Bil till Stubbarace

HoshEmiN HoshEmiN
10 augusti 2009 · 20 Inlägg

Jag och en kompis har fått ett godkännande av hans farsa för att köra stubbarace på ett av fälten hemma hos honom. Det som nu kvarstår är att fixa varsin bil till oss! Vi vill ha bakhjulsdrivna bilar (vem hade inte velat ha det?) Priset ska ligga på mellan 0-2000 kr. Det jag då undrar är:

1. Vilken är den mest roliga bilen som man kan ha för priset?
2. Vilken motor ska man ha, mest med tanke på trimning och så?
3. Vad är det för skillnad på de olika volvo-motorerna, typ b23e, b230e, b23k m.m.

Jag vet ju att det är volvo 240-740 som är de mest aktuella för prisets skull, så det är ju dessa det förmodligen kommer bli. Vi vill veta lite vilken motor som rekommenderas för småtrim och så. Vi har ändå lite skit under naglarna, så att pilla själva på motorerna kommer inte bli något problem...

Tack för svar!

Mvh Dennis

Pierre-na
10 augusti 2009 · 398 Inlägg

Gissar på att du skulle kunna hittade en 340/360 för dom pengarna också, rätt bra med powerför en så liten bil tongue

Senast redigerat av Pierre-na (10 augusti 2009)

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 augusti 2009 · 2 252 Inlägg

240/740 GLE  går beine tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Normark
10 augusti 2009 · 558 Inlägg

köp en 340/360 smile

Bjare
10 augusti 2009 · 945 Inlägg

Volvo 740 GL äldre årsmodell. Riktigt härlig bil att köra på åker med, det är ett plus om den har förknasare.
Givetvis svetsar du även lite i bakaxeln så du får dubbel körupplevelse.

Det viktiga är slutligen att du kan köra med vilka bakdäck som helst oavsett vad folk säger.
Grejen är att du behöver lasta 2-4st bakdäck i bagaget för att få tyngd (fäste)

Jag köpte en sådan bil för ca 2.000:- och brukade den med stor omsorg! big_smile
Efteråt skruvades motorn av och såldes för 3.500:- medans bilen skrotades.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
JonR
10 augusti 2009 · 3 259 Inlägg

Jag körde med en Omega 2.0 8v (samma motor som i kadett GSI) och den gick förjäkla fint, den enda som hängde på mig var en 240 med dubbla webrar som gick jäkligt bra! Givetvis var omegan lättat så mycket det bara gick! Men orginal 240/740 hade inte en chans, varken i kurvorna eller på rakorna.. ett plus är att det går att mosa dit volvo hjul på den också(nästan samma bultmönster) 5x108 / 5x110 så det går för det är ju inte så noga på en åker!smile Så får jag välja en bakhjulsdriven bil igen så tar jag en omega före 10st 240is.. Körde med en Subaru Pickup ett år.. Skitkul när det var regnigt o lerigt o köra om folk på yttern!smile(4x4)

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (10 augusti 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Karl-Bertil
10 augusti 2009 · 518 Inlägg

en gammal bmw duger fint också eller varför inte en audi 100 quattro men då får du lägga lite till men inte mycket, kan ju vara kul att få upp fart rejält även när det är lerigt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Rquired Allmänt envis
10 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Hittar du en billig buskörd Bmw med femtielva 2or på senaste besiktningen så kan det fortfarande finnas mycket liv kvar i den, och då är det klart roligaste valet. Problemet är att det är lite utav en chansning att köpa en bil i det skicket tongue

Annars är väl Volvo det säkraste kortet, du kan ju nästan få en bes. och skattad för det priset...

Senast redigerat av Rquired (10 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjare
10 augusti 2009 · 945 Inlägg

Rquired skrev:
Hittar du en billig buskörd Bmw med femtielva 2or på senaste besiktningen så kan det fortfarande finnas mycket liv kvar i den, och då är det klart roligaste valet. Problemet är att det är lite utav en chansning att köpa en bil i det skicket tongue

Annars är väl Volvo det säkraste kortet, du kan ju nästan få en bes. och skattad för det priset...

Dom äldre 3-serier ja kört på stubbrace har smällt lådan ganska snabbt och haft en känslig koppling.
Men inget utav felen har kommit vid körning av just 740 roll

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
triplesixer
10 augusti 2009 · 325 Inlägg

Rquired skrev:
Hittar du en billig buskörd Bmw med femtielva 2or på senaste besiktningen så kan det fortfarande finnas mycket liv kvar i den, och då är det klart roligaste valet. Problemet är att det är lite utav en chansning att köpa en bil i det skicket tongue

Annars är väl Volvo det säkraste kortet, du kan ju nästan få en bes. och skattad för det priset...

finns det nått som bmw inte passar bäst till?

Rquired Allmänt envis
10 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Rquired skrev:
Hittar du en billig buskörd Bmw med femtielva 2or på senaste besiktningen så kan det fortfarande finnas mycket liv kvar i den, och då är det klart roligaste valet. Problemet är att det är lite utav en chansning att köpa en bil i det skicket tongue

Annars är väl Volvo det säkraste kortet, du kan ju nästan få en bes. och skattad för det priset...

*host* http://www.blocket.se/halland/Volvo_740 … 20&w=1

Bjare skrev:

Rquired skrev:
Hittar du en billig buskörd Bmw med femtielva 2or på senaste besiktningen så kan det fortfarande finnas mycket liv kvar i den, och då är det klart roligaste valet. Problemet är att det är lite utav en chansning att köpa en bil i det skicket tongue

Annars är väl Volvo det säkraste kortet, du kan ju nästan få en bes. och skattad för det priset...

Dom äldre 3-serier ja kört på stubbrace har smällt lådan ganska snabbt och haft en känslig koppling.
Men inget utav felen har kommit vid körning av just 740 roll

Bmws drivlinor är vanliga att använda i turbobyggen etc och det finns mycket dokumentation på att de håller för bra mycket mer än orginaleffekten etc. Har du smällt lådor beror det antingen på att du inte kan köra (förmodligen inte med ett alternativ iaf) eller att bilen varit slutkörd från början. Det sistnämda är klart vanligast på Bmws som är så billiga att man köper dem som stubbbil.

Sedan håller 740 bättre för hårt slitage, fan du kan köra som ett svin i en sådan i flera år med obefintligt med vätskor i kylare, motor, låda, bakaxel utan att den dör. Utan rätt vätskenivåer är en Bmw inte lika glad...

triplesixer skrev:
finns det nått som bmw inte passar bäst till?

Rättar dig; Finns det nått som *märke* inte passar bäst till?
Den frågan kan ställas till nästan alla på det här forumet, ink dig. Har diskuterat med dig tidigare angående Bmw vs. Usa-bil. Lika goda märkesidioter båda två...

Senast redigerat av Rquired (10 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang