Emilius skrev:
MilleN skrev:
Emilius skrev:
Jag tror du fick världshistoriens tjurigaste gubbe eller kärring på din uppkörning,
det där låter ju helt koko, står inte heller nånstans om i teorimaterial, har inte hört om på teorilektioner,
har inte hört av körskolelärare eller nånting, dessutom lär man ju vara livsfarlig om man sitter och kollar mer i döda vinkeln och backspeglar än framåt, jag menar, man åker ju framåt för faen.
Just döda vinkeln nämns kanske inte men "uppsikt" står väl lite överallt tycker jag. Uppsikt = innerspegel, ytterspegel och döda vinkeln. Uppsikt ska alltid ges innan man ger tecken, oavsett om det är på motorväg, enkelriktat eller på ensligaste grusvägen i djupaste skogen

Något jag kan tänka mig att många privatister missar är att man ska sakta in och titta noga när man kör över järnvägsövergångar, går inte uppkörningen 100% efter en miss på det är det antagligen kuggning.. Har hänt otaliga gånger. Dock inte många som gör det när dom väl fått kortet

Jomen naturligtvis ha uppsikt i trafiken,
men att vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln när man flyttar bilen en decimeter åt sidan eller två? det är bara absurt. Vem som helst fattar ju att en koll i döda vinkeln kan vara bra när man byter fil,
men när man håller sig i samma fil? ska man räkna med att folk kör 2cm ifrån en när dem kör om?
Problemet blir ju att många säkert sitter och enbart kollar i speglar överdrivet enbart för att dom ska visa att dom gör det, så då kuggar dom för att dom inte har koll på trafiken framför dom istället.
Tex. kolla backspegeln var 10de sek, vem gör det?
Sen är det ju en helhetsbedömning, man kuggar inte för att man missar nån liten sak.
Senast redigerat av MIKK0 (25 augusti 2009)
Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot