2403
Sök

Bilen kräver foten på gasen vid start?

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#1
Min bil (Ford Escort 1,6i) har börjat att kräva att jag måste gasa för att den ska starta när den är kall plus att den gärna vill att jag håller foten på gasen ett tag när den väl startat, kan detta bero på tänddelarna? alltså tändstift/tändhattar/kablar/fördelarlock? eller kan det bero på något annat?

Om det är tändstift och dylikt så läser jag i instruktionen att Ford rekommenderar Motorcrafttändstift, ska jag följa rekommendationen eller kan jag lika bra ta tändstift ifrån NGK eller Bosch?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 710 Inlägg
13 augusti 2009
#2
Tycker det låter som tomgångsrelaterat problem.
Nu är jag dålig på Escort så jag vet inte hur tomgångsregleringen går till...extra svårt blir det ju när jag inte vet vad det är för årmodell......

MVH Jonas
..............

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Tycker det låter som tomgångsrelaterat problem.
Nu är jag dålig på Escort så jag vet inte hur tomgångsregleringen går till...extra svårt blir det ju när jag inte vet vad det är för årmodell......

Årsmodell 1988. Den har som sagt dålig tomgång när den precis startats, ibland blir den också efter ett tag lite orolig och pendlar upp och ner från kanske 900 till 1000 varv. Detta är enbart när den är kall, inte när den är varm.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
13 augusti 2009
#4
Min 740 är precis likadan hmm trögstartad så man måste trycka på gasen för att den inte ska lägga av.. dock har jag ju choke på min.


518 Inlägg
13 augusti 2009
#5
kallstartsventilen som krånglar skulle jag tro på forden eftersom den har insprut.
Senast redigerat av Karl-Bertil (13 augusti 2009)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#6
Oceanmist skrev:
Min 740 är precis likadan hmm trögstartad så man måste trycka på gasen för att den inte ska lägga av.. dock har jag ju choke på min.

Ingen choke på min bil utan den sköter det själv, eller sköter och sköter, nu är det jag som får agera som en slags choke ett tag iallafall hmm

Karl-Bertil skrev:
kallstartsventilen som krånglar skulle jag tro på forden eftersom den har insprut.

Är det knepigt att kolla att den fungerar/fixa till den om det är den som krånglar?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
13 augusti 2009
#7
Låter tomgångsmotor ja angående tändstift rekomenderar jag stark att du använder motorcraft stitf dom e absolut inte dyra och jag har vart med om flera fordar som absolut inte går på nått annat

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök