2539
Sök

Frågor ang turbo agr, spridare och lmm på b230ft

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
hej!

har en volvo 245:a som är uppskrämde lite med jag tänkte ta reda på om det är mycket jobb med att byta turbo till en 15g eller 16t(Ska vell passa bolt-on?), spridare till r-spridare och 3"Lmm
från BMW 535? (hur svårt är det att få den att passa på volvo?)

Och hur svårt är det att få allt att spela bra tillsammans?
det jag som redan sitter på bilen är

klracing chip, 3"avgasystem, V-Kam, orginalturbo med 1,1 ladd med pysventil,
återcirkulerande dump, volvo 740 turbo pump.

kommer pump och chip klara av mera effekt eller måste det bytas?

tacksam för svar
mvh David

10 287 Inlägg
25 augusti 2009
När man pratar om "3" LMM från BMW535" så är det så vitt jag vet en luftmängdsmätare med klappa man avser. Du har dock en LH sprut på din bil (LH2.4) och då har du luftmassemätare - inte luftmängdsmätare.

Det man vanligen gör på en bil med LH2.4 om man skall gå upp till större spridare är att sätta orginal elektronik från LMM i ett större mätrör och matcha arean på det röret mot dom spridare man tänker använda.

För dig så gäller det att veta om du har bara bränsleboxen chippad eller om du också har en chippad tändbox. Det senare är i princip ett krav om det skall lira med mera laddtryck och större LMM ty annars så kommer tändläget att ligga för högt på last.

Så vitt jag kan se så har du en M46 låda på din bil. Den kommer nog att ge sig om du laddar på för mycket. 15G eller 15T får man bra resultat med.

Om du vill så kan du pm:a mig så får du telefonnumret till min garagepolare TTR-Stefan som bor i Knivsta som har gjort sådana här konverteringar i femton års tid.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

308 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
När man pratar om "3" LMM från BMW535" så är det så vitt jag vet en luftmängdsmätare med klappa man avser. Du har dock en LH sprut på din bil (LH2.4) och då har du luftmassemätare - inte luftmängdsmätare.

Det man vanligen gör på en bil med LH2.4 om man skall gå upp till större spridare är att sätta orginal elektronik från LMM i ett större mätrör och matcha arean på det röret mot dom spridare man tänker använda.

För dig så gäller det att veta om du har bara bränsleboxen chippad eller om du också har en chippad tändbox. Det senare är i princip ett krav om det skall lira med mera laddtryck och större LMM ty annars så kommer tändläget att ligga för högt på last.

Så vitt jag kan se så har du en M46 låda på din bil. Den kommer nog att ge sig om du laddar på för mycket. 15G eller 15T får man bra resultat med.

Om du vill så kan du pm:a mig så får du telefonnumret till min garagepolare TTR-Stefan som bor i Knivsta som har gjort sådana här konverteringar i femton års tid.

/Göran

okej jag har för mig att att bmw har luftmasemätare. det är bara bränsleboxen som är chippad.
men det du menar är att jag borde sätta ditt en m90 låda ist för min m47 och ha en 15g eller 15t turbo

hur mäter man arean och så för att välja rätt spridare?

tack för all hjälp!
mvh

308 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
varför hamnar tändningen för högt när man höjer laddtrycket?
jag har inte märkt att min bil går dåligt nu när jag har 1,1 ladd men orginal tryckrörstorlek.
men det kanske arean som spelar roll på trycksidan av turbon?

tacksam för svar!

Sök