4855
Sök

Uppkörning [ _ Privatist _ ]

2 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
Hej på alla goa gubbar och flickor.  ( Bjuder på fel svenskan  )

Ja det är såhär som topicen lider till att jag ska ta mitt körkort nu och jag skall göra det i Halmstad. jag kör upp i privatist, så min STORA svåra fråga är  hur är dom där?

och om jag skulle kunna fråga.

Ni som har haft uppkörning kan ni förklara vad jag ska göra under allt detta.

Tusan tack för hjälpen!

Är Nervös redan och vet inte vad fan jag skall tänka på.

ni som har kört up privatist hör av er i tråden please.

OBS: sen har jag hört nån rykte om eco-driving... vad innebär detta?

http://blog.gr33ni.com/wp-content/uploads/2007/06/ecodriving.jpg

2 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Ingen eller? ;O

Darth Vader
1 644 Inlägg
23 augusti 2009
Du skall göra så bra ifrån dig som möjligt för att visa att du är mogen nog för ett körkort. Var noga med att kolla i backspeglar samt döda vinkeln. Var bara lugn och kör vettigt så går det oftast bra.
Senast redigerat av DoWahDiddy (23 augusti 2009)

Braaaaap?

1 515 Inlägg
23 augusti 2009
ingen aning om hur de är i Halmstad, men eh - det är bara att du kör på, kör så som du alltid kört.
Eco-driving innebär att du "plannerar din körning" dvs, att du motor bromsar, inte bromsar i onödan, inte kör på alltför höga varv, hoppas över växlar om det går osv.

- Att vara lite nervös är BRA! > bara att köra på, om du skulle kugga så är det intehela världen smile

- Överdriv gärna då du kollar döda vinklar osv, så att de verkligen ser tt du har koll på det. Kolla även backspeglarna ganska ofta, typ var 10de sec brukar de rekommendera. Inte så att du ska sitta och räkna till 10, men ah, du hajjar smile

Lycka till!
Senast redigerat av Audi_powah (23 augusti 2009)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Supraman
2 300 Inlägg
23 augusti 2009
E du osäker på om din körning e tillräckligt bra, boka en lektion på en körskola, men va noga med att säga att du e bara ute efter att få en utvärdering inför uppkörning, annars finns risk att dom säljer på dig massa lektioner

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fd Bannad
657 Inlägg
23 augusti 2009
Döda vineln vid ALL sidoförflyttning, inte bara filbyten. Var detta jag kuggade på sist och jag har nu väntar 1 1/5 månad på en ny, Heja vägverket!

Märkesbög

mulle mek
679 Inlägg
23 augusti 2009
jag tog lappen också genom privat övningskörning. klara allt på första wink har inte övningskört så speciellt mkt ungefär 1 månad sen gjorde jag uppkörningen i södertälje  det gäller o kunna köra och   ha koll på vägen och runt om kring vad som händer osv.
jag va väldigt nervös första 10 miuterna jag fick motorstopp 2 ggr vid ett rölyse ¨så jag ba nu är jag kuggad men  hon sa att det att man är van vid den bilen man kör  annars osv så det va inget  . jag  lungnade ner mig efter ett tag o höll koll båda fram o bakom bilen ganska ofta för o   visa att jag är säker i trafiken, och Håll avstånd till bilarna framför ..

jag börja köra sk eco driving  då hoppa jag växlar då  sa hon till mig att trafiksäkerheten kommer före  eco driving så tänk på deT wink

sen om du tror att det är lättare att ta körkortet på en speciell ort  så tror jag inte det  är det...
för om du kan köra en bil då spelar det ju ingen roll vart du kör  .. sen beror det ju också på om du får en sur gammal kärring lr gubbe som sitter bredvid då kan dem va stenhårda.. iaf lycka till

Gasar tills det Rasar !!!

945 Inlägg
23 augusti 2009
Halmstad? Varför väljer du inte förslagsvis Ängelholm som är hundra gånger lättare i trafiken, om du är orolig? smile

Avstängd
1 714 Inlägg
24 augusti 2009
Hedning skrev:
Döda vineln vid ALL sidoförflyttning, inte bara filbyten. Var detta jag kuggade på sist och jag har nu väntar 1 1/5 månad på en ny, Heja vägverket!

vad finns det mer för sidoförflyttning annat än filbyte?
syftar du på när man tex ska köra förbi en rad parkerade bilar och får köra ut lite?

Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
Emilius skrev:
Hedning skrev:

syftar du på när man tex ska köra förbi en rad parkerade bilar och får köra ut lite?

exempelvis, gäller även när man ska förbereda för vänstersväng och gå ut om mittlinjen, oavsett om det är heldraget eller inte.

Märkesbög

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Hedning skrev:
Emilius skrev:
Hedning skrev:

exempelvis, gäller även när man ska förbereda för vänstersväng och gå ut om mittlinjen, oavsett om det är heldraget eller inte.

Haha alltså mot mittlinjen?
Dem anser att man bör kolla döda vinkeln för att flytta bilen 1 decimeter i sidled? lol

Fd Bannad
657 Inlägg
25 augusti 2009
Emilius skrev:
Hedning skrev:
Emilius skrev:

Dem anser att man bör kolla döda vinkeln för att flytta bilen 1 decimeter i sidled? lol

Japp, även vid refuger och heldragna linjer, Höll på att få Spel när dem kuggade mig, jävla kukskallar!

ni kan ju önska mig lycka till på torsdag iaf, men då kör jag väll på uppkörningsmänniskans katt eller något.

Märkesbög

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Hedning skrev:
Emilius skrev:
Hedning skrev:

Japp, även vid refuger och heldragna linjer, Höll på att få Spel när dem kuggade mig, jävla kukskallar!

ni kan ju önska mig lycka till på torsdag iaf, men då kör jag väll på uppkörningsmänniskans katt eller något.

Jag tror du fick världshistoriens tjurigaste gubbe eller kärring på din uppkörning,
det där låter ju helt koko, står inte heller nånstans om i teorimaterial, har inte hört om på teorilektioner,
har inte hört av körskolelärare eller nånting, dessutom lär man ju vara livsfarlig om man sitter och kollar mer i döda vinkeln och backspeglar än framåt, jag menar, man åker ju framåt för faen.

241 Inlägg
25 augusti 2009
Va så nervös innan jag satte mig i bilen, höll nästan på att skita ner mig. Fick köra en 9-5 och hade aldrig kört saab innan så satt som ett frågetecken vart tändningslåset var tongue. Körde på och efter 2 minuter tänkte jag inte på att de var en uppkörning. Körde som privatist och min handledare var riktigt skön, blir bekvämare om man kan prata om något och fick mitt körkort även den dagen.

Visserligen var de i Göteborg men tror de är i princip samma överallt med hur de bedömer, försök att ta de lungt och kör som vanligt.

9 108 Inlägg
25 augusti 2009
Emilius skrev:
Jag tror du fick världshistoriens tjurigaste gubbe eller kärring på din uppkörning,
det där låter ju helt koko, står inte heller nånstans om i teorimaterial, har inte hört om på teorilektioner,
har inte hört av körskolelärare eller nånting, dessutom lär man ju vara livsfarlig om man sitter och kollar mer i döda vinkeln och backspeglar än framåt, jag menar, man åker ju framåt för faen.

Just döda vinkeln nämns kanske inte men "uppsikt" står väl lite överallt tycker jag. Uppsikt = innerspegel, ytterspegel och döda vinkeln. Uppsikt ska alltid ges innan man ger tecken, oavsett om det är på motorväg, enkelriktat eller på ensligaste grusvägen i djupaste skogen smile

Något jag kan tänka mig att många privatister missar är att man ska sakta in och titta noga när man kör över järnvägsövergångar, går inte uppkörningen 100% efter en miss på det är det antagligen kuggning.. Har hänt otaliga gånger. Dock inte många som gör det när dom väl fått kortet roll

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
MilleN skrev:
Emilius skrev:

Just döda vinkeln nämns kanske inte men "uppsikt" står väl lite överallt tycker jag. Uppsikt = innerspegel, ytterspegel och döda vinkeln. Uppsikt ska alltid ges innan man ger tecken, oavsett om det är på motorväg, enkelriktat eller på ensligaste grusvägen i djupaste skogen smile

Något jag kan tänka mig att många privatister missar är att man ska sakta in och titta noga när man kör över järnvägsövergångar, går inte uppkörningen 100% efter en miss på det är det antagligen kuggning.. Har hänt otaliga gånger. Dock inte många som gör det när dom väl fått kortet roll

Jomen naturligtvis ha uppsikt i trafiken,
men att vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln när man flyttar bilen en decimeter åt sidan eller två? det är bara absurt. Vem som helst fattar ju att en koll i döda vinkeln kan vara bra när man byter fil,
men när man håller sig i samma fil? ska man räkna med att folk kör 2cm ifrån en när dem kör om?

Designer.
1 260 Inlägg
25 augusti 2009
Emilius skrev:
MilleN skrev:
Emilius skrev:

men att vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln när man flyttar bilen en decimeter åt sidan eller två? det är bara absurt. Vem som helst fattar ju att en koll i döda vinkeln kan vara bra när man byter fil,
men när man håller sig i samma fil? ska man räkna med att folk kör 2cm ifrån en när dem kör om?

Problemet blir ju att många säkert sitter och enbart kollar i speglar överdrivet enbart för att dom ska visa att dom gör det, så då kuggar dom för att dom inte har koll på trafiken framför dom istället.

Tex. kolla backspegeln var 10de sek, vem gör det?

Sen är det ju en helhetsbedömning, man kuggar inte för att man missar nån liten sak.
Senast redigerat av MIKK0 (25 augusti 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Avstängd
1 714 Inlägg
26 augusti 2009
MIKK0 skrev:
Emilius skrev:
MilleN skrev:

Problemet blir ju att många säkert sitter och enbart kollar i speglar överdrivet enbart för att dom ska visa att dom gör det, så då kuggar dom för att dom inte har koll på trafiken framför dom istället.

Tex. kolla backspegeln var 10de sek, vem gör det?

Sen är det ju en helhetsbedömning, man kuggar inte för att man missar nån liten sak.

Jo det är ju det jag menar,
som jag skrev från början, han måste fått världshistoriens tjurigaste gubbe/kärring på uppkörningen

Fri fart för ett fritt folk!
15 109 Inlägg
26 augusti 2009
dom är VÄLDIGT SUPER DUPER noga med ecodrivingen
eftersom du skriver att du hört något om det
så redan där har du troligen stora problem att klara den

tanten körde upp i början av sommaren och det var det dom kollade mest på

det är inte bara att hoppa över växlar utan dom kräver att man ska planera och åter planera körningen

där får man stora problem när man kör upp privat om nu inte den man övningskör med har sådana kunskaper
även om jag gått eco driving så kunde inte jag lära min tant detta
lite svårt att förklara för en som inte har någon direkt erfarenhet av bilkörningen
det handlar otroligt mycket om att känna sin bil och dess begräsningar

Kör fort så hinner inget hända...

German Engineering
9 083 Inlägg
26 augusti 2009
Jag tog körkort för 1½ år sen, körde upp som privatist och klarade det på första försöket wink Det var hur lätt som helst. Gäller bara att du tittar oftare på backspeglarna för inspektörerna är väldigt petiga med det. Du måste kolla döda vinkeln innan du byter fil. Det kommer nog gå bra smile Skulle du kugga, gå igenom vilka fel du gjorde och träna på de mer inför nästa uppkörning smile När det gäller ecodriving så är det inte så svårt, hoppa över växlar för gör man inte det så blir du kuggad. Hoppas mina tips hjälper smile Vet inte hur det är i Halmstad men lycka till smile

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (26 augusti 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Sök