Volvo säljs - Till Kina (Geely)

Herald
13 september 2009 · 75 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Volvo740an skrev:

Volvo740-88 skrev:
För mycket att citera

Jovisst, 740 utan standardfel

Fungerande bränslemätare & hastighetsmätare
Bättre lösning på innertaket
Bättre konstruktion på S-slangarna

dock inte så realistiskt men ändå, det hade varit kul att reta gallfeber på alla 2/7/9-serie hatare lol

Geely kommer säkert massproducera  delar till 740 och andra bilar som är billigare och bättre teknik och kvalité.

OT: vadå 2/7/9-serie hatare? Finns det sånna?

Jepp, Karl-Bertil till exempel lol

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
hedley Saaboholic
13 september 2009 · 3 129 Inlägg

Lowenhart skrev:
personligen så gillar jag inte volvo , men att sälja till kina låter faktiskt som en dålig idé då dom inte vet vad kvalité är .

kina satsar bara på kvantité istället för kvalité. jag tror att volvo kommer få ett dåligt rykte om detta händer, då det är synd för dom kan verkligen bygga bilar, motorerna är sjukt hållbara , dock tycker jag att dom är jäävligt fula bara

Säger han som åker golf.. vilket är så oerhört KÄNT för att vara TYSK KVALITÈ i sitt ässe.. höm..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
13 september 2009 · 3 129 Inlägg

Rquired skrev:

Bjork skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag blir rädd av tanken. Tror ni att det kommer igenom

Ja men jag vill inte se det hända.

Ja och jag tror inte det kommer vara så negativt som det framstår som i denna tråden.

Håller med. Finns alltid två sidor på ett mynt..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Rquired Allmänt envis
13 september 2009 · 12 512 Inlägg

En kina tillverkad Volvo 740, kommer knappast bli bättre än den befintliga "svenska".

Senast redigerat av Rquired (13 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
13 september 2009 · 1 678 Inlägg

Rquired skrev:
En kina tillverkad Volvo 740, kommer knappast bli bättre än den befintliga "svenska".

Men nu är det så att vi spekulerar lite wink Men det skulle vara bra om Geely producerade nya och bättre delar till bilarna smile men men,.

En tysktilverkad volvo 740 blir knappast bättre än "svensk" 740 tongue

Senast redigerat av Volvo740-88 (13 september 2009)

ViktorL
22 december 2009 · 29 Inlägg

Det är nära Kina nu..........

Vad händer när Volvo läggs ner i Sverige och flyttas till Kina..

TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

"En miljard kineser kan inte ha fel - köp Volvo." lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Fellow
23 december 2009 · 1 581 Inlägg

Sverige, suck. Säljer iväg våra industrier så vi står här med större och större arbetslöshet.
Börjar ju undra vart skattepengarna tar vägen när vi bara fortsätter att lägga ner och skär ner på allt som går. Skatten ökar och det man får tillbaka bara minskar.

trippelturbo Trucker
23 december 2009 · 2 710 Inlägg

Just Geely kopierar väl det mesta. Mest Europeiska bilar..

OM köpet blir av till 100, och inte som SAABs affär (saabs affär känns som en barnlek nu) så är det pengarna Ford vill åt och inget annat.. Fords vd borde väl veta bättre än oss här på gorr att Geely inte är ett företag som borde handskas med Volvo?? Kopiera tror jag säkert som gör där nere.. men få tillgång till SJÄLVASTE märket fullt ut.. vafan??

Fart missbrukare
Cupra_
23 december 2009 ·

Fellow skrev:
Sverige, suck. Säljer iväg våra industrier så vi står här med större och större arbetslöshet.
Börjar ju undra vart skattepengarna tar vägen när vi bara fortsätter att lägga ner och skär ner på allt som går. Skatten ökar och det man får tillbaka bara minskar.

Inte för att vara besserwisser men Volvo är privatägt.. Alltså kan man knappast lasta regering och riksdag för att företag säljs till andra länders företag.. Ev. pga den höga skatten men förutom det så nej. Ontopic så känns det ju inte så kul om volvo säljs, dels för de svenska jobben sen tänker man ju på rostskydd, kvalitet m.m.

Fellow
23 december 2009 · 1 581 Inlägg

Diabolo skrev:

Fellow skrev:
Sverige, suck. Säljer iväg våra industrier så vi står här med större och större arbetslöshet.
Börjar ju undra vart skattepengarna tar vägen när vi bara fortsätter att lägga ner och skär ner på allt som går. Skatten ökar och det man får tillbaka bara minskar.

Inte för att vara besserwisser men Volvo är privatägt.. Alltså kan man knappast lasta regering och riksdag för att företag säljs till andra länders företag.. Ev. pga den höga skatten men förutom det så nej. Ontopic så känns det ju inte så kul om volvo säljs, dels för de svenska jobben sen tänker man ju på rostskydd, kvalitet m.m.

Vi har kassa vilkor för att industrier ska kunna frodas. Så jo, lasta regeringen kan man göra.

Cupra_
23 december 2009 ·

Fellow skrev:

Diabolo skrev:

Fellow skrev:
Sverige, suck. Säljer iväg våra industrier så vi står här med större och större arbetslöshet.
Börjar ju undra vart skattepengarna tar vägen när vi bara fortsätter att lägga ner och skär ner på allt som går. Skatten ökar och det man får tillbaka bara minskar.

Inte för att vara besserwisser men Volvo är privatägt.. Alltså kan man knappast lasta regering och riksdag för att företag säljs till andra länders företag.. Ev. pga den höga skatten men förutom det så nej. Ontopic så känns det ju inte så kul om volvo säljs, dels för de svenska jobben sen tänker man ju på rostskydd, kvalitet m.m.

Vi har kassa vilkor för att industrier ska kunna frodas. Så jo, lasta regeringen kan man göra.

Ja jo, skatter, avgifter och annat kan man lasta regeringen för. Vad jag menade var att det är ju inte staten som säljer företagen, men du menar antagligen att staten "tvingar" bort företag från Sverige? Kan delvis hålla med men i det stora hela tänker väldigt många företag idag enbart på den kortsiktiga ekonomiska vinsten. Precis som mitt jobb. De flyttade huvudkontoret till london för större lönsamhet på kort sikt, då höll det på att gå illa i Sverige så de var tvugna att flytta tillbaka. Så ok, dåliga villkor kan jag köpa. Men det är företagens egna ansvar för de anställda att se till att det fungerar.

Fellow
23 december 2009 · 1 581 Inlägg

Diabolo skrev:
Ja jo, skatter, avgifter och annat kan man lasta regeringen för. Vad jag menade var att det är ju inte staten som säljer företagen, men du menar antagligen att staten "tvingar" bort företag från Sverige? Kan delvis hålla med men i det stora hela tänker väldigt många företag idag enbart på den kortsiktiga ekonomiska vinsten. Precis som mitt jobb. De flyttade huvudkontoret till london för större lönsamhet på kort sikt, då höll det på att gå illa i Sverige så de var tvugna att flytta tillbaka. Så ok, dåliga villkor kan jag köpa. Men det är företagens egna ansvar för de anställda att se till att det fungerar.

Agreed=)

viccoA
23 december 2009 · 3 110 Inlägg

Fellow skrev:
Sverige, suck. Säljer iväg våra industrier så vi står här med större och större arbetslöshet.
Börjar ju undra vart skattepengarna tar vägen när vi bara fortsätter att lägga ner och skär ner på allt som går. Skatten ökar och det man får tillbaka bara minskar.

Nja skatten har ju sänkts den senaste mandatperioden iaf...

Remiss
23 december 2009 · 1 339 Inlägg

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14624

Nu är det riktigt nära, idag blir kanske Volvo kinesiskt...

Hamilton
23 december 2009 · 8 864 Inlägg

Klockan 11 i dag uppges affären tillkännages. Det bekräftar Miroslav Milurevic, Metallfackets ordförande på Volvo i Olofström för SVT:s Blekingenytt.

Källa: Aftonbladet

Senast redigerat av Hamilton (23 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 december 2009 · 10 427 Inlägg

Lite info om Geely från di.se

Zhejiang Geely Holding Group
Geely-gruppen har sitt huvudkontor i Hangzhou, nära Shanghai. Ett viktigt bolag i gruppen, Geely Holdings Automobile, är börsnoterat i Hongkong. Geely är en av Kinas tio största bilindustrier. Gruppen har sex fabriker som bygger bilar, motorer och växellådor. Man tillverkar cirka 300.000 fordon per år. Geely beskrivs ibland som Kinas största privatägda bilföretag, men finansiering sker via kinesiska statliga banker.


Edit:
Så även om det är privatägt (till skillnad mot BAIC) så är staten med och lirar på ett hörn.

Senast redigerat av steifan (23 december 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 december 2009 · 10 427 Inlägg

Då verkar det vara "klart" då smile

Stephen Odells mejl till de anställda

Inom kort kommer Ford att bekräfta att de väsentliga kommersiella delarna kring en försäljning av Volvo Personvagnar nu är överenskomna mellan Ford och Geely.

Detta betyder inte att Geely idag är den nya ägaren av Volvo Personvagnar. Men det markerar att även om en del arbete återstår att slutföra innan affären är undertecknad inklusive slutgiltig dokumentation, finansiering och regeringsgodkännande såförväntar sig Ford och Geely att ett slutgiltigt försäljningsavtal kommer att undertecknas under första kvartalet 2010.

Ett avslut beräknas troligen komma under andra kvartalet, under förutsättnig att affären blir godkänd av berörda instanser.

Min ambition har hela tiden varit att jag skulle vara den första att informera om denna viktiga utveckling i processen, men jag är medveten om att många av er redan har gått på julledighet. Det känns naturligtvis inte bra att ni ska behöva ta del av dessa nyheter från andra källor än från mig, men detta nästa steg i försäljningsprocessen blev klart i natt och jag vill försöka informera er så gott jag kan.

Jag tror att vi alla kan återvända till arbetet nästa år med den positiva känslan att vi är på rätt väg för att återigen uppnå en hållbar lönsamhet och att vi har en positiv framtid att se fram emot.

Jag önskar dig och din familj en fridfull och gid jul och ett gott nytt år.

Vänliga hälsningar

Stephen Odell

VD Volvo Personvagnar


-> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6336055.ab

Senast redigerat av steifan (23 december 2009)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 december 2009 · 1 128 Inlägg

Japp, där var Volvo borta också. smile

Nöjeskör närproducerat
Rquired Allmänt envis
23 december 2009 · 12 512 Inlägg

Det är faktiskt så att man hoppas att någon fortfarande hinner sno Volvo framför näsan på Geely, tror inte att det kommer gynna Volvo att bli kinesiskt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang