2689
Sök

Hertz DD eller JL audio

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
Tokken skrev:
I den här tråden är lyser verkligen partiskheten med sin närvaro.. wink

Ah jag tycker DD av dem uppräknade märkena iaf, även om butiken jag är kopplad till inte säljer det mera.....

Hertz SPL monster kan funka men dem kostar lika mkt som DD om inte mer och då kan man lika gärna ta det som är lättare att sälja beggat.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 augusti 2009
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
skulle lagt de på pioneer. billigare. och minst lika bra.

Säg att du skämtar.. lite i alla fall.. roll

va menar du?

att få upp de i 150db tror jag inte är några svårigheter. tongue t.e.x. med en TS-W8102SPL 15" eller deras 12"

man får väl komma med förslag. kan även säga hertz spl. säkert pallar JL de med. tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (13 augusti 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
skulle lagt de på pioneer. billigare. och minst lika bra.

va menar du?

att få upp de i 150db tror jag inte är några svårigheter. tongue t.e.x. med en TS-W8102SPL 15" eller deras 12"

man får väl komma med förslag. kan även säga hertz spl. säkert pallar JL de med. tongue

Om du fixar att spela 150dB med MUSIK med EN utav dem elementen, eller nåt element överhuvudtaget i en relativt standard V70, och att det dessutom låter bra, då har du gjort nåt som ingen i världen gjort tidigare.

Lycka till smile

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
project_black_v70N skrev:
En får ju börja med att dämpa hela containern (v70) för redan nu med en infinty anläggningen med 3 12or
vrider sig skakar o vibrerar allt, hela taket slår ju upp och ner ett antal millimeter o då låter det inte vackert, och backluckan är ju helt fruktansvärt det skrammlar plåt nåt vannsinnigt. så det lär ju bli en rejäl isolering och uppstyning av hela bilen innan det ens är nån ide att plocka in grejer för sexsiffriga belopp om det nu ska låta bra, dörrsidor får ju specialbyggas så det blir starkt utav fan så man minimerar vibrationer. lådan jag har idag väger cirka 60kg tom då är den 60mm tjockt där basarna sitter. ska jag nu hosta ur 150 db++ med 4 15" så lär det bli ännu kraftigare smile

Skönt att du iaf är medveten om att det kommer ta mkt tid o energi i anspråk att bygga en sån anläggning, inte bara kosta pengar.

Dämpa hade jag gjort med butylbaserad dämpmatta som B2,Stinger,Autoleads,Dynamat, STP osv inte bitumen från mekonomen, eller ja golvet kan man kanske ta med det men lika bra o göra allt i samma.

Sätt dubbla lager 2mm matta direkt (eller fler om du inte ska tävla i en klass som säger max4mm dämpning) i taket iaf då det kommer flexa en del sen ändå så slipper du riva ner allt igen för att göra om det. (som jag ska göra i höst sad )

Team-leader för Team1

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
vad fasén är partiskheten för nåt ?

Att man gärna rekommenderar nåt märke/leverantör som man har bra samarbete med som tävlande.....(typ spons)
tex om jag säger använd detta i bilen:

4st RESX15 och två U-dimension dB5000
4-5st Hollywood Energetic SPV100 batterier

Sen övrig anläggning efter tycke o smak..... big_smile

Team-leader för Team1

low_and_loud
13 augusti 2009
Trådstartare
finns detta fabrikatet kvar (noisekiller blå) som man sprutar på det är väl sådan de andvänder på undersidan diskbänkar då blir ju plåten i princip stendöd.fördelen skulle ju vara att man kan spruta överallt inte alltid så lätt att lägga mattor var som helst och hur som helst.alla 3 rutor bak i skuffen ska tättas igen det borde väl funka med motorumsisolering i sidorutorna bak?.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
finns detta fabrikatet kvar (noisekiller blå) som man sprutar på det är väl sådan de andvänder på undersidan diskbänkar då blir ju plåten i princip stendöd.fördelen skulle ju vara att man kan spruta överallt inte alltid så lätt att lägga mattor var som helst och hur som helst.alla 3 rutor bak i skuffen ska tättas igen det borde väl funka med motorumsisolering i sidorutorna bak?.

Noisekiller finns kanske kvar, men inte sett det sj på ett tag, Peak-off har ja sett, är liknande NK sen använder en del nån form av fuktspärr som har liknande egenskaper. Men tror inte det är bättre än butylmatta när det gäller at jaga dB i bilen, då är butylmattan med alufolie bättre, bättre än bitumen oxå.

Det som är trist med NK/Peak-off är ju att det tar lång tid att torka mellan lagrena. Dämpmattan rollar man bara ut efter man tagit väck inredning o tyg o tvätt av plåten lite.sen dra kablarna sen tebax med mattan/stolar osv.

Team-leader för Team1

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 augusti 2009
Har snöat in på hertz nu. så det fär nog bli så det verkar ju vara något mer prisvärt än dd och jl verkar ju inte han några 15" basar. sen kan man klia sig i huvudet en bra jävla lång stund hur man ska få plats med allt men det ska nog gå att bända ner iallfall 3 extrabatteerier i reserhjulsbaljan=)

Ja dem slår ju hårt iaf i basen, vilken serie tänkte du på? SX380D eller SPL Monster15?

Har iaf två SX380D basar liggandes om det kan va intressant om du ska ha 4st.

Batterier ska du väl få ner ett gäng? Stickan hade 7st i sin S60.

Team-leader för Team1

Hewi
571 Inlägg
13 augusti 2009
Har snöat in på hertz nu. så det fär nog bli så det verkar ju vara något mer prisvärt än dd och jl verkar ju inte han några 15" basar

Vart har du tittat då? DD har basar upp till 18" , JL har iofs "bara 13.5" i sina värre serier men den 1.5" skillnaden lär du inte sakna skulle jag tro. Om jag vore dig så skulle jag aldrig gå och köpa en anläggning på uppemot 120000:- på rekomendationer ifrån ett forum utan gör så att du kontaktar några erkänt duktiga firmor som tävlar aktivt med bilar som spelar högt och lyssna vad de kan erbjuda dig för hjälp och gå sedan på de som du får ett bra förtroende för.
Senast redigerat av pwilhelm (13 augusti 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Dieselpower!
534 Inlägg
13 augusti 2009
pwilhelm skrev:
Har snöat in på hertz nu. så det fär nog bli så det verkar ju vara något mer prisvärt än dd och jl verkar ju inte han några 15" basar

Vart har du tittat då? DD har basar upp till 18" , JL har iofs "bara 13.5" i sina värre serier men den 1.5" skillnaden lär du inte sakna skulle jag tro. Om jag vore dig så skulle jag aldrig gå och köpa en anläggning på uppemot 120000:- på rekomendationer ifrån ett forum utan gör så att du kontaktar några erkänt duktiga firmor som tävlar aktivt med bilar som spelar högt och lyssna vad de kan erbjuda dig för hjälp och gå sedan på de som du får ett bra förtroende för.

Det är ju precis det dom flesta är som kommenterat här, endel har firmor och dom flesta tävlar aktivt.

low_and_loud
14 augusti 2009
Trådstartare
en hertz hx380 kostar ju betydligt mindre än vad motsvarande i dd eller jl har att erbjuda.en 18 tummare är inte gratis. jag menar nog att  det kommer ändå sluta på 120000 ändå bara 4 st hx380 plus steg kommer gå på cirka 25000.sen kostar det ju med dämpmatrial,byggmatrial och kablar batterier mm allting som tilkommer runt omkring. det är klart att man kan välja dyrare alternativ om man lägger 120000 på enbart basar,steg,huvudenhet,mm sen får allt vad kablar isolering byggmatrial tillkomma utöver det.vem vet jag kanske bygger på min befintliga infinity anläggning det är fanimej grejer som är extremt prisvärda och låter jäkligt bra.brukar göra tvärtemot än vad andra säger ha ha.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:

va menar du?

Om du fixar att spela 150dB med MUSIK med EN utav dem elementen, eller nåt element överhuvudtaget i en relativt standard V70, och att det dessutom låter bra, då har du gjort nåt som ingen i världen gjort tidigare.

Lycka till smile

/Jonas

för den budgeten så ja visst. en tsw spl15" 4 steg o driva den. så ska problemet vara löst. lär väl spela 160+. om inte mer tongue funkar det med en DD 18" att spela de i 181db så borde nog det gå med bra dämpning av v70, att få det att spela 150db utan problem. sen hur de låter, ja de är ju inte sq i 150db. kan du ju hålla med om..
tsw ligger i prisklass 14k per 15" bas. så nog är det kvalite. sen om man ger den 15.000wrms. så lär det röra på sig. linka ihop några steg av modell bra.

annars som ja skrev. hertz. men det finns ju andra alt.. bara att ha grymma steg. bra bank med ström. fett dämpad.
Senast redigerat av pattilatti2 (14 augusti 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:

va menar du?

Lycka till smile

/Jonas

för den budgeten så ja visst. en tsw spl15" 4 steg o driva den. så ska problemet vara löst. lär väl spela 160+. om inte mer tongue funkar det med en DD 18" att spela de i 181db så borde nog det gå med bra dämpning av v70, att få det att spela 150db utan problem. sen hur de låter, ja de är ju inte sq i 150db. kan du ju hålla med om..
tsw ligger i prisklass 14k per 15" bas. så nog är det kvalite. sen om man ger den 15.000wrms. så lär det röra på sig. linka ihop några steg av modell bra.

annars som ja skrev. hertz. men det finns ju andra alt.. bara att ha grymma steg. bra bank med ström. fett dämpad.

Du glömmer två saker som påverkar mycket mer än du verkar förstå:

1. MUSIK. En sak att spela högt med en ton, i en låda som peakar.
2. Inredningen och bilmodellen i dett afallet i princip orörd, dvs inga 1dm tjocka betongväggar med stålkonstruktioner etc etc.

Du kan fetglömma 160dB, och förmodligen även 150. Det är inte DÄMPNING vi pratar om. Den gör knappt ett skit. I vissa fall försämrar den till och med max-trycket.

/Jonas

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
14 augusti 2009
en hertz hx380 kostar ju betydligt mindre än vad motsvarande i dd eller jl har att erbjuda.en 18 tummare är inte gratis. jag menar nog att  det kommer ändå sluta på 120000 ändå bara 4 st hx380 plus steg kommer gå på cirka 25000.sen kostar det ju med dämpmatrial,byggmatrial och kablar batterier mm allting som tilkommer runt omkring. det är klart att man kan välja dyrare alternativ om man lägger 120000 på enbart basar,steg,huvudenhet,mm sen får allt vad kablar isolering byggmatrial tillkomma utöver det.vem vet jag kanske bygger på min befintliga infinity anläggning det är fanimej grejer som är extremt prisvärda och låter jäkligt bra.brukar göra tvärtemot än vad andra säger ha ha.

En intressant fråga.

När du jämför de olika märkerna hur gör du?

Tittar du på specen eller har du lyssnat/provat produkterna?

Jag hade bara kört med 2st basar i optimal låda med mycket effekt. 4st 15" är förmycket att försöka få platts med i en Volvo om du ska spela bra och högt.

MVH//Björn

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009

Det enda dilemmat med Infinity är att de har inga grejer som är gjorda för att spela snuskigt högt med.

Det jag tycker du skall göra är att vända dig till butik. Köp INTE på nätet. Det finns minst 20 stycken som vill sälja på dig prylar, men endast ett fåtal som verkligen förstår vad som behövs göras.

Vart bor du?

/Jonas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:

Det enda dilemmat med Infinity är att de har inga grejer som är gjorda för att spela snuskigt högt med.

Det jag tycker du skall göra är att vända dig till butik. Köp INTE på nätet. Det finns minst 20 stycken som vill sälja på dig prylar, men endast ett fåtal som verkligen förstår vad som behövs göras.

Vart bor du?

/Jonas

Har Infinity ngt i dagens sortiment som ens är inärheten av vad de en gång har varit?
Jag anser inte det....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hewi
571 Inlägg
14 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
pwilhelm skrev:

Det är ju precis det dom flesta är som kommenterat här, endel har firmor och dom flesta tävlar aktivt.

Jo det vet jag men jag menar att han skall ta en personlig kontakt och diskutera hela systemet och inte bara vilka basar som han skall ha , jag menar inte att ngt tips är dåligt eller så men att man kanske inte skall först välja basar och sedan resten utan diskutera fram ett system som funkar enl önskemål som en helhet när det nu skall investeras så mkt pengar i det. Men det är bara vad jag personligen hade gjort hmm

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:

Lycka till smile

/Jonas

Du glömmer två saker som påverkar mycket mer än du verkar förstå:

1. MUSIK. En sak att spela högt med en ton, i en låda som peakar.
2. Inredningen och bilmodellen i dett afallet i princip orörd, dvs inga 1dm tjocka betongväggar med stålkonstruktioner etc etc.

Du kan fetglömma 160dB, och förmodligen även 150. Det är inte DÄMPNING vi pratar om. Den gör knappt ett skit. I vissa fall försämrar den till och med max-trycket.

/Jonas

jag vet jonash smile men han har ju fortfarande kvar rätt mkt cash om han skulle göra på den basen samt 4 steg

då kan ha bygga stålbur, gjuta hela inredningen i betong haha. sänkning på köpet. bara trycket utav den basen eller fast en DD bas med krut på 15.000wrms skulle nog sätta ljudnivån på 150db. tror du inte de? och i så fall varför inte?

att få musik att spela i den nivån, det kan jag hålla med dig om 100% att de inte är särskilt lätt.. men nog hör man framsystemet skrika efter luft iaf. wink

vet inte va du spelar med din bil det är ju ingen db bil.. men nog ligger du säkert i 140db. de gör rätt många me mds grejjor med. dock så låter dem ju inte alls lika fint som din bil låter. du spelar nog ifrån väldigt många me ditt system ochså, de tvivlar ja inte på. mitt nya bygge är att jag kör 3vägs och allt fram. kommer du på elmia så får du lyssna in de och alla andra kritiker. smile

men bara att nå 150db. i hans bil de gör man ju nästan me 4 billiga re basar me ett fett steg. sen att de låter skit. ja so? om du inte tror pio basen me 15kwh skulle spela i den nivån. då vet ja inte va som skulle göra de. släng på ett steg till då så blir de över 20kwh. borde klara av de. sen musik eller inte. ??

men ja håller med dig.. självfallet. för en gång skull smile
Senast redigerat av pattilatti2 (14 augusti 2009)

6 851 Inlägg
14 augusti 2009
Lonefox skrev:
jonash skrev:

Vart bor du?

/Jonas

Har Infinity ngt i dagens sortiment som ens är inärheten av vad de en gång har varit?
Jag anser inte det....

Håller med till 110% om det. De är långt ifrån va dem har varit. Deras så kallade Kappa serie idag, låter inte bättre än vad deras Ref. serie lät för 10-12år sedan.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
Lonefox skrev:
jonash skrev:

Vart bor du?

/Jonas

Jag anser inte det....

Deras Beta basar var bra för ljudkvalitet, dock har Infinity aldrig haft nåt som är gjort för SPL. Har dålig koll på Infinity faktiskt nuförtiden. Mer koll förr, då det fanns banddiskanter och annat gott smile

Jag vet dock

Sök