6576
Sök

Hur högt spelar basen i en bil

10 287 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
Hittade detta om hur man kalkylerar hur högt ens bas spelar i en bil:

--------------------------------------------------

Add up the special “side deals” Like is the boxed sealed (no extra dB), hatchback or coupe? Etc.
Use the following to get “close to the REAL DEAL in SPL.

Transfer Function (sedan) = 12 dB
Transfer Function (hatchback with woofers aming towards the rear glass) = 16 dB
Sealed box = No extra dB
Vented box = 3 dB (UNLESS you have an odd order alignment)
Vented box = 6-9 dB (IF an odd order alignment - Big ASS box )
BandPass Box = 6-10 dB (depending on how small the enclosure is)
Mic Placement = 6 dB for DB drag dash/window mic placement

-----------------------------------------------------

Så om man har en bas som borde spela 125dB monterad i en sedan med en sluten låda så bör man mäta: 125 + 12 (sedan)  + 0 (sealed) + 6 (mic placement) = 143dB.

Stämmer detta? Nån som har koll?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 april 2006
stämmer inte alls. man kan inte se hur högt man kommer kunna spela i bilen med tillvärkarens specifikationer

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

10 287 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
Ursäkta??

På vilket sätt stämmer inte detta estimat som formeln ger. Hoppas att du noterar att det är en empirisk formel och att den bl a inte tar hänsyn till kompression vid stora konutslag.

/Göran

ToTTeN skrev:
stämmer inte alls. man kan inte se hur högt man kommer kunna spela i bilen med tillvärkarens specifikationer

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Colaberoende
1 219 Inlägg
30 april 2006
Jag tror det faktiskt är möjligt. Det är ju inga exakta värden på några av parametrarna och det har ju betydelse om hur mycket textil och annat mjukt material det finns i bilen + storleken på "rummet".

Exakt värde går ju aldrig att få men en uppskattning.

3dB är ju trots allt en hel del i ljudnivå.

/Ena

21 761 Inlägg
30 april 2006
Hmm... Kan man verkligen generalisera värdena för de olika lådorna så där.
Att det blir mer roomgain i en kombi med elementen riktade mot bakrutan jämfört med en sedan visste jag inte, intressant. Frågan är hur elementet är placerat vid beräkningen på en sedan. Är det riktat mot skidluckan i ryggstödet, mot bakluckan eller monterat i hatthyllan.

Nåja, jag är ju långt ifrån ett ljudbyggarproffs. Kanske hänger upp mig på oväsentligheter.

Jag vet i alla fall att lådberäkningsprogrammen i datorn anger hur den teoretiska frekvensgången borde vara om elementets egen frekvensgång är linjär ner till 0 Hz och att elementet spelar i ett helt döddämpat rum vilket en vanlig svensson aldrig har. De värden som visar roomgainen för sedan och kombi kan nog stämma rent teoretiskt antar jag.
Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2006)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 maj 2006
Nej man kan egentligen inte generalisera, men som Göran sa, det är ju en formel man kanske kan använda för att se vad man max kan få sin bas att prestera.

Hatchback betyder kombi-kupe, och inte kombi. I en kombi-bil får du mindre förstärkning.

143dB med en 12tummare är klart möjligt, men det krävs enorm effekt och ett dB bygge i princip. Det finns ju dom i dem extrema dB klasserna som spelar 155dB med bara ett element...

För en vanlig användare är 130dB med 1st 12tums element mer "normalt".

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Hmm... Kan man verkligen generalisera värdena för de olika lådorna så där.
Att det blir mer roomgain i en kombi med elementen riktade mot bakrutan jämfört med en sedan visste jag inte, intressant. Frågan är hur elementet är placerat vid beräkningen på en sedan. Är det riktat mot skidluckan i ryggstödet, mot bakluckan eller monterat i hatthyllan.

Nåja, jag är ju långt ifrån ett ljudbyggarproffs. Kanske hänger upp mig på oväsentligheter.

Jag vet i alla fall att lådberäkningsprogrammen i datorn anger hur den teoretiska frekvensgången borde vara om elementets egen frekvensgång är linjär ner till 0 Hz och att elementet spelar i ett helt döddämpat rum vilket en vanlig svensson aldrig har. De värden som visar roomgainen för sedan och kombi kan nog stämma rent teoretiskt antar jag.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
1 maj 2006
Jaha, okej.

Sök