Livslängd på startmotor?

Remiss
25 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Tjena, funderade på hur länge en startmotor kan hålla vid normal drift, dvs bilen startar normalt snabbt?

Om man utgår ifrån att man tex använde startmotorn 4 ggr/dag i snitt om året.

4x356 = 1424 ggr man startar motorn per år, och det kan väll ta Ca 1,5 sek per gång?


1424x1,5 = 2136 sek


Man kör alltså startmotorn 2136 sekunder varje år nu i exemplet. Storleken (nu snackar jag om personbilar med en 4 cylindrig motor vilket väll är det vanligaste) på startmotorn brukar väll vara ungefär lika?


Kan vara lite svårt att svara på kanske.. Har någon startmotor gått sönder för er och vid vilket miltal då?

ZonaX Svetsare
25 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Startmotorn på Servicebilen vi har på jobbet dog för nån månad sen, har väll gått mellan 30-40.000 mil tror jag.  Har aldrig varit med om nån trasig startmotor på privata bilar.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Remiss
25 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

ZonaX skrev:
Startmotorn på Servicebilen vi har på jobbet dog för nån månad sen, har väll gått mellan 30-40.000 mil tror jag.  Har aldrig varit med om nån trasig startmotor på privata bilar.

Aha okej, servicebil, antar att den körs rätt korta sträckor?

westlife
25 augusti 2009 · 246 Inlägg

Hur långt är ett snöre?

Senast redigerat av westlife (25 augusti 2009)

-Mackan- Fire And Silk
25 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

westlife skrev:
Hur långt är ett snöre?

Från ena änden till den andra. Mellan tummen och månen ungefär.

Väldigt vanligt är det att kolen blir slitna när kunden säger att startmotorn är trasig eller att inget händer även fast det klickar i startrelät. I alla fall på marinsidan.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Remiss
25 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Menar du kolen i generatorn alltså? Men om du har batterikraft borde du kunna få igång den ändå eller, för att sedan se batterikonen lysa?? :o

JonasK -.-
25 augusti 2009 · 383 Inlägg

Nä kolen i startmotorn såklart. Kolen och lamellerna brukar vara sånt som ger upp.

På min Nissan Maxima släppte en av lamellerna vilket i sin tur smulade sönder kolen.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Remiss
25 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

JonasK skrev:
Nä kolen i startmotorn såklart. Kolen och lamellerna brukar vara sånt som ger upp.

På min Nissan Maxima släppte en av lamellerna vilket i sin tur smulade sönder kolen.

Ah, visste inte de fanns där. Är det något som bara kan ge upp sådär?

ZonaX Svetsare
25 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Volvo740an skrev:

ZonaX skrev:
Startmotorn på Servicebilen vi har på jobbet dog för nån månad sen, har väll gått mellan 30-40.000 mil tror jag.  Har aldrig varit med om nån trasig startmotor på privata bilar.

Aha okej, servicebil, antar att den körs rätt korta sträckor?

Japp, den körs ofta och korta sträckor.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang