Trimning av nissan sunny 1,6slx

yont BIK-Racing
9 augusti 2009 · 50 Inlägg

Hej!
Jag har en nissan sunny 1,6slx -90 som jag ska börja skruva på och tänkte att jag skulle trimma den lite, är de nån som har nåt tips om vad jag kan göra?
De är en förgasarmotor på 90 hk 5 växlad låda.
Vill ha upp den i över 100 hk utan turbo, behöver jag göra nånting med växl lådan eller håller den?
Då jag fortfarande går i skolan så har jag inte en jätte stor budjet men tänkte lägga en 5000 på motorn smile
Mycket tacksam för alla tips jag kan få! smile

Säg till om ni behöver veta nåt mer om bilen?

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
husmus www.avgassystemet.se
9 augusti 2009 · 936 Inlägg

yont skrev:
Hej!
Jag har en nissan sunny 1,6slx -90 som jag ska börja skruva på och tänkte att jag skulle trimma den lite, är de nån som har nåt tips om vad jag kan göra?
De är en förgasarmotor på 90 hk 5 växlad låda.
Vill ha upp den i över 100 hk utan turbo, behöver jag göra nånting med växl lådan eller håller den?
Då jag fortfarande går i skolan så har jag inte en jätte stor budjet men tänkte lägga en 5000 på motorn smile
Mycket tacksam för alla tips jag kan få! smile

Säg till om ni behöver veta nåt mer om bilen?

köp ny bil om du vill ha mer effekt. inget att hålla på med. bara pengar i sjön

-den satt som en fläskläpp-
yont BIK-Racing
9 augusti 2009 · 50 Inlägg

husmus skrev:

yont skrev:
Hej!
Jag har en nissan sunny 1,6slx -90 som jag ska börja skruva på och tänkte att jag skulle trimma den lite, är de nån som har nåt tips om vad jag kan göra?
De är en förgasarmotor på 90 hk 5 växlad låda.
Vill ha upp den i över 100 hk utan turbo, behöver jag göra nånting med växl lådan eller håller den?
Då jag fortfarande går i skolan så har jag inte en jätte stor budjet men tänkte lägga en 5000 på motorn smile
Mycket tacksam för alla tips jag kan få! smile

Säg till om ni behöver veta nåt mer om bilen?

köp ny bil om du vill ha mer effekt. inget att hålla på med. bara pengar i sjön

Nej de tänker jag inte göra, jag gillar denna bil

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

plana & porta toppen, Vassare kamaxel. exraktor grenrör, sportavgas, öppet filter som får kall luft. borde närma dig 100.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (9 augusti 2009)

C H E V R O L E T <3
teamvolvoracing Trucker
9 augusti 2009 · 1 220 Inlägg

du kan ju försöka få tag på sunny gti motorn finns säkert nån billig gti som du kan köpa å ta motorn ifrån tro den är på 130hk el nåt

Vissa är bara bättre än andra!
yont BIK-Racing
9 augusti 2009 · 50 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
du kan ju försöka få tag på sunny gti motorn finns säkert nån billig gti som du kan köpa å ta motorn ifrån tro den är på 130hk el nåt

Aa kanske de, måste jag besiktiga om bilen då?

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
teamvolvoracing Trucker
9 augusti 2009 · 1 220 Inlägg

igentligen så måste du det men det är bara att prova att göra en vanlig bes det är många som har fått igenom sitt motorbyte och inte regga om den med den nya motorn du få försöka göra den lik den gamla motorn så skulle jag tro att bes gubben inte upptäcker det för dom ser rätt lika ut

http://www.blocket.se/vasterbotten/Niss … =3&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_s … =3&w=3

Senast redigerat av teamvolvoracing (9 augusti 2009)

Vissa är bara bättre än andra!
yont BIK-Racing
9 augusti 2009 · 50 Inlägg

teamvolvoracing skrev:
igentligen så måste du det men det är bara att prova att göra en vanlig bes det är många som har fått igenom sitt motorbyte och inte regga om den med den nya motorn du få försöka göra den lik den gamla motorn så skulle jag tro att bes gubben inte upptäcker det för dom ser rätt lika ut

http://www.blocket.se/vasterbotten/Niss … =3&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_s … =3&w=3

Okej, ska fundera på det då smile

Vill gärna ha mer tips på vad jag kan göra smile och gärna tips om var jag kan få tag på delar wink

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
marven
9 augusti 2009 · 551 Inlägg

en kompis hade en sån 1.6 sunny med planad topp sportfilter o avgas, drog honom med min original civic 1.5.... byta till gti.

You can't B serious, oh K
Blida
10 augusti 2009 · 654 Inlägg

Börja i rätt ände med din budget om 5000kr.
En GTI motor kan vara värt att försöka hitta, en hel bil inkl motor i bra skick tror jag inte du kommer kunna finna för dom pengarna.
Vill du inte göra motor bytet med risk att kunna få påbackning hos SBP för detta så är detta stegen du börjar med detta och rimligen klara att hålla dig inom budget:

*Filter & avgassys
*Plocka ur onödig inredning i bilen som du känner att du inte måste ha där= viktminskning= ökad acceleration.
*Extraktor grenrör.
*Svarva upp ev spjällhus och plenumingång.
*Katersättnings rör (om du har kat på din bil).

Fler saker som du kan göra som både är mer krävande kunskapsmessigt och dyrare:
*Plana toppen, men var försiktig så det inte tas för mycket.
*Skaffa vassare kamaxlar+hårdare ventilfjädrar.
*Porta toppen.
*Skaffa högkomps kolvar.

Finns många fler saker man kan göra, är bara kunskaperna och ekonomin som sätter gränserna som du säkert förstår.

yont BIK-Racing
10 augusti 2009 · 50 Inlägg

Blida skrev:
Börja i rätt ände med din budget om 5000kr.
En GTI motor kan vara värt att försöka hitta, en hel bil inkl motor i bra skick tror jag inte du kommer kunna finna för dom pengarna.
Vill du inte göra motor bytet med risk att kunna få påbackning hos SBP för detta så är detta stegen du börjar med detta och rimligen klara att hålla dig inom budget:

*Filter & avgassys
*Plocka ur onödig inredning i bilen som du känner att du inte måste ha där= viktminskning= ökad acceleration.
*Extraktor grenrör.
*Svarva upp ev spjällhus och plenumingång.
*Katersättnings rör (om du har kat på din bil).

Fler saker som du kan göra som både är mer krävande kunskapsmessigt och dyrare:
*Plana toppen, men var försiktig så det inte tas för mycket.
*Skaffa vassare kamaxlar+hårdare ventilfjädrar.
*Porta toppen.
*Skaffa högkomps kolvar.

Finns många fler saker man kan göra, är bara kunskaperna och ekonomin som sätter gränserna som du säkert förstår.

Saknar mycket kunskap men går i skolan och ska ha denna bil som projektarbete smile
Vet nån var man kan få tag på kolvar och så till denna bil? Eller funkar sakerna från nån annan bil?

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Blida
10 augusti 2009 · 654 Inlägg

yont skrev:
Saknar mycket kunskap men går i skolan och ska ha denna bil som projektarbete smile
Vet nån var man kan få tag på kolvar och så till denna bil? Eller funkar sakerna från nån annan bil?

Kolvar är egentligen ett senare skede ur ditt fall nu.
Men, för att ge dig lite mer kött på benen:
Du behöver inte nödvändigtvis köpa nya speciella högkomps kolvar, kan räcka med att hitta andra beg kolvar av mer stryktålig legering som man sen putsar till och matchar in med toppens planing för att nå önskat komp.
Dock så är det troligen inte så jätte stor kostnads skillnad mellan den varianten och att köpa färdiga kolvar som är anpassade för din motor.
Färdiga kolvar kontra andra kolvar du fixar till är i det stora hela tiden och kanske någon 500-1000lapp skillnad i kostnad.
Allt är bara en frågan om hur mycket man kan göra själv.

I ditt fall så ska du iaf börja i rätt ände,dvs med andningen.
Redan är kommer du lära dig lite nya saker som innan kändes uppenbara för dig.

yont BIK-Racing
10 augusti 2009 · 50 Inlägg

Blida skrev:

yont skrev:
Saknar mycket kunskap men går i skolan och ska ha denna bil som projektarbete smile
Vet nån var man kan få tag på kolvar och så till denna bil? Eller funkar sakerna från nån annan bil?

Kolvar är egentligen ett senare skede ur ditt fall nu.
Men, för att ge dig lite mer kött på benen:
Du behöver inte nödvändigtvis köpa nya speciella högkomps kolvar, kan räcka med att hitta andra beg kolvar av mer stryktålig legering som man sen putsar till och matchar in med toppens planing för att nå önskat komp.
Dock så är det troligen inte så jätte stor kostnads skillnad mellan den varianten och att köpa färdiga kolvar som är anpassade för din motor.
Färdiga kolvar kontra andra kolvar du fixar till är i det stora hela tiden och kanske någon 500-1000lapp skillnad i kostnad.
Allt är bara en frågan om hur mycket man kan göra själv.

I ditt fall så ska du iaf börja i rätt ände,dvs med andningen.
Redan är kommer du lära dig lite nya saker som innan kändes uppenbara för dig.

okej, tack! smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Louksor
10 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Dina 5000kr räcker inte långt för att trimma en sugmotor.

Enklast och billigast är att köpa en GTI motor och sätta i din bil, finns ju hela GTI bilar för nån tusing på blocket, får du en hel bil att plocka delar ifrån oxå om det behövs.
Sen kan du ju fixa GTI motorn lite innan du byter motor, tex plana den och porta toppen osv...

Sen krävs det en regbesiktning på bilprovningen för att få den godkänd och det borde inte vara några problem att bli godkänd med en GTI motor, men ring o kolla med dom först vad som behövs för säkerhetsskull..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
yont BIK-Racing
11 augusti 2009 · 50 Inlägg

larsson.m skrev:
Dina 5000kr räcker inte långt för att trimma en sugmotor.

Enklast och billigast är att köpa en GTI motor och sätta i din bil, finns ju hela GTI bilar för nån tusing på blocket, får du en hel bil att plocka delar ifrån oxå om det behövs.
Sen kan du ju fixa GTI motorn lite innan du byter motor, tex plana den och porta toppen osv...

Sen krävs det en regbesiktning på bilprovningen för att få den godkänd och det borde inte vara några problem att bli godkänd med en GTI motor, men ring o kolla med dom först vad som behövs för säkerhetsskull..

Okej, kanske de. Får se om jag hittar nån billig gti då smile
Annars trimmar jag den jag har

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang