2407
Sök

Bilen drar mer !

177 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Upplever att farsans passat 1.8 T 1999 har börjat dra mer soppa än vanligt. Har kört den med lite olika körstilar men endå drar den mer än för 6 månader sedan. Kanske kan bero på att det är en kombi på 150 hk, dvs tung bil. Har bytt tändstift, olja + filter. Ska se om den börjar dra lite mindre. Har börjat att fundera om jag sk byta bränslefilter?

tips och idér tack.

Ölbryggare
339 Inlägg
4 augusti 2009
Ja det är ju väldigt svårt att veta om man inte vet. Men bränslefiltrer skulle ju endast göra att den isf faktiskt drar mindre. Men luftfilter kan vara en väldigt bra idé att byta efter en dammig vår och försommar. Kan damma igen väldigt snabbt om man utsätter det för grusväg och liknande.

Men vad hade du för däck öfr 6 månader sedan, det är skillnad på däck och däck och hur mycket luft det är i.

177 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Pepe skrev:
Ja det är ju väldigt svårt att veta om man inte vet. Men bränslefiltrer skulle ju endast göra att den isf faktiskt drar mindre. Men luftfilter kan vara en väldigt bra idé att byta efter en dammig vår och försommar. Kan damma igen väldigt snabbt om man utsätter det för grusväg och liknande.

Men vad hade du för däck öfr 6 månader sedan, det är skillnad på däck och däck och hur mycket luft det är i.

luftfiltret är nytt, även kupéfiltret. däcken är lite slitna runt om. åker med 2.2 bar. 16 tummare orginal. Tror du den kommer dra mindre med nytt bränslefilter?

224 Inlägg
4 augusti 2009
Jag kör på 3 bar på mina 205/50/16 tum, tror nog att du kan öka lufttrycket till 2.5 eller 2.6bar i alla fall

4 682 Inlägg
6 augusti 2009
kolla:
-så att inte bromsarna ligger på.
-att den inte läcker bensin nånstans.
-felkoder(kan vara lambda sonden eller lmm som e trasig).
ett igensatt bränslefilter påverkar däremot inte förbrukningen.

Sök