Volvo 945 V8 Turbo Widebody

200-sxish
27 september 2009 · 106 Inlägg

givetvis automat, men aldrig att den kommer bli glidarvänlig, skall köra me manuellt ventilhus, å en konverter som ger en whiplash varje gång ja byter växel wink

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
TurbOla Reservdansk
27 september 2009 · 6 271 Inlägg

200-sxish skrev:
givetvis automat, men aldrig att den kommer bli glidarvänlig, skall köra me manuellt ventilhus, å en konverter som ger en whiplash varje gång ja byter växel wink

Hahaha, ja så kan man ju också göra. lol
Ska bli kul att få se ett par filmer framöver... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
SpeedOfLight
28 september 2009 · 1 432 Inlägg

Härligt bygge... skall följas..
Grattis till kursen smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
200-sxish
30 november 2009 · 106 Inlägg

nån som är sugen på att sälja mig lite motivation av den högre graden, samt ge mig ett jobb, ja vill ju fortsätta på mitt projekt, har hela visionen färdig redan, men inte likvida medel att färdigställa pga denna jävla arbetslösheten!
Å nu står ja still pga att ja har gjort så långt ja kan med dom grejerna ja har till förfogande, de e nu dom dyrare grejerna kommer in som tex:

*burbygget á ~5-5500:-
*köpa loss en van att plocka drivlinepaket ifrån á ~ 5-10000:-
*beställa hem åka-fort-renoverings-prylar till drivlinan á ~ 10000:-
*rörböjar och flänsar till grenrören á ~3000:- (tig-svetsar detta själv)
*intercooler  á ~2000:-
*rören till kylarn i skuffen
*soppapump/ar á ~5-7000:-
*sprut, nira, autronic, vipec, link etc á ~22000:- med givare, tändspolar etc
*8st spridare

uj uj, denna listan kan göras hur lång som helst, bara en sån sak som plåtfälgarna ja vill ha (17") kommer att kosta lite styvt 4000 med frakten, dessa kommer ja sen bredda själv till 11" bak å 9" fram, sen skall ju däck inhandlas till detta 235-245or fram å 275-295or bak beroende på priset, inte platsen för hjulhusen slukar numera upp till 305or bak big_smile

Fan nu vart ja deppig igen... sad

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
30 november 2009 · 2 258 Inlägg

Tror du kan pressa ner priset lite påde mästa wink

Sump Runk Rätt O Slätt!
200-sxish
30 november 2009 · 106 Inlägg

ja den biten e inga problem, men ja tror inte ja klarar av att pressa upp a-kassan till mina 20k ute efter skatt ja hade innan sad

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
200-sxish
6 januari 2010 · 106 Inlägg

TJOOHOO, WOOHOO LATTJO å massa sånt där, anledningen till allt tjoande är att jag har lyckats få ett jobb igen efter att ha var arbetslös sen mars -09  \big_smile/  :mrgreen:

Och nu har de oxå gått typ en månad sen förra updaten, skillnaden mot förra är att det faktiskt händå nått konstruktivt för en gångs skull #-o

Har lyckats få tag på material till mina motorfästen helt gratis genom bra snälla kompisar (tackar som fan) så jag har byggt som så färdiga ja kunde i mitt garage, imorgon (torsdag) så plockar ja med dom till skolan (sista veckan denna veckan) å tigsvetsar ihop dom fästena mest för att ja kan  :mrgreen:

pics på fästena:

fästplattorna är i 5mm varmvalsad bonna-plåt
http://forumbilder.se/images/6c201064225PMe2f9.jpg
http://forumbilder.se/images/84201064400PMa5fd.jpg
http://forumbilder.se/images/aa201064647PMdfcf.jpg

fyrkantsprofilen har måtten 80x40mm 4mm godstjocklek, stabil sak
http://forumbilder.se/images/2e201065357PM4a15.jpg
http://forumbilder.se/images/c8201065848PM40b7.jpg

färdiga och upp-punktade inför helsvetsning imorron dom skall väl fan hålla för vridmomentet tycker jag!
http://forumbilder.se/images/80201070336PM44d3.jpg

När jag ändå hade ångan uppe så byggde ja ett par stabila IC-fästen med:
http://forumbilder.se/images/7f201071559PM6d03.jpg

sen kunde ja inte hålla mig från att prov tappa in turbon i motorrummet
http://forumbilder.se/images/a3201072956PMd092.jpg
, å blev varse om ett smärre jobbigt problem - den är ju jättestor  :x  såpass stor att jag måste flytta ic:n runt 25-30cm till frammåt för att få plast med remmskiva å sånt nödvändigt junk för för motorn flyttar ja inte längre bak nu, för den ligger redan nästan bakom framvagnsbalken ju! å vill egentligen inte ha ic:n synlig genom en totalt uppkapad kofångare :evil:  men problem e ju till för att lösas ju!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Marcus_89 Biltokig elektriker
6 januari 2010 · 3 352 Inlägg

Gött att du har fått jobb och kan fortsätta med projektet igen smile  Blir riktigt grymt detta big_smile

JonR
6 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Gratulerar till jobbet! Ser ut att bli en skojig volvo detta! Volvo V8 är riktigt ballt!smile Lycka till!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
TurbOla Reservdansk
6 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Det är trevligt att se att det händer nya grejer här igen! smile

Stabila motorfästen - men du ska inte ha någon avvibrering?
Karossen kanske vrider sig. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JonR
6 januari 2010 · 3 259 Inlägg

V8or sitter stum-monterade oftast(kanske till och med alltid?), det är så lite vibrationer från en V8 så det behövs inte heller!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
TurbOla Reservdansk
6 januari 2010 · 6 271 Inlägg

JonR skrev:
V8or sitter stum-monterade oftast(kanske till och med alltid?), det är så lite vibrationer från en V8 så det behövs inte heller!

MVH/Jon

I somras träffade jag på en snubbe med en ganska elak jänkare med en V8 på lite över 8 liter cylindervolym. Kommer inte ihåg vad det var för bil eller motor. Motorn hade slitit sig från motorfästena när han skulle göra en burnout, p.g.a vridmomentet på lite över 600Nm... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JonasHalt
6 januari 2010 · 699 Inlägg

Helrätt bygge! smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Melin Trafikledare
6 januari 2010 · 563 Inlägg

Jag hade stummonterad V8a i min 245a jag hade för en massa år sen.
Det var inga vibrationer när man körde, och när man stod stilla och torrgasade så gungade bilen så gulligt.. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
200-sxish
6 januari 2010 · 106 Inlägg

gummikuddar e för kärringar tongue enda stället där ja har gummikudde på är till växellådan då de fästet sitter såpass långt bak samt inte e designat att för att stummonteras orginal, hade ja stummonterat där så hade ja tillslut brutit sönder växellådshuset pga karossvridningar big_smile

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
BIL_TOKIG
16 februari 2010 · 7 Inlägg

spännande bygge

Ford fairlane 500 xl "351cui V8" (1966)
_Fredrik
16 februari 2010 · 2 788 Inlägg

Mycket trevligt bygge smile Gillade ditt sätt att tvätta bilen på wink Kommer bli kanon, lycka till!

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
200-sxish
14 november 2010 · 106 Inlägg

mitt garage å projekt har inte rörts eller knappt tittats åt sen helgen under actionmeet då bilfan konstant stretade emot för den ville inte bli tuktad mer, men först idag så kom suget tillbax efter att ha spenderat flertalet timmar å läst projekttrådar kväll in å kväll ut...

idag efter jobbet sladda ja ner te garaget, städade upp å gjorde fint runt bilen sen kom tankarna "om ja bara skulle göra detta lite" ja ni vet hur de funkar

resultatet:

upphängd som pallbocksräser igen
http://forumbilder.se/images/e12201090352Pd4ed.jpg

15min senare:
http://forumbilder.se/images/db2201091158P482a.jpg

en komplett tryckinstallation:
http://forumbilder.se/images/ab2201091329P44ee.jpg

sen gick de av bara farten:
http://forumbilder.se/images/242201091632P4fce.jpg

bara ramsnokarna kvar:
http://forumbilder.se/images/582201091809P0844.jpg

överbliven skit:
http://forumbilder.se/images/e42201091915P96ae.jpg

gamla vs. nya vattenkylarn:
http://forumbilder.se/images/672201092043Pf063.jpg

den skall väl förhoppningsvis orka hålla tempen nere på v8an 
http://forumbilder.se/images/2e2201092332P94ba.jpg
http://forumbilder.se/images/382201092243Pa15d.jpg

turbon är ju som sagt en:
http://forumbilder.se/images/232201092807Pc3c9.jpg

och den är faktiskt löjligt stor, turbon som är monterad är ju ändå en T04E 
http://forumbilder.se/images/f62201092942P38b6.jpg
de var väl allt ja orkade med denna kvällen innan ja fick allvarliga matkänningsr å var tvungen å dra hem

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
200-sxish
14 november 2010 · 106 Inlägg

snabb kvällsupdate för övrigt: 1st komplett cheva 350-motor hämtad så nu börjar de sätta igång på allvar, sen e de dags att börja spara pengar till buren å ny bakvagn


ja då har ja börjat bryta lös lite grejer från v8an, å helvete va mycket junk jänkarna muttrar fast på sina motorer, nååånstans under all bröte finns de en vinkel8 :roll:
http://forumbilder.se/images/914201085601P1d5f.jpg
http://forumbilder.se/images/9f4201085820Pcfb3.jpg
http://forumbilder.se/images/7a4201090110Pf23c.jpg

om allt går som ja vill imorron så sliter ja ut volvomotorn å lådan å förpassar den till bra-å-ha-lådan tillsammans me sprutet, å sen kränger i 8an å lådan till den å om de hinns med så skall även de byggas fästen å sänka ner vattenkylaren samt IC:n.

Lilleskutt over´n out

Moroten strippad på utvändig utrustning sånär som på grenrören, nytt insug är inhandlat å skall byggas övergångsflänsar till, satt även ett 3,5" spjäll på samt fuelrail följde med till det fatala priset av 400:-, bilder kommer inom kort då de inte funkar att ladda upp direkt från AjFåånen

http://forumbilder.se/images/0414201095956de3c.jpg

http://forumbilder.se/images/b4142010100152cf40.jpg

http://forumbilder.se/images/d41420101002514cfd.jpg

hela denna palttan var trädd över främre delen av motorn, satt med typ en kvarts miljon bultar
http://forumbilder.se/images/da142010100408e786.jpg

ubsuget vart ju rätt för mycket brett, men för 400:- komplett med spjällhus å fuelrail så kan ja leva med den lilla kostnaden, men skall försöka modda dit övergångsflänsar å rör
http://forumbilder.se/images/3d142010100812daf0.jpg
http://forumbilder.se/images/dd142010100922d4f8.jpgroll

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
Volvo 945 Turbo "Chevy 350 vs. holset Hx60" (1995)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 november 2010 · 3 352 Inlägg

Gött att du börjar bygga igen. Helvete vad stor hx60´n är yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang