Hjälp!!! köra hem bil på transportkärra?

iamawesome
21 augusti 2009 · 174 Inlägg

Hallåj, behöver hjälp av er här på garaget, vi ska hämta en volvo 245 cab till söndan på bilkärra, men det vi undrar på är vad man ska ha för bil för att kunna dra hem bilen lagligt. vi har en chaufför mä B,BE,C,CE och E kort så det är ingen fara, och en riktig transportkärra men vi måste veta vad vi kan ha för bil? jätte tacksam för svar!

Memme I'am AWESOME..
21 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

ta en större bil som, King Cab, Jeep, Rang Över, Bmw x5?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
discokapten Kapten på disco!
21 augusti 2009 · 1 729 Inlägg

Kolla vad kärran + bilen väger, skaffa fram en bil som får dra det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
iamawesome
21 augusti 2009 · 174 Inlägg

ja fick svaret frn ägaren att bilen väger 1240kg, kärran vet jag ej ännu

Stefan Varberg Supraman
22 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Kärran e ofta tung, räkna med 6-700 kg.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
discokapten Kapten på disco!
22 augusti 2009 · 1 729 Inlägg

Jag som är yrkesförare borde väl kunna det här(kan vi låtsas iaf), men det är väl totalvikten på släpet (tjänstevikt + maxlast) som räknas, står på bilens regbevis hur mycket max släpvagnsvikt är.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Germax
22 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Väger bilen 1240kg och du har chaufför med behörighet räcker det med 2000kg, det har tillomed vissa Volvo.
Räkna med att kärran väger 6-7 hundra kg som Stefab säger, Större kombisar, typ tyskar får ofta dra uppemot 2000kg. Annars är de en pickis, jeep, suv som gäller.

iamawesome
22 augusti 2009 · 174 Inlägg

okej låter bra, ska kolle lite vad vi kan dra med för bil, ni vet inte va det var för volvo man kunde dra med?smile

Stefan Varberg Supraman
22 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

jupicken_volvo skrev:
okej låter bra, ska kolle lite vad vi kan dra med för bil, ni vet inte va det var för volvo man kunde dra med?smile

s80, sena v70 brukar kunna dra mkt

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
OTB
22 augusti 2009 · 117 Inlägg

med min v70 så fick jag dra 1970kg lagligt med e kort.
annars är det nog lite större bilar som typ kingcab och cheva som gäller om ni vill köra lagligt..

p-nyhlen Quattro - bar å åk
22 augusti 2009 · 621 Inlägg

min passat får dra 2000kg..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
rysktalande
22 augusti 2009 · 109 Inlägg

om ni har en chaffis med BECE kortet måste han kunna det där faktist...annars han ska inte ens sätta sin näsa i lastbilen.

Har han BE kategori då det brutto vikten som räknas. Han får dra kärran med vilken bil som helst som har dragkrok bara det inte överstiger högsta tillåtna släpvagns vikten och sammanlagda vikten av kombinationen som framgår i registreringsbeviset.

Dvs. har en kärra som har en totalvikt som är beskattad till 2000kg då får han dra med (you name it) volvo 850 som får dra maximalt 1850kg på dragkroken BARA om brutto vikten inte överstiger högsta tillåtna dragvikten. Så väger bilen 1240 + kärra som väger 600kg så får fram 1840 kg brutto vikten och det kan du dra med (you name it) volvo 850.

Det gäller ENDAST BE behörighet!

Har man bara B-behörighet då gäller det hederliga 3.5tons sammanlagda totalvikten  samt alla andra regler med total och tjänste vikt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang