4594
Sök

850 T5 automat trimning

Rekondare
254 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#1
Funderar på att trimma min 850 T5 som är automat.. Tänkte om jag skulle chippa den, Sportluftfilter, 3"downpipe och sportavgassystem, typ BSR steg 3. Tror ni automat lådan pallar det? Bara ett chip borde den klara för det vet jag andra som har gjort. Bilen är i väldigt fint skick i övrigt så.

MvH Mattias
Senast redigerat av mattiass (13 augusti 2009)


1 268 Inlägg
13 augusti 2009
#2
mattiass skrev:
Funderar på att trimma min 850 T5 som är automat.. Tänkte om jag skulle chippa den, Sportluftfilter, 3"downpipe och sportavgassystem. Tror ni automat lådan pallar det? Bara ett chip borde den klara för det vet jag andra som har gjort. Bilen är i väldigt fint skick i övrigt så.

MvH Mattias

om du åker till en seriös firma så går dom igenom bilen för en peng å kollar så allt lirar som det skall.... sen säger dom vad som behövs åtgärdas eller så innan du chippar..

Rekondare
254 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#3
LazerHawke skrev:
mattiass skrev:
Funderar på att trimma min 850 T5 som är automat.. Tänkte om jag skulle chippa den, Sportluftfilter, 3"downpipe och sportavgassystem. Tror ni automat lådan pallar det? Bara ett chip borde den klara för det vet jag andra som har gjort. Bilen är i väldigt fint skick i övrigt så.

MvH Mattias

om du åker till en seriös firma så går dom igenom bilen för en peng å kollar så allt lirar som det skall.... sen säger dom vad som behövs åtgärdas eller så innan du chippar..

Aa jo så kan man ju göra men det var ju inte ett svar jag förväntade mig smile Om man säger så här, hur mkt tror ni en 850 t5 automat låda pallar om man trimmar?


Rekondare
254 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#4
mattiass skrev:
Funderar på att trimma min 850 T5 som är automat.. Tänkte om jag skulle chippa den, Sportluftfilter, 3"downpipe och sportavgassystem. Tror ni automat lådan pallar det? Bara ett chip borde den klara för det vet jag andra som har gjort. Bilen är i väldigt fint skick i övrigt så.

MvH Mattias

Någon måste ju ha koll på det? roll


8 280 Inlägg
13 augusti 2009
#5
mattiass skrev:
Om man säger så här, hur mkt tror ni en 850 t5 automat låda pallar om man trimmar?

Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.


77 Inlägg
13 augusti 2009
#6
Marlboroman skrev:
mattiass skrev:
Om man säger så här, hur mkt tror ni en 850 t5 automat låda pallar om man trimmar?

Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.

Men aut.lådan e ju redan kyld.?

När du ändå e här, Har haft aut-låda innan på min. bytt till manuell. Har alltså ett kylblock över. E där någon vinst i att seriekoppla den med den andre oljekylaren?

8 280 Inlägg
13 augusti 2009
#7
boenana skrev:
Marlboroman skrev:
mattiass skrev:
Om man säger så här, hur mkt tror ni en 850 t5 automat låda pallar om man trimmar?

Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.

Men aut.lådan e ju redan kyld.?

När du ändå e här, Har haft aut-låda innan på min. bytt till manuell. Har alltså ett kylblock över. E där någon vinst i att seriekoppla den med den andre oljekylaren?

Ja, men originalkylningen är ju tänkt för original effekt, och hög temp på oljan är en säker automatlådedödare. Nja, det är väl ingen dum tanke på sitt sätt, men det kommer ju inte direkt förbättra nåt om du inte har väldiga bekymmer med temperaturen på oljan. Vill man ha bättre kylning av oljan så finns det dessutom bättre kylare att tillgå.


77 Inlägg
13 augusti 2009
#8
Marlboroman skrev:
boenana skrev:
Marlboroman skrev:

Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.

Men aut.lådan e ju redan kyld.?

När du ändå e här, Har haft aut-låda innan på min. bytt till manuell. Har alltså ett kylblock över. E där någon vinst i att seriekoppla den med den andre oljekylaren?

Ja, men originalkylningen är ju tänkt för original effekt, och hög temp på oljan är en säker automatlådedödare. Nja, det är väl ingen dum tanke på sitt sätt, men det kommer ju inte direkt förbättra nåt om du inte har väldiga bekymmer med temperaturen på oljan. Vill man ha bättre kylning av oljan så finns det dessutom bättre kylare att tillgå.

Okej, ja tänkte nästan det också. Får väll bli någon eftermarknads. Har problem med tempen vid långvarig hård körning. Kanske inte så märkligt.

Skaune
13 augusti 2009
#9
Marlboroman skrev:
boenana skrev:
Marlboroman skrev:
Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.

Men aut.lådan e ju redan kyld.?

När du ändå e här, Har haft aut-låda innan på min. bytt till manuell. Har alltså ett kylblock över. E där någon vinst i att seriekoppla den med den andre oljekylaren?

Ja, men originalkylningen är ju tänkt för original effekt, och hög temp på oljan är en säker automatlådedödare. Nja, det är väl ingen dum tanke på sitt sätt, men det kommer ju inte direkt förbättra nåt om du inte har väldiga bekymmer med temperaturen på oljan. Vill man ha bättre kylning av oljan så finns det dessutom bättre kylare att tillgå.

Jo men sen är det väl så oxå att om man kör som en tok så blir den ju kanske lite kokt, men kör man lungt mest hela tiden och kanske drar på lite då och då mellan varven så är det väl en annan sak? med automat blir det sällan den där tokkörningen, utan man glider mest och kanske när tillfälle ges eller vid en omkörning så drar man på. Sen när du skriver att de e kört runt 300 hk, pratar vi då riktiga bänkade eller "chip" hästar, läs 290 hk steg 1 = 250-260 hk max?
Senast redigerat av Axor (13 augusti 2009)

Rekondare
254 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
mattiass skrev:
Om man säger så här, hur mkt tror ni en 850 t5 automat låda pallar om man trimmar?

Den pallar hur mycket som helstm bara man inte utnuttjar effekten. Men nånstans runt 300hk så är det kört. Att montera en extra oljekylare är klart vettigt ur hållbarhetssynpunkt.

Jaha okej, låter mkt vettigt! tack


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
#11
Hålla koll på automatlådeoljan, och skölja lådan vid behov ökar också livslängden på lådan och hållbarhet vid trim. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skaune
14 augusti 2009
#12
TurbOla skrev:
Hålla koll på automatlådeoljan, och skölja lådan vid behov ökar också livslängden på lådan och hållbarhet vid trim. smile

tur att man precis spolat hela lådan! wink

Rekondare
254 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#13
TurbOla skrev:
Hålla koll på automatlådeoljan, och skölja lådan vid behov ökar också livslängden på lådan och hållbarhet vid trim. smile

Aa tack för tipset big_smile


451 Inlägg
14 augusti 2009
#14
Polarens T5 Automat har rullat 27k mil med ca 300hk, varit trimmad många mil tillbaka, och han är inte nån person som håller alla hästar inne, gas pådrag när tillfälle ges!! Går fortfarande fin fint! dock ny turbo nu smile laddar ca 0.9 har tidigare också gått på 1.3, chip, 3" hela vägen orginal katt, filter, lite fetare övre tryckrör, orginal IC!
Senast redigerat av JUSTer (14 augusti 2009)

8 280 Inlägg
14 augusti 2009
#15
Axor skrev:
Jo men sen är det väl så oxå att om man kör som en tok så blir den ju kanske lite kokt, men kör man lungt mest hela tiden och kanske drar på lite då och då mellan varven så är det väl en annan sak? med automat blir det sällan den där tokkörningen, utan man glider mest och kanske när tillfälle ges eller vid en omkörning så drar man på. Sen när du skriver att de e kört runt 300 hk, pratar vi då riktiga bänkade eller "chip" hästar, läs 290 hk steg 1 = 250-260 hk max?

Jo, men det är ju när man kliver på det blir varmt, och det spelar ju i princip ingen roll om du hatgasar en gång i månaden eller en gång var 5:e minut. Risken att det händer nåt är ju större vid långvarig hård körning än nån enstaka.... säker omkörning om man säger så. Det är ju efter 300 kataloghästar som bekymren börjar komma på riktigt att få lådan att hålla. Men det finns ju dem som klarat lådan trots att de haft mer effekt än så. EMn då börjar det bli tal om riktiga kylare och annan olja i lådan.

Men som allt annat så beror det ju på skicket på lådan från början. Har den gått 30.000 mil med originaloljan som övergått till nåt som mest liknar sirap så är det ju större risk att den lådan lämnar in i förtid jämfört mot en som oljan är bytt i nån gång ibland och kanske tom har fått förbättrad kylning.


Rekondare
254 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
Axor skrev:
Jo men sen är det väl så oxå att om man kör som en tok så blir den ju kanske lite kokt, men kör man lungt mest hela tiden och kanske drar på lite då och då mellan varven så är det väl en annan sak? med automat blir det sällan den där tokkörningen, utan man glider mest och kanske när tillfälle ges eller vid en omkörning så drar man på. Sen när du skriver att de e kört runt 300 hk, pratar vi då riktiga bänkade eller "chip" hästar, läs 290 hk steg 1 = 250-260 hk max?

Jo, men det är ju när man kliver på det blir varmt, och det spelar ju i princip ingen roll om du hatgasar en gång i månaden eller en gång var 5:e minut. Risken att det händer nåt är ju större vid långvarig hård körning än nån enstaka.... säker omkörning om man säger så. Det är ju efter 300 kataloghästar som bekymren börjar komma på riktigt att få lådan att hålla. Men det finns ju dem som klarat lådan trots att de haft mer effekt än så. EMn då börjar det bli tal om riktiga kylare och annan olja i lådan.

Men som allt annat så beror det ju på skicket på lådan från början. Har den gått 30.000 mil med originaloljan som övergått till nåt som mest liknar sirap så är det ju större risk att den lådan lämnar in i förtid jämfört mot en som oljan är bytt i nån gång ibland och kanske tom har fått förbättrad kylning.

Aa som jag skrev så är min i rätt fint skick så bör inte vara några större problem med ett Steg 1 iaf då.



Sök