8085
Sök

Lite fråger ang avgasbandage samt Fuel Rail m.m: Evo 1

678 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare!
tänkte fråga lite saker ni som är kunniga!
Jag är lite ny på sånt här men man vill ju alltid lära sig wink
Avgasbandage på grenröret Funkar det bra?
Jobbigt att sätta ditt tongue
Fuelrail m jag uppgraderar till starkare vad innebär det? vad gör den för nytta?
wastegate vad är det för något tongue?

Det Finns inga dumma fråger bara dumma svar

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
20 augusti 2009
Avgasband har den egenskapen att du isolerar värmen i avgasröret. Detta gör att avgaserna rör sig fortare eftersom inte lika mycket energi kan tränga ut åt sidorna. Resultatet med snabbare avgaser är mer effekt, men den är väldigt liten så på en originalbil kan du nog inte känna det. För att montera det underlättar det mycket om du demonterar grenröret, sedan är det bara att doppa banden i vatten och linda på. Sätt slangklämmor i ändarna. Är inte speciellt svårt men kan ta lite tid;)

Fuelrail är det "rör" som spridarna är kopplade till. Vid extrem trimning där men byter till större spridare så kommer man till en gräns där fuelrailen istället blir "flaskhalsen" då byter man den också...

Wastegate är som en dumpventil men monteras på grenröret istället, detta för att släppa ut trycket innan turbon...

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

4 001 Inlägg
20 augusti 2009
nicnir90 skrev:
Wastegate är som en dumpventil men monteras på grenröret istället, detta för att släppa ut trycket innan turbon...

ajaj, lite fel där, Wastegate är inte som en dumpventil, wastegaten styr hur mycket av avgaserna som ska driva turbon och hur mycket som ska släppas förbi, det styr alltså laddtrycket och sitter på avgassidan.
Dumpventilen släpper ut trycket mellan turbo och gasspjället när man släpper gasen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök