4693
Sök

Octane R

412 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
Hej, undrar om någon här vet om OCTANE gör bra sterio saker?

Tänkte eventuellt köpa detta baskit:

Baspaket 3 - 10000:-

* Slutsteg: Octane R15.0:1
    * Basar: 3st R15
    * 1st LPL44, basnivåkontroll från förarplatsen!
    * 2st Öronproppar medföljer
finns att köpa på http://www.n-core.se/

Det jag har nu är:
baslåda: kicker comp vr 12" (dubbla 12" basar)
och driver det med ett mds twelvehundred monoblock ( http://www.mds.se/?artnr=171200 )
Kan vara pga det är ett mds steg jag inte blir nöjd över hur det spelar? eller?

Nu över till det intressanta, kommer det bli någon stor skillnad på dessa?

21 761 Inlägg
29 april 2006
Nja, Octane R är modellnamnet. Märket är PhoenixGold(PG).
Det där paketet verkar mest vara till för tävlingar enligt vad det står i infon. 3 st 15" i din 740, det blir trångt det och det kommer att mest låta bas. Som det också stod, framsystemet kommer inte att hänga med. Då får du i så fall bygga ut det rejält för att kunna matcha basarna. Även om du väljer en SPL låda så blir den nästan 100 liter. Vet inte om du får in dessa basar i bagaget.
Men PG är ett bra märke annars, det har flera på forumet sagt.

En sak som jag inte riktigt förstår med det paketet är att steget klarar lägst 2 Ohm men om basarna kopplas ihop parallellt så blir det ju 1,33 Ohm. Kopplas de i serie så blir det 12 Ohm men då får man inte ut så mycket från steget.
Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2006)

412 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
hum? Björn på dbakuten sa att det redan var fixat i lådan så att dom skulle spela i 2ohm?

21 761 Inlägg
29 april 2006
Jaha, då är det väl så. Sa han hur stor lådan är?

Team Tondöv
649 Inlägg
29 april 2006
dom sitter inte i nån låda, det får du fixa själv..

914 Inlägg
29 april 2006
elsmurfo skrev:
hum? Björn på dbakuten sa att det redan var fixat i lådan så att dom skulle spela i 2ohm?

Tror du missförstod drönit lite.
Kicker basarna spelar förmodligen i 2 ohm.
Fast om du köper högtalarna från n.core blir de lite krångligare att koppla ihop 3 högtalare då får du som drönit sa antingen 1,33 ohm eller 12 ohm beroende på hur man kopplar 3 basar. Då är det lättare om man har 4 likadana basar att koppla då kan man få ner det till 2ohm där  de flesta normala stegen spelar bäst och stabilast.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 april 2006
OctaneR15.0:1 är bara specat i 2ohm, men det går att köra det i 1.33ohm också. Därför hade vi ett sånt paket med 3st 4ohms element.

Detta paketet kommer dock ersättas med 12tums element istället, eftersom alla R15 basar är slut, och det finns inga fler tillverkade.

Även med 3st 12tummare så kommer du spela högre än med dina Kicker, dels genom mer effekt, dels genom mer konarea.

Men om det är markant mer bas du söker så skulle jag nog egentligen föreslå ett annat paket, som inte finns som formellt "paket" så att säga. Det kan vi ta på PM isåfall.

mvh Jonas

Ronnie.L skrev:
elsmurfo skrev:

Fast om du köper högtalarna från n.core blir de lite krångligare att koppla ihop 3 högtalare då får du som drönit sa antingen 1,33 ohm eller 12 ohm beroende på hur man kopplar 3 basar. Då är det lättare om man har 4 likadana basar att koppla då kan man få ner det till 2ohm där  de flesta normala stegen spelar bäst och stabilast.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

914 Inlägg
29 april 2006
jonash skrev:
OctaneR15.0:1 är bara specat i 2ohm, men det går att köra det i 1.33ohm också. Därför hade vi ett sånt paket med 3st 4ohms element.

Detta paketet kommer dock ersättas med 12tums element istället, eftersom alla R15 basar är slut, och det finns inga fler tillverkade.

Även med 3st 12tummare så kommer du spela högre än med dina Kicker, dels genom mer effekt, dels genom mer konarea.

Men om det är markant mer bas du söker så skulle jag nog egentligen föreslå ett annat paket, som inte finns som formellt "paket" så att säga. Det kan vi ta på PM isåfall.

mvh Jonas

Ronnie.L skrev:
elsmurfo skrev:

ok nu är jag bara nyfiken jonas.. Men vad händer me steget om du kör i 1.33 ohm det blir inte överhettat eller något sådant då ? Med kicker stegen i alla fall märkte jag att de vart grymt mycket varmare när jag körde med 1 istället för 2 ohm.

1 631 Inlägg
30 april 2006
elsmurfo skrev:
Det jag har nu är:
baslåda: kicker comp vr 12" (dubbla 12" basar)
och driver det med ett mds twelvehundred monoblock ( http://www.mds.se/?artnr=171200 )
Kan vara pga det är ett mds steg jag inte blir nöjd över hur det spelar? eller?

Jag har ju själv PG men skulle ändå inte rekommendera dig att byta. Två Kicker VR12or spelar på duktigt om de är rätt installerade. MDS-steget är väl inte världens bästa men trycker ändå på rätt bra. Problemet ligger nog någon annanstans, tex framsystem eller strömförsörjning.

Vad är du inte nöjd med?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

412 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
Vad jag inte riktigt är nöjd med är att jag inte tycker dom spelar högt nog helt enkelt.
Skulle kunna vara att jag har för klen strömkabel, eftersom vi inte har lådan i min bil nu, vi har den i en bmw 520 (kombi, och i en kombi borde det låta ännu bättre?). Därför så drog vi bara några andra kablar som jag hade liggandes, och strömkabeln var ju inte precis grov. Den var ungefär lika grov som lågnivå kabeln.
Sen så skulle jag även vilja ha lite snärtigare bas (vilket jag säkert INTE får av dom dära 15 tummarna), utan jag kanske skulle behöva ett 1-3 riktigt bra 10" men jag vet inte vilka som är bra eller vilka som är dåliga.

Och själv installationen av mina 12"are jag har borde vara rätt eftersom jag köpte en helt färdig baslåda? så där BORDE inte felet vara? eller?

Mvh Nils

1 631 Inlägg
30 april 2006
OK. Du har ett mycket stort spänningsfall i en så klen strömkabel - det gör att ditt steg inte kan leverera tillräckligt med kraft och i värsta fall gå sönder när du pressar det. Det första du ska göra är att byta strömkabel och jord. Minst 16 kvadrat ska du ha.

Dina Kicker-basar är inte dåliga. Den färdiga lådan är en helt okej allround-låda som kan poppa på BRA! Att tänka på är att basen får en helt annan karaktär när du sätter den i en annan biltyp.

Snärtbasen du är ute efter ska inte komma från baslådan. Den ska ett framsystem spela.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 maj 2006
Ronnie.L skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Ronnie.L skrev:

ok nu är jag bara nyfiken jonas.. Men vad händer me steget om du kör i 1.33 ohm det blir inte överhettat eller något sådant då ? Med kicker stegen i alla fall märkte jag att de vart grymt mycket varmare när jag körde med 1 istället för 2 ohm.

Jo steget blir varmare, men har man bara tillräckligt med fritt luftflöde runt omkring så är det inget problem.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök