8540
Sök

Elektronisk soppapump och förgasare?

235 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Är det någon som kan ge mig tips om vad jag borde tänka på nu när jag ska ha el-pump till en Holley 650 DP fugge? Motorn är en cheva 350 V8.

Funderar kring sopparetur, BTR och eventuella inställningar som måste göras.
Alla tips är välkomna.
Mvh: Janne

4 001 Inlägg
19 augusti 2009
Du kan inte använda en högtryckspump som används till insprutning utan en modell som är avsedd för att mata förgasare typ Facet Red Top http://www.kgtrimning.com/bensinpump.htm
och eventuellt även en bränsletrycksregulator typ Filterking http://www.kgtrimning.com/tryckreg.htm

Jag är inte säker på hur mycket tryck man ska ha på Holley-förgasaren men det brukar gå ganska enkelt att få tag på dom uppgifterna, skulle kunna tänka mig att det ligger runt 0,3kg

Någon returledning behövs inte.
Senast redigerat av kolvas (19 augusti 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

235 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Du kan inte använda en högtryckspump som används till insprutning utan en modell som är avsedd för att mata förgasare typ Facet Red Top http://www.kgtrimning.com/bensinpump.htm
och eventuellt även en bränsletrycksregulator typ Filterking http://www.kgtrimning.com/tryckreg.htm

Jag är inte säker på hur mycket tryck man ska ha på Holley-förgasaren men det brukar gå ganska enkelt att få tag på dom uppgifterna, skulle kunna tänka mig att det ligger runt 0,3kg

Någon returledning behövs inte.

Allright, tack!

Behöver jag någon pump i tanken? Om så är fallet så kan jag använda typ volvo 740´s dränkbara pump? Ska bygga tanken själv så möjligheterna är många.

Jag hittade soppapump från Holley och även BTR på nätet. Överraskande billigt...
Jag har en BTR med mätartavla som är ämnad för insprut, har jag någon nytta av en sån?

4 001 Inlägg
19 augusti 2009
TurboTarzan skrev:
Allright, tack!

Behöver jag någon pump i tanken? Om så är fallet så kan jag använda typ volvo 740´s dränkbara pump? Ska bygga tanken själv så möjligheterna är många.

Jag hittade soppapump från Holley och även BTR på nätet. Överraskande billigt...

Någon pump i tanken behövs inte om du inte tänkt sätta huvudpumpen i motorrummet, men det är inte att rekommendera.

Jag har en BTR med mätartavla som är ämnad för insprut, har jag någon nytta av en sån?

Nej, den kan du inte använda (tror jag iaf inte) eftersom insprut jobbar på 2-5kg tryck så är den nog inte tillräckligt exakt vid de låga tryck du ska ha

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

235 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
TurboTarzan skrev:
Allright, tack!

Någon pump i tanken behövs inte om du inte tänkt sätta huvudpumpen i motorrummet, men det är inte att rekommendera.

Nej, den kan du inte använda (tror jag iaf inte) eftersom insprut jobbar på 2-5kg tryck så är den nog inte tillräckligt exakt vid de låga tryck du ska ha

Ok, tack. Då vet jag vad jag behöver o inte behöver.
Tänkte placera pumpen i sidan av ramen så den är skyddad från eventuella "grundstötningar".
Blir tight att få ner en 350 i en Spitfire men det ska gå:)

4 001 Inlägg
19 augusti 2009
Du ska försöka att sätta pumpen så nära tanken som möjligt, du kan ju dra upp & sätta den i bagagen.

235 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Du ska försöka att sätta pumpen så nära tanken som möjligt, du kan ju dra upp & sätta den i bagagen.

Ofan, jag trodde det skulle va tvärt om... Vet inte varför jag trodde det, antar att man sett så många pumpar i motorrummet bara.
Jo, jag kan nog koppla den direkt på tanken utan problem.

Men tack!

1 353 Inlägg
20 augusti 2009
och det behövs ingen retur heller, men det skadar aldrig att ha en heller smile
Returen bör sitta i eller före BTR'en isåfall.

finns speciella regulatorer med uttag för retur på förgasare

There's no replacement for displacement

Sök