5366
Sök

Stort basrör i låda till soloX18

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Hej. jag har fått hem ett rör på 30mm innermått och 60cm långt.
Då lådan är på 300 liter ungefär plusminus några liter innemått så vill jag inte ändra lådans liter.
Men jag vill ha detta rör för att göra lådan unik och för jag att göra något häftigt samtidigt.

Röret måse juh vara utanför lådan.
Vad ska jag göra.

Bygga en ny större låda så röret inte hänger utanför eler ska jag göra en extra låda till lådan enbart för att stadga röret?

Lådan ska juh dämpas och så likaså röret för att slippa "eko" och andra missljud som kan uppstå.

Hur ska jag göra? något förslag för bästa montering?

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
bild på rör och låda finns i mitt galleri för den som undrar hur det ser ut.

Egen företagare
864 Inlägg
8 augusti 2009
nja 30 mm innermått är ju inte så stort, tror du menar 300mm iner mått, skulle nog satsa på att bygga fast den på något sätt på sidan av lådan.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
30mm innerdiameter? Det är ju typ 1,25", kan väl knappast räcka till en SoloX??

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Det blev nog en liten felskrivning av Leo86, röret är tydligen 380 mm i innerdiameter enligt vad som står i hans galleri. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2009)

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
haha japps. det blev lite fel tongue. ja 380mm ska det vara. vad tror du? du verkar ha koll på det mesta inom att bygga.. vad tror du? hur ska ja göra?
Drönirettab skrev:
Det blev nog en liten felskrivning av Leo86, röret är tydligen 380 mm i innerdiameter enligt vad som står i hans galleri. smile

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Basen tar upp ca 8 liter enligt manualen. Räknat på 300 liter netto så blir röret runt 39 cm vid 40 Hz avstämning och runt 23 cm vid 45 Hz avstämning. Om rörets ytterdiameter är 39 cm så tar det upp ca 44 respektive 25 liter, baserat på 22 mm material i lådan.

Eftersom lådan är på 300 liter brutto så kommer rörlängderna att bli längre pga mindre nettovolym, då får du (som du skriver) antingen göra ny låda eller låta röret vara utanför lådan och "bygga in" det med en extra låda.

Att bygga till en extra låda utanpå ordinarie ser väl inte så fint ut, såvida du inte gör något snitsigt förstås. Bygga ny låda kräver nytt material och sånt kostar en del. Frågan är nog vilket du känner för mest, att lägga slantar på ny låda eller lägga tid på att göra en yttre låda som gömmer röret. smile

Vilken avstämning vill du ha?

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Okej. det blir nog att bygga en helt ny låda då. men det får komma senare s jag sätter nog röret i nerkant på sidan så länge. kortar röret till 40cm så det blir en liten bit till andra väggen. hoppas det inte kommer låta för illa bara =/.

Men tack för all hjälp endå drönirettab.
Vill få så låg stämmning som mööjligt då a gillar det djupaste. hehhee. härna runt 35hz om det finns någon möjlighet för det? tror du det? vilka mått och liter behövs då?
För det där med avstämmning kan jag ingenting om alls.

mvh

Drönirettab skrev:
Basen tar upp ca 8 liter enligt manualen. Räknat på 300 liter netto så blir röret runt 39 cm vid 40 Hz avstämning och runt 23 cm vid 45 Hz avstämning. Om rörets ytterdiameter är 39 cm så tar det upp ca 44 respektive 25 liter, baserat på 22 mm material i lådan.

Eftersom lådan är på 300 liter brutto så kommer rörlängderna att bli längre pga mindre nettovolym, då får du (som du skriver) antingen göra ny låda eller låta röret vara utanför lådan och "bygga in" det med en extra låda.

Att bygga till en extra låda utanpå ordinarie ser väl inte så fint ut, såvida du inte gör något snitsigt förstås. Bygga ny låda kräver nytt material och sånt kostar en del. Frågan är nog vilket du känner för mest, att lägga slantar på ny låda eller lägga tid på att göra en yttre låda som gömmer röret. smile

Vilken avstämning vill du ha?

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Med 300 liter netto så blir röret ca 62 cm långt för att få 35 Hz avstämning, om röret ska sitta i lådan så får du göra den på runt 380 liter med både bas och rör inräknade. Fast en så stor låda kräver stagning för att inte flexa en massa, då tar sånt upp plats också. smile

Om du sätter 40 cm långt rör i nuvarande låda så kommer avstämningen att hamna på omkring 44 Hz, men tänk på att avståndet från rörmynningen inuti lådan bör vara minst rörets egen diameter (dvs ca 38 cm). Det går att ha mynningen närmare utan att få märkbara påverkningar, men jag vet dock inte hur pass nära man kan ha mynningen.

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
vad händer med avstämming välljud osv osv med lådan som jag har nu och röret INNE i lådan?. lite rent allmänt? men då vet jag vad ja kan bygga vart efter iaf tongue 380 liter. en stor jävla låda big_smile
Drönirettab skrev:
Med 300 liter netto så blir röret ca 62 cm långt för att få 35 Hz avstämning, om röret ska sitta i lådan så får du göra den på runt 380 liter med både bas och rör inräknade. Fast en så stor låda kräver stagning för att inte flexa en massa, då tar sånt upp plats också. smile

Om du sätter 40 cm långt rör i nuvarande låda så kommer avstämningen att hamna på omkring 44 Hz, men tänk på att avståndet från rörmynningen inuti lådan bör vara minst rörets egen diameter (dvs ca 38 cm). Det går att ha mynningen närmare utan att få märkbara påverkningar, men jag vet dock inte hur pass nära man kan ha mynningen.

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Om man jämför frekvensgången mellan 40 cm rör utanpå nuvarande lådan (292 liter netto) med att ha röret inne i lådan (247 liter netto), så skiljer avstämningen ungefär 4 Hz. Skillnaden i ljudkvalitet är jag dock på.

Jo, 380 liters låda går man ju inte omkring och bär på så där utan vidare. Speciellt inte med 47 kilo basmonster monterad. wink

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
men kommer det låta illa? yikes. eller blir d skillnad som från Metallica till dileva? alltså från asbra till skitdåligt tongue. hahahaha nae d e d juh inte tongue tyckte den här lådan va ganska otymplig tongue
Drönirettab skrev:
Om man jämför frekvensgången mellan 40 cm rör utanpå nuvarande lådan (292 liter netto) med att ha röret inne i lådan (247 liter netto), så skiljer avstämningen ungefär 4 Hz. Skillnaden i ljudkvalitet är jag dock på.

Jo, 380 liters låda går man ju inte omkring och bär på så där utan vidare. Speciellt inte med 47 kilo basmonster monterad. wink

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
En så här pass stor låda är nog bara till för att spela högt, inte få bra ljudkvalitet. Det är min gissning utifrån de kurvor som jag ser i mitt program. Teoretiskt sett spelar basen mycket peakat, inte ett brett frekvensområde. smile

Fast den teoretiska beräkningen kan ibland skilja sig ganska mycket ifrån verkligheten, folk som har provat basen vet bättre än jag hur den låter.

Hör gärna med dbakuten här på forumet, han om någon bör veta hur basen kan låta i olika lådor. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2009)

1 468 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Okej. får testa får vi se vart det bär av. men ska i varje fall bygga ny låda framöver så allt blir så korrekt som möjligt smile. Tror inte det är någon som någonsin har provat med en så pass stor port så det blir juh svårt att få tag i prövad teori så att säga. lite rent allmänt. vad använder du dig av för  program? eller e du bara jävligt vass i lådritning osv? tongue

Jo. db-akuten ringde jag till för inte så länge sen . dom rekomendera 12" rör i det fallet. men 15" fick ja tag i gratis så då tog ja det ist. pröva kan man juh göra iaf. låter d inte bra så måste man bygga nytt i vilket fall som helst så tongue.

mvh
Drönirettab skrev:
En så här pass stor låda är nog bara till för att spela högt, inte få bra ljudkvalitet. Det är min gissning utifrån de kurvor som jag ser i mitt program. Teoretiskt sett spelar basen mycket peakat, inte ett brett frekvensområde. smile

Fast den teoretiska beräkningen kan ibland skilja sig ganska mycket ifrån verkligheten, folk som har provat basen vet bättre än jag hur den låter.

Hör gärna med dbakuten här på forumet, han om någon bör veta hur basen kan låta i olika lådor. smile

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Jag har två program, WinISD och BassBox Pro. Till basreflexlådor använder jag mest BassBox Pro. smile

219 Inlägg
9 augusti 2009
blev de inte 3st solo x basar?

1 468 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
mjoo. jag letar hela tiden efter fler och hur jag ska göra för att kunna byta till mig någon då ekonomin e väääldigt tajt just nu. men får bygga på det jag har än så länge för d kan juh dröja en vecka innan ja får tag i en till o d kan dröja ett år eller två. vem vet?.

Mvh smile
per-kan skrev:
blev de inte 3st solo x basar?

219 Inlägg
9 augusti 2009
okej. men de är ju en kille i gbg som säljer 2st för typ 14000 säkert prutbart. o sen finns de ju en på blocket för typ 6000 eller något. eller va får dom kosta........

1 468 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
helst inget alls. alltså rent byte. men när ekonomin kommer igång igen vilket jag inte vet när den gör så får dom juh kosta upp till 7000:- styck..

Mvh
per-kan skrev:
okej. men de är ju en kille i gbg som säljer 2st för typ 14000 säkert prutbart. o sen finns de ju en på blocket för typ 6000 eller något. eller va får dom kosta........

219 Inlägg
9 augusti 2009
okej okej. va har du o byta bort då?:-) du kanske har något kul....

Sök