2544
Sök

Volvo säljs - Till Kina (Geely)

528 Inlägg
24 december 2009
Xuri skrev:
RouziMotorsport skrev:
Vissa volvo modeller och komponenter byggs ju redan i Kina, såväl som övrig produktion i de flesta brancherna nu förtiden.. Ford gör fel, men dem tänker kortsiktigt, dem vill sälja flera av bilmärkena som dem äger och få arbeta ensamt.. Suck.. Amerikaner... Volvo går ju i dagsläget med vinst, fel i början att sälja det till Ford.

Dem bilderna ovan är ju ifrån G. fast säljs ju endast i Kina.
Men riktigt sunkigt att dem ska kopiera modellerna rakt av?!

vissa volvo modeller byggs redan i kina ? hur tänkte du då ?

S40 och S80 byggs  i Kina för kinesiska/asiatiska marknaden idag. 

Ingen av oss vet vad som händer framöver, hur Geely tänker hantera märket och dess utveckling och produktion så allt är bara spekulationer och därmed hyfsat nonsens.

Att det redan nu produceras Volvo-bilar i Kina är däremot fakta och inget konstigt. Det har inte förstört Volvos märke det minsta  - Kina är en stor marknad som är betydelsefull - och om produktionen skulle utökas med någon mer modell för Kinesiska marknaden skulle det mesta rulla på som om ingenting hänt. De bilarna hittar inte till europeiska marknaden ändå som det fungerar nu.

Den svenska övertron på Sveriges förträfflighet verkar göra att man till och med hellre låter en stor industri självdö eller övertas av några äventyrslystna miljardärer på hemmaplan som kör slut på sin plånbok fortare än Volvo-raggare på landet häver första ölen en fredagskväll; detta mycket hellre än att säljas till asiatiskt bolag. Det finns inget som säger att just Kinesiskt ägarskap vore sämre än något annat så varför denna negativa attityd? Hade det varit mitt egna barn som farit med sådan attityd hade jag tagit en halvtimmes lektion i hyfs och främlingsfientlighet samt indragen veckopeng.

528 Inlägg
24 december 2009
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:

Vad är det som har fått dig att ändra åsikt? (bara nyfiken)

Ett halvår och ett par turen med Saab, Volvo har rykt upp sig och jag tror det kan gå bra för dem.

Även för ett halvår sedan hade Volvo visserligen mycket trevlig teknik som kineserna kunde sno, men idag har Volvo synbart kommit förbi punkten där de stod och vinglade mellan att bli kvar som biltilverkare och trilla omkull.

Och eftersom Volvo verkar vara på väg mot stadigare mark, vore det synd med det slag mot varumärket och företaget en försäljning till Geely innebär. Hade alternativet som tidigare i år varit att riskera att gå omkull, hade kineserna varit ett bättre alternativ.

Jag förstår, fast det förutsåg jag redan för ett halvår sen ioförsig. Köpte tom aktier i Volvo som sen gick med stor vinst, drygt 35-40 % kanske...

Skilj på Volvo och Volvo Personvagnar. I första inlägget hänvisas till Volvo Personvagnar  och där äger mig veterligen Ford alla aktier så hur köpte du aktier i Volvo Personvagnar?   Svenska börsen hanterar Volvo AB aktier.

Eller har jag fel? Jag handlar inte mycket med aktier.

528 Inlägg
24 december 2009
Jag tror att större delen av alla de som misstror Geely som ägare tillhör den del av  socialgrupp 3 som saknar utbildning och som faktiskt inte berör det moderna Volvo Personvagnar speciellt mycket alls då den gruppen ändå inte har råd att köpa en ny Volvo tillverkad i Sverige eller Holland.
  Ironiskt nog den grupp som ev. skulle ha råd med en importerad asien-producerad Volvo men då hellre kör runt i en förgasardriven B23 från 1900-talet av ren nationalromantisk dumhet.

Volvo behöver en stark industriell ägare och Geely tycks ju vara en av få som vill köpa så varför inte?
Varför skulle inte det bli bra?
Senast redigerat av Rensvinf (24 december 2009)

518 Inlägg
25 december 2009
instämmer.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

342 Inlägg
25 december 2009
Förstår inte heller detta ståhej att Volvo säljs till Kina.
Visst, det är sant att Kina idag inte producerar bilar som inte är krocksäkra för fem öre och som skulle bli totalsågade här i västvärlden.

Men det i sig innebär inte att de saknar ambitioner att nå västerländsk marknad.
Geely finns redan idag representerade i syd-Europa, bland annat Spanien och Italien.
Exportmarknaden är ännu blygsamt liten, men ingen tror väl på fullaste allvar att deras ambition stannar vid dagens befintliga produkter?

Personligen tror jag att när det gäller bilindustrin så befinner sig kineserna idag där japanerna befann sig på 70-talet.
Och jag tror att kineserna kommer att utvecklas i snabbare takt än vad japanerna gjorde då. Medvetenheten hos biltillverkare om vad kunderna kräver har blivit högre, logistiken och handeln över gränserna i vissa avseenden förenklats och just Geely har redan, och enbart genom hemmamarknaden, gjort sig den förmögenhet som krävs för att ta nästa steg - att tillverka bättre bilar som även ska tilltala västvärlden på alla sätt.

Och precis som i Saabs fall så tror jag inte att man behöver vara så orolig för tekniken. Den kopierar kineserna över en natt om de vill. De må ligga efter japanerna, men de är för den sakens skull inte dumma. Köpet av Volvo innebär bara att utvecklingen nu kan ske något mer rumsrent.

Visst, Geely kanske tänker extremt kortsiktigt, hämtar dagens befintliga teknik och sedan säger tack och hej till svenska Volvo.
Men jag tror personligen att de tänker lite längre än så och vet att de har finanserna, men att kopiering inte kommer att fungera som en nyckel in mot västvärlden.
Moneky see, monkey do fungerar dåligt i längden.

Geely må ha finanserna och de må på allvar öppnat upp marknaden för Volvo i Kina.
Men samtidigt är Volvo deras nyckel in på västerländsk marknad. Och jag är övertygad om att Geely är plågsamt medvetna om att styrkan i Volvo ligger i att det är just en svensk bilfabrikant som redan har väldigt gott anseende inom västvärlden vad gäller svensk ingenjörskonst.
Inte minst vad gäller krocksäkerhet, något som blivit Volvos signum världen över.
Senast redigerat av 9Femma (25 december 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 339 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Jag tror att större delen av alla de som misstror Geely som ägare tillhör den del av  socialgrupp 3 som saknar utbildning och som faktiskt inte berör det moderna Volvo Personvagnar speciellt mycket alls då den gruppen ändå inte har råd att köpa en ny Volvo tillverkad i Sverige eller Holland.
  Ironiskt nog den grupp som ev. skulle ha råd med en importerad asien-producerad Volvo men då hellre kör runt i en förgasardriven B23 från 1900-talet av ren nationalromantisk dumhet.

Volvo behöver en stark industriell ägare och Geely tycks ju vara en av få som vill köpa så varför inte?

Snacka om fördomsfull. Finns många som är kritiska till att Geely köper Volvo. Även sånna som har mer eller mindre kontinuerligt köpt nya Volvo. Kanske dags att sluta vara så trångsynt?

Karl-Bertil skrev:
instämmer.

Säger han som älskar att trycka ner på Volvo och på deras ägare varje gång tillfället kommer...

--------------------

Så länge tillverkningen fortfarande är kvar i Sverige så är det väll inga problem, frågan är bara om det blir så i framtiden..

1 339 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:

Ett halvår och ett par turen med Saab, Volvo har rykt upp sig och jag tror det kan gå bra för dem.

Även för ett halvår sedan hade Volvo visserligen mycket trevlig teknik som kineserna kunde sno, men idag har Volvo synbart kommit förbi punkten där de stod och vinglade mellan att bli kvar som biltilverkare och trilla omkull.

Och eftersom Volvo verkar vara på väg mot stadigare mark, vore det synd med det slag mot varumärket och företaget en försäljning till Geely innebär. Hade alternativet som tidigare i år varit att riskera att gå omkull, hade kineserna varit ett bättre alternativ.

Jag förstår, fast det förutsåg jag redan för ett halvår sen ioförsig. Köpte tom aktier i Volvo som sen gick med stor vinst, drygt 35-40 % kanske...

Skilj på Volvo och Volvo Personvagnar. I första inlägget hänvisas till Volvo Personvagnar  och där äger mig veterligen Ford alla aktier så hur köpte du aktier i Volvo Personvagnar?   Svenska börsen hanterar Volvo AB aktier.

Eller har jag fel? Jag handlar inte mycket med aktier.

Jo ioförsig de har du rätt i, men skitsamma de gick bra iallfall så jag är nöjd tongue

OLAGBG
596 Inlägg
26 december 2009
Rensvinf skrev:
Xuri skrev:
RouziMotorsport skrev:
Vissa volvo modeller och komponenter byggs ju redan i Kina, såväl som övrig produktion i de flesta brancherna nu förtiden.. Ford gör fel, men dem tänker kortsiktigt, dem vill sälja flera av bilmärkena som dem äger och få arbeta ensamt.. Suck.. Amerikaner... Volvo går ju i dagsläget med vinst, fel i början att sälja det till Ford.

Dem bilderna ovan är ju ifrån G. fast säljs ju endast i Kina.
Men riktigt sunkigt att dem ska kopiera modellerna rakt av?!

vissa volvo modeller byggs redan i kina ? hur tänkte du då ?

S40 och S80 byggs  i Kina för kinesiska/asiatiska marknaden idag. 

Ingen av oss vet vad som händer framöver, hur Geely tänker hantera märket och dess utveckling och produktion så allt är bara spekulationer och därmed hyfsat nonsens.

Att det redan nu produceras Volvo-bilar i Kina är däremot fakta och inget konstigt. Det har inte förstört Volvos märke det minsta  - Kina är en stor marknad som är betydelsefull - och om produktionen skulle utökas med någon mer modell för Kinesiska marknaden skulle det mesta rulla på som om ingenting hänt. De bilarna hittar inte till europeiska marknaden ändå som det fungerar nu.

Den svenska övertron på Sveriges förträfflighet verkar göra att man till och med hellre låter en stor industri självdö eller övertas av några äventyrslystna miljardärer på hemmaplan som kör slut på sin plånbok fortare än Volvo-raggare på landet häver första ölen en fredagskväll; detta mycket hellre än att säljas till asiatiskt bolag. Det finns inget som säger att just Kinesiskt ägarskap vore sämre än något annat så varför denna negativa attityd? Hade det varit mitt egna barn som farit med sådan attityd hade jag tagit en halvtimmes lektion i hyfs och främlingsfientlighet samt indragen veckopeng.

S40 och S80L är det som byggs, fast den tycker jag inte     så mkt om,

OLAGBG
VOLVO

2 924 Inlägg
21 januari 2010
Jag tycker det är lite konstigt att det inte är mer reaktion/diskussion i denna frågan?

Känns som mer oroande för Svensk fordonsindustri än Saab-affären i mina ögon, kanske inte lika oroande på kort sikt men kanske på kortare sikt än man kan tro...

~ Life is short, have FUN! ~

8 910 Inlägg
21 januari 2010
Instämmer med föregående talare.
Är bara en tidsfråga innan all produktion flyttas till Kina, dom har ju redan fabriker som bygger Volvo och lönerna är minst 50% lägre.
Varför betala 25 000 i lön när man kan betala 12 500 för exakt samma jobb?

Fotograf på Tierp iDag

4 001 Inlägg
21 januari 2010
Hamilton skrev:
Är bara en tidsfråga innan all produktion flyttas till Kina, dom har ju redan fabriker som bygger Volvo och lönerna är minst 50% lägre.

ja, och när dessutom den troligtvis stora marknaden i kina så kommer man ju inte tillverka bilar i Sverige för att frakta dom till Kina utan man lär nog göra tvärtom.

Jag hoppas att Ford inte säljer Volvo men så ser det ut att bli.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 910 Inlägg
21 januari 2010
kolvas skrev:
Hamilton skrev:

ja, och när dessutom den troligtvis stora marknaden i kina så kommer man ju inte tillverka bilar i Sverige för att frakta dom till Kina utan man lär nog göra tvärtom.

Vi som följt Nyheterna har observerat att Volvo redan är sålt.

Fotograf på Tierp iDag

volvoraggare
4 776 Inlägg
21 januari 2010
nu lär det ju bara bli en massa småbilar som det står volvo på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

4 001 Inlägg
21 januari 2010
Hamilton skrev:
kolvas skrev:
Hamilton skrev:

Vi som följt Nyheterna har observerat att Volvo redan är sålt.

jag har inte följt några nyheter idag men igår eller i förrgår läste jag att affären inte var helt klar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 339 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Jöran Hägglund åkte ju ner till Kina och blev förvånad över hur många frågetecken som fortfarande fanns. Så vi får se helt enkelt!

huh?
10 427 Inlägg
21 januari 2010
Hamilton skrev:

Kapitalintensiteten är säkert hyfsat hög i fordonstillverkningen (typ bearbetning) så lönen blir som en piss i havet om man räknar kostnaden för anläggningar och utrustning per anställd och timme.
Dvs man kan tjäna in lönekostnaden flera gånger om genom att köpa billigare/färre maskiner och utföra samma arbete med.

huh?
10 427 Inlägg
21 januari 2010
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml

– Geely är Geely. Volvo är Volvo. Om vi skulle bygga allt i Kina skulle Volvo inte längre vara Volvo, säger Li Shufu till TT.

Li Shufu säger att kapaciteten i de europeiska Volvo-fabrikerna ska användas fullt ut och att en ny fabrik ska byggas i Kina. Var är inte bestämt och han vet inte heller hur stor kapacitet den får. Forskning och utveckling ska inte heller flyttas från Sverige, men kostnaderna måste minska för att Volvo ska bli lönsamt. När, eller om, Shufu får ta över ansvaret för Volvo ska den svenska biltillverkaren inte förenas med Geely Automobile. Volvo ska ägas av Zhejiang Geely Holding Group, moderföretaget som även äger Geely Automobile. Shufu understryker att Volvo inte ska dela plattformar med Geely, det är de två märkena är alldeles för olika för.

På TT:s fråga om hur många anställda Volvo ska ha i framtiden svarar Shufu att den nuvarande personalstyrkan på omkring 20 000 är ideal. Det behövs varken mer eller mindre.

820 Inlägg
21 januari 2010
steifan skrev:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100121-volvo-geely/index.xml

– Geely är Geely. Volvo är Volvo. Om vi skulle bygga allt i Kina skulle Volvo inte längre vara Volvo, säger Li Shufu till TT.

Li Shufu säger att kapaciteten i de europeiska Volvo-fabrikerna ska användas fullt ut och att en ny fabrik ska byggas i Kina. Var är inte bestämt och han vet inte heller hur stor kapacitet den får. Forskning och utveckling ska inte heller flyttas från Sverige, men kostnaderna måste minska för att Volvo ska bli lönsamt. När, eller om, Shufu får ta över ansvaret för Volvo ska den svenska biltillverkaren inte förenas med Geely Automobile. Volvo ska ägas av Zhejiang Geely Holding Group, moderföretaget som även äger Geely Automobile. Shufu understryker att Volvo inte ska dela plattformar med Geely, det är de två märkena är alldeles för olika för.

På TT:s fråga om hur många anställda Volvo ska ha i framtiden svarar Shufu att den nuvarande personalstyrkan på omkring 20 000 är ideal. Det behövs varken mer eller mindre.

Förhoppningsvis är det han säger sant.. men att tro att allt är guld och gröna skogar om Geely köper Volvo är nog inte så sanningsenligt, känns som att dom bara försöker charma anställda och alla skeptiker men vi får väl se, jag hoppas fortfarande på Konsortium Jakob roll

Om man säger

820 Inlägg
21 januari 2010
Rensvinf skrev:

Jaså det säger du? hur kommer det sig då att t.ex alla mina släktningar som kör volvo som alla har nya(från -02) Volvos är kritiska mot detta, kallar du dom socialgrupp 3 som kör runt i gamla 740is?!

Edit; Tog bort lite jag skrev av ren ilska..
Senast redigerat av Panzar_Audi (22 januari 2010)

Om man säger

2 924 Inlägg
26 januari 2010
Geely vill bygga 300.000 Volvo-bilar per år i Kina
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 6%5C368889

...gissa vad som händer när de fått ordning & full fart på det ...och ser svart/vitt på hur mkt pengar de tjänar på att bygga dem där...? hmm

~ Life is short, have FUN! ~

Sök