2858
Sök

Hertz DD eller JL audio

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
jag vet jonash smile men han har ju fortfarande kvar rätt mkt cash om han skulle göra på den basen samt 4 steg

då kan ha bygga stålbur, gjuta hela inredningen i betong haha. sänkning på köpet. bara trycket utav den basen eller fast en DD bas med krut på 15.000wrms skulle nog sätta ljudnivån på 150db. tror du inte de? och i så fall varför inte?

Skall man spela 150dB med musik, så skall bilen klara en bit över 160dB med sinuston i en dBdrag-repa för att det skall vara nära, dvs linjärt i subben/basen från 25-100Hz.

att få musik att spela i den nivån, det kan jag hålla med dig om 100% att de inte är särskilt lätt.. men nog hör man framsystemet skrika efter luft iaf. wink

Kan du ge dig på! smile

vet inte va du spelar med din bil det är ju ingen db bil.. men nog ligger du säkert i 140db. de gör rätt många me mds grejjor med. dock så låter dem ju inte alls lika fint som din bil låter. du spelar nog ifrån väldigt många me ditt system ochså, de tvivlar ja inte på. mitt nya bygge är att jag kör 3vägs och allt fram. kommer du på elmia så får du lyssna in de och alla andra kritiker. smile

Jag har maxat min till en liten bit över 130, (har för mig det var 134.2, men kan ha varit 132.4 med). Min var inte bygd för SPL. Och, LINJÄRT spelar den max 116dB, sen gav framsystemet upp, eller snarare, jag tyckte att framsystemet inte ville mer, även om jag kunde spela 132 eller 134 som sagt. Men då var det för mycket dist. Dock mindre än många andra när de vrider på, och säger att det spelar 140.....jo, basen spelar 140, men resten max 120.....Skall man ha ett framsystem som spelar bortåt 140dB så krävs förmodligen nånstans kring 4-6st 8or i varje dörr, med sisådär en 2kW per sida.

Hedde tex som har/hade bra med pulver i sin Alfa och som var ganska känd för att spela relativt högt och rent spelade väl inte ens 130 i sin, och då hade han 4st 6.5or i varje dörr, sen ett bryggat Genesis DMX per sida. Säger en del om man vill spela högt OCH rent.

men bara att nå 150db. i hans bil de gör man ju nästan me 4 billiga re basar me ett fett steg. sen att de låter skit. ja so? om du inte tror pio basen me 15kwh skulle spela i den nivån. då vet ja inte va som skulle göra de. släng på ett steg till då så blir de över 20kwh. borde klara av de. sen musik eller inte. ??

Med en SPL låda så ja, kan det säkert bli 150dB. Men det kommer inte gå att spela musik med hög kvalitet (om än alls) i 150dB med en sån setup. Det är bara att glömma.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Killen med idéer.
193 Inlägg
14 augusti 2009
Köper du DD så lär du knappast bli besviken iaf...Dom som hängde vid billjudshallen på Elmia i år vet att DD kan spela högt och rent, med i stortsätt all musik! Vad jag vet så var det en vit V70, med en DD 9915 och 3  6,5" DD A framkit och en Cheva Suburban med 4 stycken DD1515 och 4! DD a Framkit som spelade skiten ur i stortsätt alla som ens tänkte tanken på att dema ute på parkeringen....Och det här med Rock...Behöver jag ens hänvisa till Tokken?

- True to the Source -

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:
pattilatti2 skrev:
jag vet jonash smile men han har ju fortfarande kvar rätt mkt cash om han skulle göra på den basen samt 4 steg

då kan ha bygga stålbur, gjuta hela inredningen i betong haha. sänkning på köpet. bara trycket utav den basen eller fast en DD bas med krut på 15.000wrms skulle nog sätta ljudnivån på 150db. tror du inte de? och i så fall varför inte?

Skall man spela 150dB med musik, så skall bilen klara en bit över 160dB med sinuston i en dBdrag-repa för att det skall vara nära, dvs linjärt i subben/basen från 25-100Hz.

att få musik att spela i den nivån, det kan jag hålla med dig om 100% att de inte är särskilt lätt.. men nog hör man framsystemet skrika efter luft iaf. wink

Kan du ge dig på! smile

vet inte va du spelar med din bil det är ju ingen db bil.. men nog ligger du säkert i 140db. de gör rätt många me mds grejjor med. dock så låter dem ju inte alls lika fint som din bil låter. du spelar nog ifrån väldigt många me ditt system ochså, de tvivlar ja inte på. mitt nya bygge är att jag kör 3vägs och allt fram. kommer du på elmia så får du lyssna in de och alla andra kritiker. smile

Jag har maxat min till en liten bit över 130, (har för mig det var 134.2, men kan ha varit 132.4 med). Min var inte bygd för SPL. Och, LINJÄRT spelar den max 116dB, sen gav framsystemet upp, eller snarare, jag tyckte att framsystemet inte ville mer, även om jag kunde spela 132 eller 134 som sagt. Men då var det för mycket dist. Dock mindre än många andra när de vrider på, och säger att det spelar 140.....jo, basen spelar 140, men resten max 120.....Skall man ha ett framsystem som spelar bortåt 140dB så krävs förmodligen nånstans kring 4-6st 8or i varje dörr, med sisådär en 2kW per sida.

Hedde tex som har/hade bra med pulver i sin Alfa och som var ganska känd för att spela relativt högt och rent spelade väl inte ens 130 i sin, och då hade han 4st 6.5or i varje dörr, sen ett bryggat Genesis DMX per sida. Säger en del om man vill spela högt OCH rent.

men bara att nå 150db. i hans bil de gör man ju nästan me 4 billiga re basar me ett fett steg. sen att de låter skit. ja so? om du inte tror pio basen me 15kwh skulle spela i den nivån. då vet ja inte va som skulle göra de. släng på ett steg till då så blir de över 20kwh. borde klara av de. sen musik eller inte. ??

Med en SPL låda så ja, kan det säkert bli 150dB. Men det kommer inte gå att spela musik med hög kvalitet (om än alls) i 150dB med en sån setup. Det är bara att glömma.

/Jonas

URSÄKTA OFF TOPIC.
Ja men det var med spl låda jag tänkte:) ofc. sen att det går att få bra tryck i svåra bilar, t.ex. min vectra är fan inte ultimat, med en hatthylla i plåt. men nog fan pressade mina pioneer basar på utav 3khz. samt mina 4 naka fram. sen om de lät bra? ja det lät rent. högt, med bra tryck i midbas, sub. sen att hela min bil är dämpad med m1, dämpmassa, osv. påverkar då det inte lät lika bra innan. (jag spelar inte detta system längre) men det lät bra om man går efter just rent, högt ljud. jag hade väl ingen särskild ljudbild utan de spelade bara efter de kriteriet jag ville.

hade även spl låda till alla dem. smile och jag har testat hertz spl basar, dls. pioneer, ja massor. allt du sett och vet om mig är endast lite grann på gorg. det beskriver ju inte verkligheten smile jag är nog en rätt schysst man ska du se. med starka åsikter LMAO.

du kan ju fundera på vad mitt "tidigare" framsystem spela med ca 700wrms om man ser till db.

nåväl.. hoppas ts finner det han söker.
Senast redigerat av pattilatti2 (14 augusti 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
project_black_v70N skrev:
Om du stoppar i tillräckligt många högtalare så går det väl att komma upp db men fan vet hur det låter!
och spl prylar det har ju inte infinity utan bra ljud till få pengar.jag har kommit fram till detta nu att jag borde ha 2 separata system i bilen helt enkelt, ett mindre med rent fint ljud för normal lyssning sen ett db system för våldsam bass.

Ni som kan det här bättre en mig vad behövs i för att uppnå det jag helst vill uppnå.dels spela sjukt högt men sen är det ha jag vill verkligen känna tyngden i basen på låga nivåer då menar jag riktigt jävla tungt bergfast baslljud så det helst känns ordenligt i förarstolen.

därav har man flera steg så man överskrider RMS utav fan på 1-2 basar. 15"-18" dvs.

kör du på en pioneer 15" eller  DD 18" så anser jag att de kommer spela om du ger dem kräm utav fan. dvs. över 15kwh. sen va du gör.. ja det är upp till dig. smile

man behöver precis som jonash säger bra frontsystem om man vill höra nått annat än bas. det blir svårt även med öppna dörrar.

man behöver inte 48 basar för att spela högt och djupt. man behöver rätt låda. rätt bas, FETT MED KRÄM. och en stor strömbank. du kommer ändå inte kunna spela det, så länge. du behöver feta kablage.

LÅDAN spelar störst roll. med den kan man göra väldigt mkt med inre väggar osv. motstånd. för att få djup utav fan. sen vad vill man ha för låda? vill du köra port, slot. finns massa bra knep för att öka db mässigt.

263 Inlägg
14 augusti 2009
kan starkt rekommendera DD hade en ford ficus som va byggd för spela fint
körde 3st 12" 4st framsystem som tyvär utgått men finns minst lika bra köpa nu
1st m2 steg till basarna och 1st c4 till framsystem+litta batterier

många träffar folk kom fram och undra vilket märke man körde för de spela högt och riktigt rent!

så ska inte lägga mig i mer i eran diskussion :p

Hade gött och peace out!

powered by stetsom

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
Om du stoppar i tillräckligt många högtalare så går det väl att komma upp db men fan vet hur det låter!
och spl prylar det har ju inte infinity utan bra ljud till få pengar.jag har kommit fram till detta nu att jag borde ha 2 separata system i bilen helt enkelt, ett mindre med rent fint ljud för normal lyssning sen ett db system för våldsam bass.

Ni som kan det här bättre en mig vad behövs i för att uppnå det jag helst vill uppnå.dels spela sjukt högt men sen är det ha jag vill verkligen känna tyngden i basen på låga nivåer då menar jag riktigt jävla tungt bergfast baslljud så det helst känns ordenligt i förarstolen.

därav har man flera steg så man överskrider RMS utav fan på 1-2 basar. 15"-18" dvs.

kör du på en pioneer 15" eller  DD 18" så anser jag att de kommer spela om du ger dem kräm utav fan. dvs. över 15kwh. sen va du gör.. ja det är upp till dig. smile

man behöver precis som jonash säger bra frontsystem om man vill höra nått annat än bas. det blir svårt även med öppna dörrar.

man behöver inte 48 basar för att spela högt och djupt. man behöver rätt låda. rätt bas, FETT MED KRÄM. och en stor strömbank. du kommer ändå inte kunna spela det, så länge. du behöver feta kablage.

LÅDAN spelar störst roll. med den kan man göra väldigt mkt med inre väggar osv. motstånd. för att få djup utav fan. sen vad vill man ha för låda? vill du köra port, slot. finns massa bra knep för att öka db mässigt.

så du menar att man ska ladda i mer watt i basen än vád den klarar av? och hur länge håller den då? om man har en bass som klarar 1000wrms och då menar du att man ska mata den med 3000wrms watt istället då fattar jag rätt.

heh.. ja ofc. ger mer kontroll osv. annars äre ju ingen ide. sen som sagt lådan är viktigare än själva basen, men basen ska ju gärna vara ultimat. du kan bränna 15-18" osvsett hur de ger dem power. mindre sämre mer bättre.

t.ex. alan dante ger sin 18" DD power utav 4x 7000wrms steg linkat. 181 db i ton dock.

jag gav t.ex. mina pioneer basar som ligger på 6000w max. dock 2000wrms. 3000rms+ utav mitt audison. sen att min låda är jävligt bra påverkar ju mycket.

men mina fram kitt är på rms 70 ger dem 600/700rms så ja de håller dem funkar ju än smile

263 Inlägg
14 augusti 2009
pattilatti2 skrev:

så du menar att man ska ladda i mer watt i basen än vád den klarar av? och hur länge håller den då? om man har en bass som klarar 1000wrms och då menar du att man ska mata den med 3000wrms watt istället då fattar jag rätt.

japp de e de man ska göra om man ska spela HÖÖÖÖÖGT!

jag matar mina basar med nästan 7kw och dom pallar max 1500rms och de resulterar i 150 db
sen hur länge de håller nja kanske inte de bästa men högt spela

powered by stetsom

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 augusti 2009

om basen håller för det så kör på, men hx basen vet ja inte om du ska pressa så värst mkt som du tänkt, min hög av hx380 i garaget säger emot det, andra säger att dem tål skitmkt stryk.

Mina jag har nu RE SR15 är specade 350wrms har ja för mig och dem får väl en 2,5-3kw kanske, har steget avsäkra med 200A in så  så mkt man får igenom det. Dem poppar på glatt för det, visst höjer man upp mkt ett tag börjar dem bli varma men en liten stund går det bra med mkt mer effekt.

B2HD12 går att skicka in 8-9kw i vid burp iaf o dem e specade 4kw typ. 3såna  eler DD´s 9512/9515 i volvon hade nog vatt bättre spela högt val än HX basarna.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
Minitaylor skrev:
Köper du DD så lär du knappast bli besviken iaf...Dom som hängde vid billjudshallen på Elmia i år vet att DD kan spela högt och rent, med i stortsätt all musik! Vad jag vet så var det en vit V70, med en DD 9915 och 3  6,5" DD A framkit och en Cheva Suburban med 4 stycken DD1515 och 4! DD a Framkit som spelade skiten ur i stortsätt alla som ens tänkte tanken på att dema ute på parkeringen....Och det här med Rock...Behöver jag ens hänvisa till Tokken?

Taylor,

det går att åstadkomma med väldigt mycket olika produkter som du vet lika väl som jag. Det som är UNIKT med DD är när vi pratar om de allra mest extrema byggena, dvs inte det som trådskaparens har i syfte.

Sen är DD absolut ett val som man kan göra, men jag kan på rak arm räkna upp minst 10 till som trådskaparen skulle bli lika nöjd med. RÄTT INSTALLERAT och TWEAKAT.

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009

Om JAG vore du hade jag styrt min bil ned till Bra Ljud i Bil i Norrköping - de är överlägste bäst inom en 15 mil radie där du bor.

De kan hjälpa dig. Du skall ha ett såpass komplicerat system att en butik är det enda rätta att välja!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 augusti 2009
8000 Watt max, 3000 Watt RMS
Dubbla talspolar 2 x 2 Ohm
Frekvensomfång 15-1500 Hz
FS 23,2 Hz
QTS 0,31
Vas 70,4 liter
Känslighet 91 dB/1Watt/1meter
Rek låda 70 liter sluten

kostar 14.000 men den med 4 steg. kommer prestera. det du önskar. garanterat. sen kan man labba med lådor.

annars skulle jag valt en DD 18" samt 4-5 steg. samt 4-6 framsystem. hehe. man vill ju ha lite musik med.

strömbanken blir nog stor av att köra så pass mkt kräm till en bas. till 2.. då kommer du fan ha 20batterier i bilen. int så trevligt..

har ej hört b2 basarna. men jag vet att dem tål stryk utav fan. så har jonas h bra pris på 4 sådana.. så skulle ja slå till wink men fortfarande. hellre 1 än massa. men det beror ju på hur fet strömbank man vill ha.. vill man kunna spela ut grejjorna...ordentligt big_smile de är ju frågan.. sen om man skiter i pengarna.. ja då kör man så smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
Frippe_L skrev:

om basen håller för det så kör på, men hx basen vet ja inte om du ska pressa så värst mkt som du tänkt, min hög av hx380 i garaget säger emot det, andra säger att dem tål skitmkt stryk.

Mina jag har nu RE SR15 är specade 350wrms har ja för mig och dem får väl en 2,5-3kw kanske, har steget avsäkra med 200A in så  så mkt man får igenom det. Dem poppar på glatt för det, visst höjer man upp mkt ett tag börjar dem bli varma men en liten stund går det bra med mkt mer effekt.

B2HD12 går att skicka in 8-9kw i vid burp iaf o dem e specade 4kw typ. 3såna  eler DD´s 9512/9515 i volvon hade nog vatt bättre spela högt val än HX basarna.

Har precis nämnt för trådskaparen att jag har 4st B2 Audio HD12 som är grymma, och dessutom billiga just nu, MEN, jag rekommenderar ändå honom att helst välja en butik. Det kommer löna sig i längden, den dan man behöver hjälp med diverse saker.

/Jonas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Minitaylor skrev:

TACK JAG VET! Var ett rent h*lv*t* att sitta o lyssna på bilar man verkligen villa lyssna på wink

Exakt HUR mkt över för att köra burps får ngn som VERKLIGEN kan detta gå in på då dte varierar från element till element och bygge till bygge..beror på många saker...

Men generellt sett kan man säga att mer effekt är aldrig en nackdel.
Dels belastar man inte steget lika mkt vilket gör att det inte jobbar lika hårt vilket innebär en renare och bättre kontroll över basen.
Jag driver tex. min 8" som är SPECAD till 250WRMS med specat 750WRMS...men jag använder nog max runt 250-300W..... Allt hänger ihop med hur man har byggt och hur det ställs in.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Killen med idéer.
193 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:
Minitaylor skrev:

Taylor,

det går att åstadkomma med väldigt mycket olika produkter som du vet lika väl som jag. Det som är UNIKT med DD är när vi pratar om de allra mest extrema byggena, dvs inte det som trådskaparens har i syfte.

Sen är DD absolut ett val som man kan göra, men jag kan på rak arm räkna upp minst 10 till som trådskaparen skulle bli lika nöjd med. RÄTT INSTALLERAT och TWEAKAT.

mvh Jonas

Ja absolut, men jag tänker inte (till skillnad ifrån många andra) sitta här och tipsa om saker jag själv inte har lyssnat, om och om och åter om igen på! Absolut, många av de byggen som DD figurerar i är mer än bara vanliga svensson byggen. Men du kan väl inte påstå att Taylor's (inte jag, utan taylor den äldre, min bror) V70  är ett extrembygge? Det är ju om nått ett bevis på att man med hyffsat lagom medel kan uppnå riktigt bra resultat! Det var så jag uppfattade TS önskan, att kunna spela HÖGT med bra kvalite....Sen så är det ju självklart att man kan bygga med andra märken och få lika bra, om inte bättre resultat!...Fast den senare är ju inte troligt! wink wink

- True to the Source -

Killen med idéer.
193 Inlägg
14 augusti 2009
Lonefox skrev:
Minitaylor skrev:

TACK JAG VET! Var ett rent h*lv*t* att sitta o lyssna på bilar man verkligen villa lyssna på wink

Kan inte annat än att le smile
Senast redigerat av Minitaylor (14 augusti 2009)

- True to the Source -

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
Minitaylor skrev:
Ja absolut, men jag tänker inte (till skillnad ifrån många andra) sitta här och tipsa om saker jag själv inte har lyssnat, om och om och åter om igen på! Absolut, många av de byggen som DD figurerar i är mer än bara vanliga svensson byggen. Men du kan väl inte påstå att Taylor's (inte jag, utan taylor den äldre, min bror) V70  är ett extrembygge? Det är ju om nått ett bevis på att man med hyffsat lagom medel kan uppnå riktigt bra resultat! Det var så jag uppfattade TS önskan, att kunna spela HÖGT med bra kvalite....Sen så är det ju självklart att man kan bygga med andra märken och få lika bra, om inte bättre resultat!...Fast den senare är ju inte troligt! wink wink

Jag säger såhär....jag sätter upp en av dem B2 Audio HD12 som vi har kvar mot vilken DD 12 som helst wink

Jag håller med om vad du säger - det vi pratar om nu är ganska extrema saker överhuvudtaget. Det har nämnts märken i tråden som inte är i närheten ens.. smile

BTW, hälsa brorsan, han e en schysst kille!

low_and_loud
15 augusti 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Minitaylor skrev:

Jag säger såhär....jag sätter upp en av dem B2 Audio HD12 som vi har kvar mot vilken DD 12 som helst wink

Jag håller med om vad du säger - det vi pratar om nu är ganska extrema saker överhuvudtaget. Det har nämnts märken i tråden som inte är i närheten ens.. smile

Soundtream kan det var nåt smile xxx18 ska ju palla 10000 wrms om jag matar 2 såna med 20kw vardera borde det väl bli tryck utav helvete!antar att en behöver en 15-20 batterier då, hur fasen gör man med generatorn i bilen trippelmontage eller?

Dieselpower!
534 Inlägg
15 augusti 2009
jonash skrev:
Minitaylor skrev:

Soundtream kan det var nåt smile xxx18 ska ju palla 10000 wrms om jag matar 2 såna med 20kw vardera borde det väl bli tryck utav helvete!antar att en behöver en 15-20 batterier då, hur fasen gör man med generatorn i bilen trippelmontage eller?

Eller dubbla på typ 600a, kostar väll en 5-7lax men det finns ju pengar roll

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 augusti 2009
jonash skrev:
Minitaylor skrev:

Ja, du kommer behöva uppgradera generatorn om du skall ta ut sån effekt.

Dremot är 18tum helt fel i den bilen. Jag tror på 2-3 element 12 eller 15 tum matade med PULVER.

Soundstream har säkert en 12 eller 15tums variant i XXX serien med, men det är inget som är nåt bättre än det som redan nämnts i tråden det kan jag säga direkt.

6 851 Inlägg
15 augusti 2009
Soundstream har endast 15 och 18" i XXX serien. Skall man ha 12" får man gå till SPLX serien.
I övrigt håller jag med Jonas ang. element, 2-3st 12-15" tror jag kommer funka bättre.

Sök