4116
Sök

Större spridare än SAABs röda

24 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
nån som vet vilka spridare som är ett eller två steg större än saabs röda turbo spridare? har sånna nu i en b21 turbo men när turbon laddar ca 1 bar så börjar den få lite soppa tror jag... eller skulle man bara behöva en progressiv BTR för att den ska få soppa vid 1 bar?

402 Inlägg
7 augusti 2009
xbx skrev:
nån som vet vilka spridare som är ett eller två steg större än saabs röda turbo spridare? har sånna nu i en b21 turbo men när turbon laddar ca 1 bar så börjar den få lite soppa tror jag... eller skulle man bara behöva en progressiv BTR för att den ska få soppa vid 1 bar?

Skaffa en bredbandslambda så får du svart på vitt om den går magert eller inte. Det är en
billig "försäkring" mot smälta kolvar. Det är omöjligt att gissa sej fram, fett eller magert??
Lagom är bäst(rätt)!wink

24 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
hehe okej men kan man inte gissa sig fram på ett ungefär? tongue  har lite ont om pengar hmm

402 Inlägg
7 augusti 2009
xbx skrev:
hehe okej men kan man inte gissa sig fram på ett ungefär? tongue  har lite ont om pengar hmm

Spridare är inte gratis dom heller, inte nya kolvar heller för den delen. Nä de är nog svårt att
gissa sej fram, en BBL får du för ca:2700:-(splitter ny) den kan du flytta med dej till nästa bil
om du vill. Känner du nån som mappar? dom brukar ha en "portabel" att låna/hyra för nåra kr.

24 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
nej känner ingen som mappar =/ och jag märkte nu att den går bara på 3 cylindrar ibland också när man startar den sen brukar den gå till sig efter en stund, vid fullt gaspådrag kan den också gå på 3 :S nån som vet va de kan va?

10 287 Inlägg
7 augusti 2009
Jodå. Om du är duktig på att känna hur motorer beter sig så kan man hitta rätt "på ett ungefär".
Jag känner ett par sådana personer. Dom växer inte på träd och man skall nog inte tro själv att man är så duktig.

/Göran

xbx skrev:
hehe okej men kan man inte gissa sig fram på ett ungefär?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
7 augusti 2009
För klent tändsystem alternativt dåliga tänddetaaljer.

/Göran

xbx skrev:
nej känner ingen som mappar =/ och jag märkte nu att den går bara på 3 cylindrar ibland också när man startar den sen brukar den gå till sig efter en stund, vid fullt gaspådrag kan den också gå på 3 :S nån som vet va de kan va?

(Groucho Marx).

24 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
okej, men de hörs ju och känns om en motor går bra eller dåligt, okej ska kolla upp tändningen, tror du inte de kan va nåt med själva motorn eller nån spridare som är klen då? har kört med samma tändsystem på original motorn som satt i (b230f) och den gick inte dåligt iaf

10 287 Inlägg
7 augusti 2009
Ju högre förbränningstryck du har (dvs ju mera ladd) - desto mer krävs av tändsystemet. En dålig kabel eller dålig fördelare som inte märks på en orginalhink kan vara rena katastrofen på en trimmad motor.

Problemet med att "känna om motorn går bra eller dåligt" är dels att det kan vara för sent på en trimmad motor - du kan redan ha hål i en kolv innan du "känner" något , dels är problemet att lära sig känna vilken sorts problem det är.

Skaffa åtminstone en vanlig binärlaambda (smalbandslambda) så du i alla fall ser om den leanar ur.

/Göran

(Groucho Marx).

24 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
okej har ställt in tändningen lite bättre nu och då gick den inte på 3 lika ofta iaf.. och tändstiften är svarta, får den för mycke soppa då? yikes

vad går en smalbands lambda på då ungefär?

402 Inlägg
8 augusti 2009
xbx skrev:
okej har ställt in tändningen lite bättre nu och då gick den inte på 3 lika ofta iaf.. och tändstiften är svarta, får den för mycke soppa då? yikes

vad går en smalbands lambda på då ungefär?

Är stiften svarta så brukar de ju va ett tecken på att den går fett.
Smalbandare ca:500-1000:- beroende på var du köper den, tror
tom att biltema har nåt billigt, men du får bara en grov vink om
den går fett eller magert inga noggranna värden men de kanske
räcker för din del.roll

24 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
okej jo en smalbandslambda räcker nog, bara jag vet på ett ungefär så tongue

en annan fråga, blir värdena från LMM fel om man trycker luften igenom den istället för att luften sugs genom den?

1 489 Inlägg
10 augusti 2009
xbx skrev:
en annan fråga, blir värdena från LMM fel om man trycker luften igenom den istället för att luften sugs genom den?

Du menar att sätta LMM på trycksidan så du kan ha öppen AV? wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

24 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
ja den sitter på trycksidan nu tongue men va fan är AV? yikes hehe

Svetsare
3 150 Inlägg
10 augusti 2009
xbx skrev:
ja den sitter på trycksidan nu tongue men va fan är AV? yikes hehe

AV = Avlastningsventil A.K.A. dumpventil
Senast redigerat av ZonaX (10 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

24 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
jaha, har öppen dump på nu, kan man inte ha de om man har LMM på sug sidan?

1 489 Inlägg
10 augusti 2009
xbx skrev:

Nej det blir fel värden, men "funkar" med öppen om man har LMM på trycksidan

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

24 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
MarcusL skrev:
xbx skrev:

Nej det blir fel värden, men "funkar" med öppen om man har LMM på trycksidan

Mvh

jaha okej men då får  LMM sitta kvar där den är då tongue

Sök