2902
Sök

Volvo säljs - Till Kina (Geely)

huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2010
peegee skrev:
Geely vill bygga 300.000 Volvo-bilar per år i Kina
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 6%5C368889

...gissa vad som händer när de fått ordning & full fart på det ...och ser svart/vitt på hur mkt pengar de tjänar på att bygga dem där...? hmm

Som sagt, en piss i havet jämfört med kostnaden i Sverige.
Maskiner & liknande är lika dyrt där som här. Handlar om
hur effektivt de används.

Ett annat bra exempel är Scania ("SLA") som har haft tillverkning i Brasilien i många år.
I det fallet har man delat upp världsmarknaden mellan sig, även om det finns ett visst
utbyte av delar/utrustning/osv. Borde inte vara några konstigheter om de gör samma
sak med Volvo på "riktigt" (dvs börjar bygga ordentligt i Kina).

2 924 Inlägg
26 januari 2010
steifan skrev:
peegee skrev:
Geely vill bygga 300.000 Volvo-bilar per år i Kina
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 6%5C368889

...gissa vad som händer när de fått ordning & full fart på det ...och ser svart/vitt på hur mkt pengar de tjänar på att bygga dem där...? hmm

Som sagt, en piss i havet jämfört med kostnaden i Sverige.
Maskiner & liknande är lika dyrt där som här. Handlar om
hur effektivt de används.

Ett annat bra exempel är Scania ("SLA") som har haft tillverkning i Brasilien i många år.
I det fallet har man delat upp världsmarknaden mellan sig, även om det finns ett visst
utbyte av delar/utrustning/osv. Borde inte vara några konstigheter om de gör samma
sak med Volvo på "riktigt" (dvs börjar bygga ordentligt i Kina).

Skillnaden mot Scania är ju att det varit svenskägt under dessa år och Volvo Cars nu blir Kinaägt... kan ha stor betydelse, utan att måla satan på väggen...

~ Life is short, have FUN! ~

4 001 Inlägg
29 mars 2010
Otäckt tyst kring hela denna affären egentligen, det finns många frågor som saknar svar och "grävande" journalistik har varit helt bortblåst, knappt en enda rad och de få rader som finns om affären skapar fler frågor än svar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

876 Inlägg
29 mars 2010
kolvas skrev:
Otäckt tyst kring hela denna affären egentligen, det finns många frågor som saknar svar och "grävande" journalistik har varit helt bortblåst, knappt en enda rad och de få rader som finns om affären skapar fler frågor än svar.

satt också och funderade på varför den här affären varit så ointressant för media jämfört med Saab-affären. Inte mycket man hört om detta.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 mars 2010
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.34054 … kt-aventyr
geely har ju köpt volvo nu smile eller rättare sagt i höst

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 mars 2010
då kan man inte köpa volvo längre då aja bmw nästa då big_smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 mars 2010
MrEricsson skrev:

Just det ja... ALLA volvobilar, även de svenskillverkade som 240 och amazon o dylikt blir ju automatiskt "Kinaskit" nu eller hur var det? wink

Precis som om att volvo inte redan använt sig av utländska delar i sina bilar de senaste 20 åren minst.

Jag tror mer på detta än att några volvofanatiker ska ta över märket, börja bygga bilar som ingen vill köpa dvs. köra märket i botten och sen står vi där på ruta ett igen.

Känns som om att jag är den enda som tror att det här var det bästa som kunde hända under omständigheterna.

Sen får vi inte glömma att kineserna är uppstickare som i framtiden säkert kommer att bygga bättre bilar än vad vi gör. Se bara på japanerna som exempel, och även Sydkorea bygger fina bilar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 751 Inlägg
29 mars 2010
Undra om Volvo-Geely dekalerna kommer sälja lika bra som Saab-Spyker smile återstå att se

Who Djaa bless no man curse

97 Inlägg
29 mars 2010
Klart som fan dom kommer sälja smile Alla måste ju ha Geely edition nu smile

3 124 Inlägg
29 mars 2010
Tja, en risbonde som köpt volvo, kanske blir så att volvo kommer närmare sitt ursprung med tiden (hållbara, mindre lull-lull, billigare osv.), något som många 240-romantiker verkar tycka är en bra idé wink

1 653 Inlägg
29 mars 2010
Tror inte det kommer bli några problem smile . Finns redan kina-tillverkade Volvobilar idag och dom verkar det inte vara något fel på smile

8 890 Inlägg
29 mars 2010
Rätt kul när kineserna var och avslutade affären här i Sverige så åkte dom MB big_smile

Fotograf på tierpidag.se

272 Inlägg
29 mars 2010
Hamilton skrev:
Rätt kul när kineserna var och avslutade affären här i Sverige så åkte dom MB big_smile

Det var ju bara vice presidenten som åkte Merca, men bara det gjorde min dag igår lol

4 005 Inlägg
29 mars 2010
Jag tror det blir bra, om man tittar på att volvo upplevs som särskilt premiummärke och representerar lyx och säkerhet i Kina så känns det inte som om de kommer slakta märket och göra om volvovs affärsidé. Det vore lite konstigt affärsmässigt.

Nu kanske vi kan få S80L till sverige. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 mars 2010
Kina har resurser att sätta bakom.

Dessutom lär de vilja tävla mot Audi, BMW och Mercedes - premiummärken, och på alla fronter.

Från småbilar till "top-of-the-line".

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
29 mars 2010
en sak som jag störde mig på...

som verkar att folk har inte förstått den riktig bra.

killen som köper volvo sa: "  volvo är som en tiger, tigrar hör hemma i det frida och vilda livet, inte i ett DJURPARK".

mångra tror att med djurpark och vilda o bla bla han menade att man skulle tillverka mer och sälja till fler länder.

men märker ni vad han verkligen menade !

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

1 772 Inlägg
29 mars 2010
Dom köper då fan inte mina iallfall!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

4 001 Inlägg
29 mars 2010
Det finns många frågor som jag anser kräver svar, en av de viktigaste är hur det kommer att gå för Volvos underleverantörer? I vilken omfattning kommer kineserna försöka att kopiera produkterna?

Finns verkligen finanserna för att skapa helt nya bilar?
Hur mycket av delarna kommer man att bli tvungna att köpa av Ford?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 637 Inlägg
30 mars 2010
AcesHigh666 skrev:
MrEricsson skrev:

Just det ja... ALLA volvobilar, även de svenskillverkade som 240 och amazon o dylikt blir ju automatiskt "Kinaskit" nu eller hur var det? wink

Jo, "alla" gamla Saabar blev ju automatsikt Koenigsegg ett tag, sedan blev de helt plötsligt Spyker.

4 637 Inlägg
30 mars 2010
henne_svenne skrev:
Volvos t-gul har fått en helt ny innerbörd tongue

Den var bra! lol

Dessutom dricker de T(e)
Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juni 2010)

Sök