Går i köpa bil tankar, och tittar på bilar i 20 000:- klassen. Vill ha en bil som går går hyffsat snålt i motorvägstempo, är pålitlig och inte kostar skjortan att försäkra. Ska gå i vinter.
I stil med Audi 100 2,8 - Bmw 525 - Opel Omega Mv6 - 850 T5..
Jo, kikar på större tyskar mestadels.. Även några jänkare har fångat mitt intresse. Buick Park Avenue verkar prisvärd och driftsäker - men lite väl stor..
Håller med, spelar ingen större roll om det är Audi, Bmw eller Mercedes.
Bmw 525 E34 är ett vettigt val och en bra blandning av ekonomi och prestanda, se till att få en med M50 (1991->) eftersom M20 är lite törstigare och har kamrem. Övriga bra att veta hittar du under begagnatguiden på www.autopower.se
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bmw 525 E34 är ett vettigt val och en bra blandning av ekonomi och prestanda, se till att få en med M50 (1991->) eftersom M20 är lite törstigare och har kamrem. Övriga bra att veta hittar du under begagnatguiden på www.autopower.se
Den är högintressant. Lite skeptiskt till M50 motorn.. verkar inte vara någon raket direkt. 520 är ju direkt slö. 535 verkar roligare.. men då är de så gamla och verkar inte heller så driftsäkra.
Den är högintressant. Lite skeptiskt till M50 motorn.. verkar inte vara någon raket direkt. 520 är ju direkt slö. 535 verkar roligare.. men då är de så gamla och verkar inte heller så driftsäkra.
För att vara på 2 respektive 2.5 liter är dom pigga, speciellt B25an är väldigt pigg och stark med tanke på storlek och förbrukning. Men dom du skriver, 2l i tunga femman blir inte jättekul.
M30 är även den en beprövat slitstark motor, som du skriver ligger problemet snarare i att det är en bil som oftast är helt slutkörd. Betydligt enklare att hitta en fin med M50, samtidigt som denna drar mindre.
En 525i med vanos (192hp/250nm) upplevs inte märkvärt slöare än 535i (211hp/305nm). Som du ser så är 35an avsevärt starkare (kolla vridet) men 25an med vanos har effekten över ett bredare register och upplevs därför inte så mycket slöare till vardags.
En M50 med Vanos är alltså att föredra över en utan pga registret så länge du inte skall turbokonvertera, då är det krångligare med vanos
Ja okej, tack:) Inte för att bli långrandig.. men är automaterna något att ha till dessa - om ja skulle hitta en fin 525ia. Tänkte på törsten osv..
Jo det är något att ha, växlar väldigt mjukt och fint och håller bra. Lådan till V8orna har en detalj i plast som brukar ge upp ibland (beroende på skötsel) och orsaka lite problem. På så här gamla bilar är det billigare att köpa nu låda på skroten än att renovera den gamla, alltså lite påfrestning på plånboken. Lådan till sexorna skall inte ha detta fel, men automat håller ju inte lika bra som Bmws manuella helt enkelt
Drar mer gör dom förstås, hur mycket vet jag inte riktigt då jag aldrig haft en aut. Bmw själv. Men räkna med en knapp deciliter extra. Bmws manuella lådor är finmekanik samtidigt som motorn är stark så man behöver inte växla hela tiden, alltså tycker jag en manuell går lika bra.
"Samtidigt går den präktiga direktionsvagnen utan besvär att köra på åtta deciliter milen i sakta landsvägslunk – där många mellanklassbilar med betydligt mindre motor bara drar decilitern mindre." http://www.automotorsport.se/biltester/ … l+fyndpris
Rover 820ti helst efter -97. 200hk drar under litern, kostar från 10k och har torsenlåda om du nu ville köra i vinterväglag. All utrustning, ACC, kanske tom 6 skivors växlare om du har tur.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS köp en caprice istället. Dom är billiga och drar liter milen vid landsvägskörning. Dom har en bra motor och en tålig låda. Dom har bättre komfort än gammla tyskar. Mera stil också. V8 Hellre det än en liten 6:a Dessutom kan man istta 6 pers i dom.
Ja okej, tack:) Inte för att bli långrandig.. men är automaterna något att ha till dessa - om ja skulle hitta en fin 525ia. Tänkte på törsten osv..
Jo det är något att ha, växlar väldigt mjukt och fint och håller bra. Lådan till V8orna har en detalj i plast som brukar ge upp ibland (beroende på skötsel) och orsaka lite problem. På så här gamla bilar är det billigare att köpa nu låda på skroten än att renovera den gamla, alltså lite påfrestning på plånboken. Lådan till sexorna skall inte ha detta fel, men automat håller ju inte lika bra som Bmws manuella helt enkelt
Drar mer gör dom förstås, hur mycket vet jag inte riktigt då jag aldrig haft en aut. Bmw själv. Men räkna med en knapp deciliter extra. Bmws manuella lådor är finmekanik samtidigt som motorn är stark så man behöver inte växla hela tiden, alltså tycker jag en manuell går lika bra.
Är det inte Getrag som gör lådorna till BMW som till många andra märken?
om du klara av den sunkiga kvaliteen å inte har extrem Ford allergi e en scorpio ett riktigt lok åker jävligt gött i dom å dom e inte törstiga heller å för 20,000 hittar du nog fan en i nyskick
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Är det inte Getrag som gör lådorna till BMW som till många andra märken?
Mycket möjligt, även ZF på en del modeller. Men det är ju inte samma saker i en Bmw som i en *märke* bara för att de lejt ut tillverkningen till samma underleverantör.