I hur små storlekar finns bilbatteri och kondensatorer o få tag på?

Kulla89 man kan bara inte sluta älska cheva
30 augusti 2009 · 57 Inlägg

ett såpass litet batteri gör varken till eller ifrån...som dom sa ovan satsa på bättre fram o gör iordning allt o måste du, så köp några kondigar isf:P Rockford har en väldigt liten box som ligger på 10Farad. Lycka till=)

Senast redigerat av Kulla89 (30 augusti 2009)

Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Fram har jag ett stinger SPV 44 batteri(jag spelar inte mycket utan att ha bilen igång). Och sist jag kolla så var det i bra skick, så det borde täcka en del av strömförsörjningen. Men det är nårra meter mellan batteriet fram och stegena där bak så jag behöver nåt som hjälper till på vägen. Dock tycker ja runt 1-2 farad borde räcka.

T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Blanda inte ihop batteri och kondensator. Batteri och kondensator är två helt skilda saker. Frågan är varför ska du ha ett extrabatteri/kondensator?

ChriZtoffer skrev:
Nej men ingen av dom kommer att göra någon direkt skillnad, då tror jag nog faktist att en 1F kondensator gör mer skillnad än ett extra batteri på 2,5Ah.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

T-RÖD skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nej men ingen av dom kommer att göra någon direkt skillnad, då tror jag nog faktist att en 1F kondensator gör mer skillnad än ett extra batteri på 2,5Ah.

Blanda inte ihop batteri och kondensator. Batteri och kondensator är två helt skilda saker. Frågan är varför ska du ha ett extrabatteri/kondensator?

Ja det är jag mycket medveten om. Men i det här fallet så vågar jag nog påstå att en kondensator gör mer skillnad än batteriet (även fast kondensatorn inte gör någon större skillnad, kan stabilisera spänningen något).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

T-RÖD skrev:

ChriZtoffer skrev:
Nej men ingen av dom kommer att göra någon direkt skillnad, då tror jag nog faktist att en 1F kondensator gör mer skillnad än ett extra batteri på 2,5Ah.

Blanda inte ihop batteri och kondensator. Batteri och kondensator är två helt skilda saker. Frågan är varför ska du ha ett extrabatteri/kondensator?

Ja det är jag mycket medveten om. Men i det här fallet så vågar jag nog påstå att en kondensator gör mer skillnad än batteriet (även fast kondensatorn inte gör någon större skillnad, kan stabilisera spänningen något).

Jag vill prova med en konding som i sin tur bromsar upp för att se om det stabiliserar strömförsörjningen,  men hade hellre skaffa ett batteri i liknande storlek så det inte bromsar upp utan istället hjälper till.

T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Men vad är problemet? Varför vill han ha ett extrabatteri eller kondensator? För o få mer ström till stegen? Eller vad?

Många som blandar ihopp deras upgifter. Och tror man kan köra med en kondensator istället för ett extrabatteri. Men så funkar det ju inte riktigt...

T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Palicuse skrev:

ChriZtoffer skrev:

T-RÖD skrev:

Blanda inte ihop batteri och kondensator. Batteri och kondensator är två helt skilda saker. Frågan är varför ska du ha ett extrabatteri/kondensator?

Ja det är jag mycket medveten om. Men i det här fallet så vågar jag nog påstå att en kondensator gör mer skillnad än batteriet (även fast kondensatorn inte gör någon större skillnad, kan stabilisera spänningen något).

Jag vill prova med en konding som i sin tur bromsar upp för att se om det stabiliserar strömförsörjningen,  men hade hellre skaffa ett batteri i liknande storlek så det inte bromsar upp utan istället hjälper till.

I det här fallet tror ja inte en kondensator hjälper. Du behöver ett extrabatteri.

Vad är det för bil? och hur stort får det vara? Finns små mc batterier som ligger på 18ah. Bor du i närheten av Stockholm eller har vägarna förbi så kan du få några.

Har några över. Monterade såna i MB Eklass som ska gå som taxi. Där var vi tvungna o köra med Extra batteri. Och dessa funkade skit bra...

Går ju även koppla ihopp flera om 18ah inte räcker...

Tror inte en kondning hjälper dig. Så satsa på ett extra batteri eller flera.

Lycka till Mvh Andreas

Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Lonefox skrev:

Palicuse skrev:

Rickard-v skrev:

Kondensatorer finns från 1 picofarad. troligen ändå mindre.

Ni vet vad picofarad betyder va?? Några vet nog.....

1 picofarad:
= 0,001 nanofarad
=0,000001 microfarad
=0,000000001 millifarad
=0,000000000001 Farad

Kan erkänna att ja inte kom ihåg den där skalan, men man kan ju inte komma ihåg allt big_smile.

Vad brukar ni som har ont om plats köra med för konding eller batterier?.

Större generator, så stort batteri man får plats med och grövre laddkablage.....kanske även laddrelä/regulator som levererar lite högre spänning (kör med 14.8V själv)

Jo, jag har gjort de där. Har t.o.m dragit en 50mm2 mellan genarator och batteri. Min generator laddar 14,4v, så det borde inte va nå problem

Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

T-RÖD skrev:

Palicuse skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja det är jag mycket medveten om. Men i det här fallet så vågar jag nog påstå att en kondensator gör mer skillnad än batteriet (även fast kondensatorn inte gör någon större skillnad, kan stabilisera spänningen något).

Jag vill prova med en konding som i sin tur bromsar upp för att se om det stabiliserar strömförsörjningen,  men hade hellre skaffa ett batteri i liknande storlek så det inte bromsar upp utan istället hjälper till.

I det här fallet tror ja inte en kondensator hjälper. Du behöver ett extrabatteri.

Vad är det för bil? och hur stort får det vara? Finns små mc batterier som ligger på 18ah. Bor du i närheten av Stockholm eller har vägarna förbi så kan du få några.

Har några över. Monterade såna i MB Eklass som ska gå som taxi. Där var vi tvungna o köra med Extra batteri. Och dessa funkade skit bra...

Går ju även koppla ihopp flera om 18ah inte räcker...

Tror inte en kondning hjälper dig. Så satsa på ett extra batteri eller flera.

Lycka till Mvh Andreas

Som sagt så har jag skrivit att jag vill ha ett extra batteri som är så litet i storleken som möjligt pga att det inte ska ta för mycke plats. MEN ifall det inte finns att få tag på så måste ja ju hitta på nåt annat som att ex. placera en konding där istället.

Jag bor i värmland, så det blir en bit att åka big_smile. Har annars kollat på bl.a biltemas mc gelebatteri.

Senast redigerat av Palicuse (30 augusti 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Ett litet batteri kommer inte att göra någon skillnad för dig så då kan du lika gärna strunta i det. Men vad är annledningen till att du vill ha extra batteri/kondensator? Har du blinkande belysning eller vill du kunna spela längre med motorn av eller vad?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rock-Star
30 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

j sitter med ett stoooooort 90Ah batteri, dock har jag även en generator som klarar att ladda det batteriet också

Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ett litet batteri kommer inte att göra någon skillnad för dig så då kan du lika gärna strunta i det. Men vad är annledningen till att du vill ha extra batteri/kondensator? Har du blinkande belysning eller vill du kunna spela längre med motorn av eller vad?

Ja. Jag har problem med blinkande belysning. Så strömförsörjningen behöver bättras något.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Okej, och du får inte plats med ett större batteri fram? Hur grov kabel har du mellan batteri och kaross (jord)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Palicuse
30 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Okej, och du får inte plats med ett större batteri fram? Hur grov kabel har du mellan batteri och kaross (jord)?

Jo, självklart får ja plats med ett större batteri och har inge emot o placera ett större, men det är inte  gratis. Då ja har ett bra batteri inte har nån stor ljudanläggning så försöker ja förbättra på andra sätt som kostar mindre först.

Jag har 25mm2 jord från främre dämparhus till batteriet och en 50mm2 jord från bakre dämparhus som är delad till 2st 25mm2 som går till varsit steg

Palicuse
31 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Har fått tips om Hawker SBS 15 batteri är väldigt bra. Men dom verkar oxå va väldigt dyra. Nån som har erfarenhet av dom?.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Låter som att du bör bättre på jordkabeln mellan batteri och chassi lite. Tänk på att den ska försörja både all bilens egen el samt ljudet! Så sätt en 50mm2 där också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Palicuse
31 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Låter som att du bör bättre på jordkabeln mellan batteri och chassi lite. Tänk på att den ska försörja både all bilens egen el samt ljudet! Så sätt en 50mm2 där också.

Vet inte de ja. Det är bara 2-3 decimeters avstånd emellan.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Ja men det blir ändå en flaskhals då du inte kan köra hur mycket ström som helst genom en 21mm2 kabel. wink En 50mm2 tål betydligt mer innan den blir "överbelastad" så att ha den som jordkabel skadar absolut inte, speciellt inte om du har 50mm2 kabel som jord till stegen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Palicuse
31 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja men det blir ändå en flaskhals då du inte kan köra hur mycket ström som helst genom en 21mm2 kabel. wink En 50mm2 tål betydligt mer innan den blir "överbelastad" så att ha den som jordkabel skadar absolut inte, speciellt inte om du har 50mm2 kabel som jord till stegen.

Tror ja inte. Om det inte gäller dB jakt så avgör avståndet mellan batteri o steg mycket med valet av kabelarean. Hade ja haft batteriet under baksätet lr nå sånt så hade ja klara mig bra med 16-25 mm2 kabel till den ljudanläggning som jag håller mig till. Jag klarar mig med 25mm2 o nerått från bakre jordpunkten till stegena då det inte är mer än 0,5 meter. Men med tanke på att jag har delat pluskabeln från 50-25mm2 så gjorde ja det samma med jorden så kablarna blir lika stora.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 september 2009 · 8 744 Inlägg

Ja men hur mycket ström kan ditt steg dra då? Du måste ju tänka på det också, inte bara spänningsfallet som är intressant. För tänkt på att (som jag redan sagt) både bilens egen el samt ljudet ska dra ström genom din 25mm2 jordkabeln mellan batteri och kaross.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang