Conny74 skrev:
Hej
Jag tänkte sätta i en elmotor i grabbens tramptraktor eller trampbil och funderar på en startmotor från en bil. t.ex. volvo 240/740.
Någon som vet om en startmotor håller att köra med den "lätta" belastning i en timme? Är ute efter en hastighet på max 7km/h, så belastningen borde bli betydligt lägre än den är van med, men under en längre tid i stället.
Och någon som vet om det går att låsa solenoiden i ett fast läge?
I övrigt tycker jag en startmotor verkar bra för ändamålet, billig att köpa på skroten och ganska bra effekt. Åsikter?
(Är ny på garage.org hoppas det här hamnade under rätt ämne)
M.v.h.
Fränt! hade själv en lådbil med startmotor på i min tidiga ungdom men den gjorde bra mycket mer än bara 7Km/h Soloniden funkar även som relä så bara låsa den blir inge bra. Jag plockade bort solnonoiden helt och låste armen till bendixdrevet och använde tillslaget från en Ford Transit (det sitter separat) På axeln till bendixdrevet svetsade jag det minsta cykeldrev jag kunde hitta som drev en kjedja ner till ena bakhjulet.
En normal startmotor utvecklar ca. 1Hk även med ett pyttedrev på drivaxeln och ett jätte på sekundären blir han både stark och snabb, antagligen måste du växla ner den mer.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab