6634
Sök

Går det att rädda batteri som stått en längre tid?

1 436 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
Har ett batteri som stått bortglömt i kanske 5-7 år. Bilbatteri alltså, vanligt standard från biltema.
Eftersom det jag har i bilen nu är för litet för hållaren och alltså inte kommer gå igenom besiktningen så undrar jag om man kan fylla på batteriet som stått, ladda det och byta eller om batteriets prestande kommer vara för dåligt.

Som det ser ut nu så är det halvfullt med vätska, alltså långt under min-nivån.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

21 761 Inlägg
29 april 2006
Det är knäckt, det lovar jag dig. Det är bara att köpa ett nytt.

4 554 Inlägg
29 april 2006
skadar ju inte att prova... ladda de sakta bara

21 761 Inlägg
29 april 2006
Nej, visst kan man prova. Men det som händer när batteriet står länge är att det sulfateras och då har det svårt att ta emot laddning. Om dessutom syranivån har sjunkit under plattorna så oxiderar de med följd av att de förstörs, batteriet tappar kapacitet. Om man mot förmodan lyckas få igång det så finns i princip ingen kapacitet kvar. Men jag kan inte förbjuda någon att prova, däremot vill jag att man bör veta vad som gäller.

1 436 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren!

Då kör jag batteriet till närmsta återvinningscentral och hittar ett sätt att sätta fast det nuvarande batteriet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

21 761 Inlägg
29 april 2006
Mitt batteri har inte fästklackar på kortsidan så att det går inte att sätta fast med ordinarie grejen(Volvo 240) men i 10 år har jag haft batteriet fastsatt med ett spännband och de har aldrig gnällt på besiktningen, huvudsaken är att det sitter stadigt och att det inte kan röras i sidled eller längsled. Du kan ta en liten träkloss för att fixera med, inga problem.
Det är iof ingen garanti att de inte skulle gnälla på dig men jag tycker att om besiktningen inte har sagt något på de 10 år som jag har haft spännband så borde det gå bra.
Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2006)

1 436 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
Ska göra något sånt. Sedan är min 240 i så dåligt skick att det inte skulle göra något om man råkade borra lite hål och göra lite fullösningar.

21 761 Inlägg
29 april 2006
Ok.

Sök