6253
Sök

Volvo 740 Turbo B230FT - Dubbelmassesvänghjul

935 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan har en fråga om 2-massesvänghulet till b230 som används till m90v-låda med 240mm lamell...Tråkigt nog är 2-massesvänghjulet uppbyggt med en gummianordning mellan de 2 hjulen ungefär som en "Hardy-skiva" till kardanstång.. Hursom helst har denna gummiskiva imellan de 2-hjulen blivit jättestort glapp i .. Man kan vrida yttersta hjulet i motsatt håll ca 1dm. Detta ska väl vara nästan stumt?...

Frågan: Har hört att endel har Stumsvetsat 2-massesvänghjulet.. Någon som har information om hur man gör samt bilder ?

Tack på förhand MVH: v_racing

374 Inlägg
4 augusti 2009
Mitt råd är, med erfarenhet från liknande modifieringar men inte just det svänghjulet, är att du lämnar det till någon motorrenoveringsfirma eller motsvarande som kan hålla koll på balansen medans det svetsas. Men om du väljer att svetsa själv så rekommenderar jag att du balanserar den sen!

Lycka till!

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

Pan
4 augusti 2009
Jag kör med ett enkelmasse svänghjul från 740. Med förlängt utrampningslager ca 3.8kg lättare än org med.

Edit det är lite lättat dock..
Senast redigerat av Pan (4 augusti 2009)

935 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Pan skrev:
Jag kör med ett enkelmasse svänghjul från 740. Med förlängt utrampningslager ca 3.8kg lättare än org med.

Edit det är lite lättat dock..

men då kör du också med 228mm lamell? isf får ja svarva om ett enkelmasse-sväväng-hjul? har 4-puck sinterlamell 240mm

935 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Ricke W skrev:
Mitt råd är, med erfarenhet från liknande modifieringar men inte just det svänghjulet, är att du lämnar det till någon motorrenoveringsfirma eller motsvarande som kan hålla koll på balansen medans det svetsas. Men om du väljer att svetsa själv så rekommenderar jag att du balanserar den sen!

Lycka till!

ok då är frågan ska ja lämna in 2-massesvänghjulet på stumsvetsning eller jas ja skicka in ett enkelmassesvänghjul som de svarvar om så att 240mm lamell passar och -712 tryckplatta ?

935 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
lämna in 2-massedrevet ? eller ett enkelmassedrev å svarva om till 240mm ?
Senast redigerat av V_Racing (4 augusti 2009)

Pan
4 augusti 2009
Jag kör med org lamell. Vet inte riktigt vad han gjorde som fixade mitt svänghjul. Men inte dumt att bli av med lite vikt. Väger ju apan dubbelmasset...

935 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Pan skrev:
Jag kör med org lamell. Vet inte riktigt vad han gjorde som fixade mitt svänghjul. Men inte dumt att bli av med lite vikt. Väger ju apan dubbelmasset...

ok men svarvar om ett enkeltmassedrev då...men vet du hur det blir med urtrampningslagret då? behöver ja förlänga eller något så att de trycker som det ska ? för enkel är väl tunnare en dubbel

SlaktareN
52 Inlägg
5 augusti 2009
V_Racing skrev:
Pan skrev:

ok men svarvar om ett enkeltmassedrev då...men vet du hur det blir med urtrampningslagret då? behöver ja förlänga eller något så att de trycker som det ska ? för enkel är väl tunnare en dubbel

Behöver inte svarva o greja alls!, Sachs 763 Tryckplatta med enkelmasse svänghjul (djupahjulet) från 940 91- lr liknande m/46/47 växellåda, m90 utrampningslager, M90 20-splines organisk fjädrad lamell 228mm (denna koppling klarar 440nm med standard organisk lamell, sen finns det ju värre lameller), ring till kg trim lr kolla med mekonomen, de kan hjälpa dig med det. Enkelmasse är bara o kolla efter på laga.se lr bildelsbasen! Såg jorde jag iaf. Men du kanske behöver en koppling som klarar mer effekt? Vad vet jag?
Senast redigerat av angr1ff (5 augusti 2009)

402 Inlägg
5 augusti 2009
Lånar tråden lite, har funderingar på att byta bort dubbelmassehjulet mot ett enkel massigt. Nu är jue då frågan hur jag ska gå till väga. Har en 712 tryckplatta och en ny 240mm lamell ligger här hemma och så har jag ett enkelmassigt svänghjul. (tror det är ett svänghjul från m46) det är iaf för 228 mm lamell så jag har tänkt att svarva upp det och borra om hålen för tryckplattan så jag kan använda 712 tryckplattan. Men sen är jue frågan hur jag smidigast fixar kopplingsvägen. Känns jue som att det inte kommer gå att koppla ur ordenklit eftersom enkelmassehjulet är mindre/kortare.

Någon som har erfarenhet av detta o kan svara på hur jag går till väga?

Pan
5 augusti 2009
Hedlisch skrev:
Lånar tråden lite, har funderingar på att byta bort dubbelmassehjulet mot ett enkel massigt. Nu är jue då frågan hur jag ska gå till väga. Har en 712 tryckplatta och en ny 240mm lamell ligger här hemma och så har jag ett enkelmassigt svänghjul. (tror det är ett svänghjul från m46) det är iaf för 228 mm lamell så jag har tänkt att svarva upp det och borra om hålen för tryckplattan så jag kan använda 712 tryckplattan. Men sen är jue frågan hur jag smidigast fixar kopplingsvägen. Känns jue som att det inte kommer gå att koppla ur ordenklit eftersom enkelmassehjulet är mindre/kortare.

Någon som har erfarenhet av detta o kan svara på hur jag går till väga?

Du förlänger utrampningslagret det har jag fått göra. Mät på dom olika svänghjulen och kolla skillnaden sen får du åka till någon med svets/svarv så fixar dom det. Men kör man med enkelmasse svängjulet från 940 så tror jag inte man behöver förlänga men lämnar det det osagt. Men det visste inte jag så jag tjackade ett svänghjul från 740 och behövde förlänga.

Sök