Förstår inte heller detta ståhej att Volvo säljs till Kina.
Visst, det är sant att Kina idag inte producerar bilar som inte är krocksäkra för fem öre och som skulle bli totalsågade här i västvärlden.
Men det i sig innebär inte att de saknar ambitioner att nå västerländsk marknad.
Geely finns redan idag representerade i syd-Europa, bland annat Spanien och Italien.
Exportmarknaden är ännu blygsamt liten, men ingen tror väl på fullaste allvar att deras ambition stannar vid dagens befintliga produkter?
Personligen tror jag att när det gäller bilindustrin så befinner sig kineserna idag där japanerna befann sig på 70-talet.
Och jag tror att kineserna kommer att utvecklas i snabbare takt än vad japanerna gjorde då. Medvetenheten hos biltillverkare om vad kunderna kräver har blivit högre, logistiken och handeln över gränserna i vissa avseenden förenklats och just Geely har redan, och enbart genom hemmamarknaden, gjort sig den förmögenhet som krävs för att ta nästa steg - att tillverka bättre bilar som även ska tilltala västvärlden på alla sätt.
Och precis som i Saabs fall så tror jag inte att man behöver vara så orolig för tekniken. Den kopierar kineserna över en natt om de vill. De må ligga efter japanerna, men de är för den sakens skull inte dumma. Köpet av Volvo innebär bara att utvecklingen nu kan ske något mer rumsrent.
Visst, Geely kanske tänker extremt kortsiktigt, hämtar dagens befintliga teknik och sedan säger tack och hej till svenska Volvo.
Men jag tror personligen att de tänker lite längre än så och vet att de har finanserna, men att kopiering inte kommer att fungera som en nyckel in mot västvärlden.
Moneky see, monkey do fungerar dåligt i längden.
Geely må ha finanserna och de må på allvar öppnat upp marknaden för Volvo i Kina.
Men samtidigt är Volvo deras nyckel in på västerländsk marknad. Och jag är övertygad om att Geely är plågsamt medvetna om att styrkan i Volvo ligger i att det är just en svensk bilfabrikant som redan har väldigt gott anseende inom västvärlden vad gäller svensk ingenjörskonst.
Inte minst vad gäller krocksäkerhet, något som blivit Volvos signum världen över.
Senast redigerat av 9Femma (25 december 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!