Basbygge i hatthyllan på golf 3

Sandvik
21 augusti 2009 · 547 Inlägg

Palicuse skrev:

Sandvik skrev:

Palicuse skrev:
PG octane R 0.15:1

Hittade inte detta steg, men ett som hette 15.0 1.
Detta var speccat till 500wrms 4ohm och 1000wrms 2ohm.

Det steget du har?

Och i vilken prisklass hade du tänkt handla bas?

EDIT: Ursäkta, såg nu att ditt maxpris låg runt 2-3000.
Var så insnöad på att hitta ditt steg att jag inte tänkte på det.

Eftersom du vill kunna spela såpass djupt så tror jag nog en 10" som passar i små lådor hade vart bättre. Dock finns det ju 8" också som smäller på bra i de låga registrena som påpekats.

En 10" som verkar passa bra i små lådor och har potential att spela högt är ju RE SR10 t.ex.

Yes, det var det steget. Skrev fel bara. Med tanke på effektlagen och att steget är säkrat med 80A så tror ja däremot inte på att det steget ger 1000 rms, men det ger effekt så det räcker till det jag köpte det försmile.

14.4V och 80A ger en maximal effektsumma på 1152W.
Räknar man att steget har 80% verkningsgrad vilket är vanligt för digitala steg så blir det 922W.
Sen att effektsiffrorna är angivna vid 1% THD kan mycket väl betyda att dom stämmer.
Du borde iaf ha 7-800 rena watt att tillgå.

Dock hade jag kört steget i 4ohm för att ha bra kontroll på basen. Effekten räcker ju ändå bra till 1-2 vettiga element i den prisklassen du tittat på.

Ifall du vill ha kvar så mycket plats som möjligt i bagaget och dessutom ha kvar reservhjulet hade jag nog plastat en låda som passar i tomrummet kring hjulhuset i sidan av bagaget. Kanske 1 bas per sida t.o.m.

Det bästa vore ju att provlyssna basar du tycker verkar intressanta, helst i bilar.

Det finns ju många erfarna personer här på forumet också så deras tips tycker jag du också ska ha i åtanke.

Lycka till med bygget och hoppas du finner en lösning som du blir nöjd med.

Mvh

Senast redigerat av Sandvik (21 augusti 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Sandvik
21 augusti 2009 · 547 Inlägg

TT-Avant skrev:

Kenko skrev:
Magnat har gjort högtalare i 8*12" de skulle nog kunna vara något!!=P

Har dem? måste vara länge sedan då..MDS har någon sån vet jag, men Magnat har ingen.

Jodå, Magnat har. Dock är det ju en fullregisterhögtalare vilket TS inte är ute efter.
http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1976

Den MDS bas du syftar på är nog den nya 12x14" basen.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Palicuse
21 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Sandvik skrev:

TT-Avant skrev:

Kenko skrev:
Magnat har gjort högtalare i 8*12" de skulle nog kunna vara något!!=P

Har dem? måste vara länge sedan då..MDS har någon sån vet jag, men Magnat har ingen.

Jodå, Magnat har. Dock är det ju en fullregisterhögtalare vilket TS inte är ute efter.
http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1976

Den MDS bas du syftar på är nog den nya 12x14" basen.

Undra hur dom hade spelat i låda big_smile. hade som sagt tankar kring kit lr nåt sånt i hatthyllan, men det blir ju inte samma sak som basar.

Palicuse
21 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Sandvik skrev:

Palicuse skrev:

Sandvik skrev:

Hittade inte detta steg, men ett som hette 15.0 1.
Detta var speccat till 500wrms 4ohm och 1000wrms 2ohm.

Det steget du har?

Och i vilken prisklass hade du tänkt handla bas?

EDIT: Ursäkta, såg nu att ditt maxpris låg runt 2-3000.
Var så insnöad på att hitta ditt steg att jag inte tänkte på det.

Eftersom du vill kunna spela såpass djupt så tror jag nog en 10" som passar i små lådor hade vart bättre. Dock finns det ju 8" också som smäller på bra i de låga registrena som påpekats.

En 10" som verkar passa bra i små lådor och har potential att spela högt är ju RE SR10 t.ex.

Yes, det var det steget. Skrev fel bara. Med tanke på effektlagen och att steget är säkrat med 80A så tror ja däremot inte på att det steget ger 1000 rms, men det ger effekt så det räcker till det jag köpte det försmile.

14.4V och 80A ger en maximal effektsumma på 1152W.
Räknar man att steget har 80% verkningsgrad vilket är vanligt för digitala steg så blir det 922W.
Sen att effektsiffrorna är angivna vid 1% THD kan mycket väl betyda att dom stämmer.
Du borde iaf ha 7-800 rena watt att tillgå.

Dock hade jag kört steget i 4ohm för att ha bra kontroll på basen. Effekten räcker ju ändå bra till 1-2 vettiga element i den prisklassen du tittat på.

Ifall du vill ha kvar så mycket plats som möjligt i bagaget och dessutom ha kvar reservhjulet hade jag nog plastat en låda som passar i tomrummet kring hjulhuset i sidan av bagaget. Kanske 1 bas per sida t.o.m.

Det bästa vore ju att provlyssna basar du tycker verkar intressanta, helst i bilar.

Det finns ju många erfarna personer här på forumet också så deras tips tycker jag du också ska ha i åtanke.

Lycka till med bygget och hoppas du finner en lösning som du blir nöjd med.

Mvh

Jag har blivit rek. GZ, PG, JL, Helix, RE audio och Hertz. Och volymmässigt så har GZ, PG, RE audio ett förspång. Men basar i väldigt små lådor brukar oxå gilla mycke effekt som i sin tur drar tebax dessa lite.

Palicuse
22 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Har provat RE audio sr10 och en Ground zero 12a som var en radioactive lr hydrogen.

Re audio'n var det bra ös i och spela en mjuk och fyllig djupbas.

Gz 12an var det bra ös i och hade något kraftigare och fyllig djupbas.


Båda basarna hade lite fel baslåda samt att re'n var inte inspelad. Men jag gillade re'n något mer då mjuk djupbas är mer min grej när det gäller finlir. Men innan jag bestämmer mig så vill ja veta mer hur de andra basarna jag fått tips om spelar, samt om de finns nå mer bastips. Gz'an gjorde mig sugen på att placera en 12a i bagagen iställe för en 10a. Men då blir nog värre med plats ifall ja inte väljer en platt bas.

Senast redigerat av Palicuse (22 augusti 2009)

Sandvik
22 augusti 2009 · 547 Inlägg

Ifall du gillade karaktären i RE Audion men vill ha lite extra på djupet så kan du ju alltid köpa en SR12a.
Den gillar ju fortfarande riktigt små lådor.

Blekinge Bilradios lådförslag til RE Audio SR12

Sluten låda:

14 Liter (inkl.bas)

22 Liter (inkl.bas)

Portad låda:

35 Liter med 1st 4" port på 30cm

44 Liter med 1st 4" port på 25cm

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Palicuse
23 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Sandvik skrev:
Ifall du gillade karaktären i RE Audion men vill ha lite extra på djupet så kan du ju alltid köpa en SR12a.
Den gillar ju fortfarande riktigt små lådor.

Blekinge Bilradios lådförslag til RE Audio SR12

Sluten låda:

14 Liter (inkl.bas)

22 Liter (inkl.bas)

Portad låda:

35 Liter med 1st 4" port på 30cm

44 Liter med 1st 4" port på 25cm

Jovisst blev ja sugen, men ja ska jaga lite mer innan ja bestämmer mig.

Drönirettab
23 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Jaså, kan verkligen herr Palicuse bestämma sig? wink

Den där Magnathögtalaren är som sagt en fullregisterhögtalare, men på deras hemsida finns faktiskt en del förslag på lådor. Dock hittar jag inga parametrar. smile

Palicuse
23 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jaså, kan verkligen herr Palicuse bestämma sig? wink

Den där Magnathögtalaren är som sagt en fullregisterhögtalare, men på deras hemsida finns faktiskt en del förslag på lådor. Dock hittar jag inga parametrar. smile

Höhöhö Drönirettab. Jo efter alla år då ja har haft svårt att bestämma mig för vilken baskaraktär ja tycker mest om så har ja landat på mjukare bas. Hårdare djupbas är ju inte så dumt det heller. Men jag tycker inte att det passar inte lika bra som en all around bas.

Men med tanke på att det finns ett bashav så äre ju inte jakten riktigt slut heller tongue.

Hade det gått att göra sågpass lr nåt sånt på magnathögtalarna så hade det vart kul att prova hur såna högtalare spelar. Jag har haft 2 st jbl 8" koxialer som spela bra. Men mer bas hade inte skadat.

Senast redigerat av Palicuse (23 augusti 2009)

Palicuse
24 augusti 2009 · 1 129 Inlägg

Jag har hört mig för om http://www.magnat.de/index.php?id=3330 och högtalarna spelar ungefär som mellan en 6x9 och en 12a. Men det vill ju ha lite plats oxå big_smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang