2043
Sök

VOLVO 940 Turbo.Hur många HK och Nm TROR ni att man kan komma på med denna SPEC??KAN LÅSA TRÅDEN NU

194 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
2,3 Liter
531 topp
Vassare kam från Volvo troligen vx3 (ska bytas men inte just nu)
H-profils stakar (Motornord)
KL-Racing grenrör som är ombyggt och förstäkta svettsar så de INTE spricker
Avgasbandage på Grenrör och DP
HKS 60mm wg (HKS KOPIA)
Chippad (Mapp) (Gjort för större turbo och spridare och högre ladd)
Holset Turbo (Gik turbo god för 480 Hk)
Ställbar BTR (Kopia)
m46 låda Nyrenoverad
Stål slangar till Olje och Bensin. (För att de är snyggt och vet att de håller)
550cc spridare (På 98oktan ska dom köras)
Moddad vattenpump (Grenröret kräver de och bättre flöde)
3" Hela vägen med en dämpare (låter traktor,ska byggas om)
Värre soppa pump (044)
JBR Racepart öppen Dumpventil

Plus lite mer som jag kanske glömt.Nån som vet hur många Hk på ett ungefär detta borde ge?
Senast redigerat av Joodu_6 (24 augusti 2009)

Joodu_6

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 augusti 2009
Joodu_6 skrev:
2,3 Liter
531 topp portad insug och avgas
Vassare kam vrån Volvo
H-profils stakar (Motornord)
KL-Racing grenrör som är ombyggt
Avgasbandage på Grenrör och DP
HKS 60mm wg
Chippad (Mapp)
Holset Turbo (Gik turbo god för 480 Hk)
Ställbar BTR
m46 låda Nyrenoverad
Stål slangar till Olje och Bensin.
550cc spridare
Moddad vattenpump
3" Hela vägen med en dämpare (låter traktor,ska byggas om)
Värre soppa pump
JBR Racepart öppen Dumpventil

Plus lite mer som jag kanske glömt.Nån som vet hur många Hk på ett ungefär detta borde ge?

har inget svar på effekt mässigt men frågan är bara om m46 lådan håller?
effekt ser du inte förän efter mappning

-den satt som en fläskläpp-

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
Är det inte lite baklänges? Plockar du ihop prylar tills pengarna är slut och hoppas att det lirar eller?
Det normala för mig är att planera för en viss effekt och bygga därefter - inklusive drivlina.

Nu går det ju inte att säga eftersom tex orginal LMM gör att det är tji att få det att lira över typ 250 - 280Hkr.

Vem har portat toppen och vad sitter det för ventiler i den? Vad är det för kam? Trimkam kan tyvärr innebära en vass sugmotorkam vilket är godnatt för turbomaskiner i många fall.

/Göran

Joodu_6 skrev:
Nån som vet hur många Hk på ett ungefär detta borde ge?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
24 augusti 2009
531 topp portad insug och avgas - Säger inte ett smack. En dåligt portad topp kan vara sämre än original. Vilken motorkaraktär är toppen modifierad för?
Vassare kam vrån Volvo - Säger inte heller ett smack. Samma sak som med toppen egentligen: passar den inte ihop med det övriga receptet blir det kaka av alltihop.
H-profils stakar (Motornord) - Bra grejer. Är väl några rödblock som bromsat fyrsiffrigt med motsvarande stakar har jag för mig.
KL-Racing grenrör som är ombyggt - Billiga kinagrejor, spricker gärna i svetsarna och är gjorda i undermåligt material. Flödet räcker dock långt för en "allroundmotor".
HKS 60mm wg - Mycket svårt att säga, eftersom det är väldigt mycket annat som spelar in. Känner till 2 som båda bromsat i princip likadana motorer till över 700 hk med 45 mm wastegate. Är det en äkta HKS, eller en kopia?
Chippad (Mapp) - Här står (och faller) mycket. Universalchip som du köpt? Nåt som grannen hittade när han städade garaget? Skräddarsytt efter din motorspec? Eller kanske en "riktig" mappning?
Holset Turbo (Gik turbo god för 480 Hk) - Holset är ju bra grejer och GIK kan sin sak.
Ställbar BTR - Säger inte heller särskilt mycket. Billig kinakopia, eller dyr märkesgrej?
m46 låda Nyrenoverad - Kan hålla ihop någorlunda hyggligt om man kör drägligt. Tål inte särskilt mycket misshandel och vid högre effekter får man problem med sviktande axlar. Treaxliga M90 är ett bättre alternativ.
Stål slangar till Olje och Bensin. - Stålomspunna är snyggt och i vissa fall bra, men i ett soppasystem till en personbil brukar man sällan köra så höga tryck att det egentligen är försvarbart. "Vanlig" armerad gummislang brukar funka fint. Betydligt viktigare är det då med dimensionen. Vad är det för diameter på retur och matning?
550cc spridare - Rekommenderas till cirka 330-350 hk på bensin. Går väl att krama ur runt 400, men då pressar man.
Moddad vattenpump - Kylningen brukar inte bli något problem på ett rödblock, men högre flöde skadar sällan.
Värre soppa pump - Säger inte heller mycket. Vad är det för märke? Vad flödar den? Och vid vilket tryck? Finns gott om pumpar som ståtar med höga flöden, men de är uppmätta vid lågt tryck och på "normalt driftryck" (3-5 bar) dyker ofta flödet rätt bra.

194 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Det är 80mm lmm.Toppen är bara lite portad för att få lite bättre flöde.Vet ej vilka som gjort det men ser ut att vara seriöst.Vetilerna är orginal 531 ventiler..grenröret är omsvettsat för att inte spricka.60mm hks kopia wg.Just nu är det bara ett special chip som ska vara gjort för större turbo spridare å högre ladd.då jag väntar på Megasquirt.Ska sitta en 044 soppa pump på bilen.Ska i en Bmw låda i vinter med denna låda skrapar inte eller så än så länge.... Alltså jag bara undrar vad sakerna skulle kunna ge allt mellan tummen och pekfingret...

Svar till Sharky:Jag är inte ute efter nån effekt igetligen utan bara att kunna leka.Undrar bara vad ni tror att de skulle kunna ge.Ska i MS i den nästa månad så då blir den mappad....

Tror inte m46 lådan kommer hålla men de har jag redan räknat med.då jag redan rasat en sån smile

Joodu_6

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
Med bara ett chip för bränsle och inte för tändning så får du inte så speciellt mycket mer än måhända 230-250 Hkr. Sedan får man problem genom att du har för högt tändläge med så stor LMM och orginal tändchip.

Mappat med MS så kan man få typ 320 - 350 Hkr. Sedan är dina spridare i minsta laget.

Mycket hänger dock på vad det är för kam.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

194 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
okey med de sitter chip för bränsle och tändningen de glömde jag nämna...Okey För köra med 550cc spridarna ett tag och sedan sätta i nått runt 700-900cc när jag sätter i Ms smile

Joodu_6

Sök