5744
Sök

Diesel vs bensinbil prismässiga skillnader?

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Ja då var man tillbaka i en ny sits då.

Lägenhetsköp ihop flytt med tjejen osv samt längre avstånd till skola/jobb. Med detta i åtanke har jag börjat att snegla mot bensinsnålare bilar samt dieselbilar så hur mycket skiljer det egentligen mellan dieselbilar vs bensinbilar i skatt, förbrukning osv?

Några exempel på bilmodeller:
9-5 tid (98-02)
v70 tdi (98-02)

Sen finns det ju givetvis fler modeller men detta är enbart exempel som jag skulle vilja veta hur mkt det skiljer i förbrukning med diesel vs bensin, skatt, försäkring osv.

Ge gärna tips på bensinsnåla bilar, etanol, diesel osv med ett pristak på 40k.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Entreprenör
1 286 Inlägg
13 augusti 2009
Sök så finner du flera ganska nya trådar om detta.

// Niklas Johansson

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 augusti 2009
Kolla på VW bilarna istället, billigare i skatt och försäkring!smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
NiKeMaN skrev:
Sök så finner du flera ganska nya trådar om detta.

har sökt men har inte hittat några som ger lite mer exakta svar på priser kring t.ex ovanstående modeller samt om det lönar sig att köpa en bensin snål vanlig soppa bil istället för diesel osv..

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Memme skrev:
Kolla på VW bilarna istället, billigare i skatt och försäkring!smile

Tycker VW känns ganska outvecklat med sämre komfort osv än vad flera andra gör..

Entreprenör
1 286 Inlägg
13 augusti 2009
hedley skrev:
Ja då var man tillbaka i en ny sits då.

Lägenhetsköp ihop flytt med tjejen osv samt längre avstånd till skola/jobb. Med detta i åtanke har jag börjat att snegla mot bensinsnålare bilar samt dieselbilar så hur mycket skiljer det egentligen mellan dieselbilar vs bensinbilar i skatt, förbrukning osv?

Några exempel på bilmodeller:
9-5 tid (98-02)
v70 tdi (98-02)

Sen finns det ju givetvis fler modeller men detta är enbart exempel som jag skulle vilja veta hur mkt det skiljer i förbrukning med diesel vs bensin, skatt, försäkring osv.

Ge gärna tips på bensinsnåla bilar, etanol, diesel osv med ett pristak på 40k.

Okej... Då ska jag ge lite svar på tal då enligt mina erfarenheter.

Du tjänar 10-20 000 per år om du åker diesel jämfört med bensin förutsatt att du väljer en förnuftig dieselbil.
När det gäller såpass gamla dieselbilar så gäller i princip: Desto mindre bil desto billigare skatt och desto lägre förbrukning.

Snåla dieselbilar: VW Golf, Passat - Audi A3, A4 - Skoda oktavia. Det är alltså VAG's 1.9TDI bilar som jag rekommenderar om man vill åka billigt. Att köra en så stor bil som en Passat på ca 0.55 liter per mil med 140-150 hk (110hk eller 115hk tdi orginal plus trimbox) är inget svårt alls. Dessutom är VAG's dieselmotorer framförallt 1.9tdi välkända som "skottsäkra", driftsäkra och snåla motorer.

Det är förnuftiga val.

Däremot att köpa en SAAB 9-5 TID med izuzu (?) motorn är som att skjuta sig i foten... Problemmotor som drar mycket bränsle och är dyr i skatt. Dessutom ganska så klen kvalitet på dessa motorer.

Volvo V70 TDI är heller inga riktigt bra bilar. Hög bränsleförbrukning även här (0.8-0.9), dyr skatt, mycket svartrök bakom och inget vidare att köra.

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
åh fasen, men om man inte vill åka bullrig skit kvalitè som jag själv fått erfara att många vag då främst vw bilar har så bör man söka sig till audi? hur äre med lite äldre bmw modeller också trötta som få?

Entreprenör
1 286 Inlägg
13 augusti 2009
Nja förstår inte riktigt hur du får en VW Golf III eller IV eller för den delen Passat till "bullrig skit kvalitet"... Det får stå för dig. Jag har haft och ägt ett flertal Golfar och Passater och alltid varit riktigt nöjd.
Audina är trevliga som fasen. A4 Avant 1.9 TDI 110 kanske är det du söker?

Äldre BMW har jag inget direkt att säga om då jag inte har någon direkt erfarenhet av dom.

// Niklas Johansson

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
har ägt en a6.a från 95 dock med bränslemotorn, bland de tråkigaste bilar jag nånsin kört (110-115hk) så lite nöje vill man ju ha också..

Golf 3.an är helt enkelt inte go att åka i däremot så är väl IV bra utvecklad i förhållande till föregångarna i komfort syfte? (istortsett enda golfen jag inte åkt i är IV)

Sök