna tråd när jag fått tummen ur rö*en så att säga. Räknar med att vara färdig för uppstart till våren. Och då ska det hålla.

Trevlig helg.

Avstängd
424 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
jaha ännu en update. Händer inte så mycket med bilen då massa annat kommit i vägen, sorgligt men sant.. Nu till helgen planerar jag dock att lyfta ut motorn för att säkert bli ännu mer förkrossad när jag sedan klyver den roll

Men lite har hänt åtminstone. Har bl.a letat upp alla delar jag behöver för att se så dom iaf finns tillgängliga smile så på måndag nästa vecka påbörjar jag min resa mot en tom plånbok.

Ber om ursäkt för att bilderna inte kommit upp men det kommer.

98 Inlägg
13 augusti 2009
Låter mycket kul, hoppas du får till det och Vi hoppas snart på bilder big_smile

God Fortsättning wink

Avstängd
424 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Ottosson_V skrev:
Låter mycket kul, hoppas du får till det och Vi hoppas snart på bilder big_smile

God Fortsättning wink

kul med folk som läser smile Ska nog fan få ihop "henne" till slut big_smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 augusti 2009
MM, men läsa är inge kul. vi vill ha BILDER

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

689 Inlägg
14 augusti 2009
Ja upp med bilder nu så vi får se på bilen och raset

Avstängd
424 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Bilder kommer. Kamera sladden är bort tappad så jag har gjort en liten specialare. Blev lite knas men så blir det när man kör volvo roll

Sök