5034
Sök

Magnat vs. DLS

542 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
Vilket av stegen skulle fungera bäst att driva en 12" bas?
Har kollat på både Magnat The Rock Mono och DLS CA12!

Ska köpa nytt steg till min baslåda en JBL 12" och steget ska bara driva låda och har då förstått att monoblock är att föredra. Men vet inte riktigt vilket steg jag ska köpa. Sen har man inte en jättefet plånbok så under 2000kr bör det kosta.

Fungerar dessa två steg att driva en JBL GTO 12" bas?

Tack för alla tips jag kan få

21 761 Inlägg
29 april 2006
Båda stegen fungerar till JBL basen och ingen av stegen är dåliga så jag tror inte att det spelar så stor roll vilket du tar. Har inte testat själv dock.

Senator
323 Inlägg
1 maj 2006
DLS och Magnat är samma märke enligt Nårdik! så det spelar nog ingen roll.. jag skulle tagit DLS bara för märkets skull!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
1 maj 2006
är det samma märke? DLS är väll svenskt och Magnat tyskt eller?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

755 Inlägg
2 maj 2006
har ett dls ca12 steg som jag driver två msd 12 och två mutant 6'9or funkar jätte bra

372 Inlägg
2 maj 2006
Hej!
Är det en 4ohms bas hade jag satsat på ett två-kanalssteg typ DLS CA23, då mono-block är tillverkade för att leverera som mest effekt i 2 eller 1 ohm.
CA-12 lämnar 220w rms i 4 ohm medans CA-23 lämnar 350W rms  i 4 ohm.
Ska du däremot bygga ut till 2 basar eller har dubbla 4ohms talspolar bör du välja ett mono-block.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

542 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Har inte tänkt att bygga ut basen något mer.
Hur mkt måste ett 2-kanalssteg leverera för att man ska få ut allt ur basen? Är det något som har några bra förslag på 2-kanalssteg?
Senast redigerat av lmoberg (2 maj 2006)

781 Inlägg
2 maj 2006
octan skrev:
Hej!
Är det en 4ohms bas hade jag satsat på ett två-kanalssteg typ DLS CA23, då mono-block är tillverkade för att leverera som mest effekt i 2 eller 1 ohm.
Ska du däremot bygga ut till 2 basar eller har dubbla 4ohms talspolar bör du välja ett mono-block.

inte hela saningen väl? ett monoblock jobbar väl på en lägre tempratur och ger samma efekt hela tiden medas ett 2 kanaligt ger bra effekt och kan trappas ner efter de blirvit varmt då en del effekt går åt för värmens del? lr nåt i den stilen..

men en sak ja är säker på är att ett monoblock dra mindre ström.

372 Inlägg
2 maj 2006
timpan_87 skrev:
octan skrev:
Hej!

inte hela saningen väl? ett monoblock jobbar väl på en lägre tempratur och ger samma efekt hela tiden medas ett 2 kanaligt ger bra effekt och kan trappas ner efter de blirvit varmt då en del effekt går åt för värmens del? lr nåt i den stilen..

Det ger inte samma effekt hela vägen utan brukar öka effekten vid nedlastning, medans man inte ska lasta ned ett 2 kanalsteg.
Ett vanligt monoblock jobbar inte med lägre temperatur eller ström, men ett class D steg gör det.
Senast redigerat av octan (2 maj 2006)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Team Ljudbyggaren

8 156 Inlägg
2 maj 2006
volvo744 skrev:

DLS kanske tillverkar sina högtalare i Tyskland? (Har ingen koll, men jag kan tänka mig att det är så.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

372 Inlägg
2 maj 2006
Phaetoon skrev:
volvo744 skrev:

DLS kanske tillverkar sina högtalare i Tyskland? (Har ingen koll, men jag kan tänka mig att det är så.)

DLS tillverkar sina högtalare i Taiwan. Slutstegen tillverkas i Taiwan eller Kina har jag för mig.
DLS dyra steg brukar de designa själva, vet inte hur det är med de billiga.
Kan hända att Magnat tillverkar sina i samma fabriker.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Team Ljudbyggaren

781 Inlägg
2 maj 2006
octan skrev:
timpan_87 skrev:
octan skrev:
Hej!

Det ger inte samma effekt hela vägen utan brukar öka effekten vid nedlastning, medans man inte ska lasta ned ett 2 kanalsteg.
Ett vanligt monoblock jobbar inte med lägre temperatur eller ström, men ett class D steg gör det.

vad är ett class D steg då?

372 Inlägg
2 maj 2006
timpan_87 skrev:
octan skrev:
timpan_87 skrev:

vad är ett class D steg då?

Eftersom klass D-förstärkaren bara arbetar med två spänningsvärden så uppnår man en mycket högre verkningsgrad vilket leder till att det blir mindre spilleffekter över som måste forslas bort i form av alstrad värme. Lägre värmeförluster innebär att den kräver mindre kylning och kan därmed byggas avsevärt mindre i storlek än till exempel en klass A- eller klass AB-förstärkare av motsvarande effekt. Används totalt sett mindre effekt så kan även kraftaggregatet som förser förstärkaren med elektrisk ström byggas mindre vilket gör att tillverkarna kan spara en del pengar på denna typ av förstärkare.

Klass D-förstärkare har utgångstransistorer precis som vilken annan förstärkare som helst och skillnaden ligger snarare i vilken typ av insignal som förstärkaren matas med. En klass D-förstärkare matas med en insignal som kan liknas vid ett pulståg bestående av pulser med olika längd och arbetar i och med detta med endast två lägen på utgångstransistorerna, nämligen "på" eller "av". Utsignalen från förstärkaren är, bortsett från de försämringar som uppstår i själva processen, samma pulståg fast då i förstärkt form. Detta arbetssätt gör dem dock inte till "digitala" förstärkare eftersom allt de gör är att, likt alla förstärkare, förstärka den signal som de matas med. Det inkommande pulståget är inte heller det digitalt eftersom en digital signal alltid är en siffermässig representation av data som av en mottagare ska tolkas enligt vissa givna regler. Pulståget bär istället på högst analog information, det vill säga på den analoga ljudsignal som senare ska skickas vidare direkt till högtalarna.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Team Ljudbyggaren

2 655 Inlägg
2 maj 2006
DLS CA12 är svårslaget, i förhållande till vad man får för pengarna...
Har ett sånt steg i min bil å är helnöjd...

542 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
Fråga: Hur bryggar man ett 2-kanalssteg utan att gå ner i belastning, om det nu går?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 maj 2006
När man bryggar ett steg så använder man båda kanalernas rälser, till en gemensam kanal. Det betyder att du har dubbla spänningen på utgången mot vad om du har kanalerna för sig.

Bryggning av steg har alltså INGET med impedans eller belastning som du kallar det att göra egentligen.

Men, för att gemene man skall förstå hur steget påverkas av att belastas med en högtalare, när man ansluter den så du använder steget just så som jag beskrev, så brukar man likna det vid att; vid bryggkoppling så blir belastningen på steget dubbel, eller man kan oockså säga det som steget måste tåla, är halva impedansen mot om du kör det i stereo. Dvs, tål steget 2ohms stereo-last, kan du max ha 4ohm på det i bryggat läge, eller om du vill köra en 2ohms bas, så måste steget palla 1ohm stereo.

Så, det enda sättet att ha koll är att ta reda på vad steget klarar i mono, alternativt i stereo, och sen ansluta en lämplig last efter det.

mvh Jonas

lmoberg skrev:
Fråga: Hur bryggar man ett 2-kanalssteg utan att gå ner i belastning, om det nu går?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Senator
323 Inlägg
8 maj 2006
volvo744 skrev:

mycke möjligt.. men enligt Nårdik så är det samma..

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Sök