Hur mycket slits ett däck vid normal användning?

Bike
26 augusti 2009 ·

tänkte fråga om någon vet hur mycket ett däck slits vid normal användning
om man försöker köra snällt
och kör en sträck på säg 50mil

slits däcket  1mm eller 3  om det nu går o säga,

undrar detta för kör nu på några som har 1,7mm
och kör inte mycket men vore dumt o få böter för sådan dum grej,
då jag ställer av bilen vinter tid så tänkte ha så färska däck som går när sommaren startar på nytt,
och om man kan köra sommaren är slut på de lilla som är kvar,

Mortalis VW-nörd?
26 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Borde väl klara dig någon månad, men asså de e jävligt äckligt farligt att köra på 1.7 mm däck..fan va du får vattenplaning lätt, liksom vanlig asfalt mm. Försök för guds skull ha däck på 3+ mm, sen ökar risken för vattenplaning enormt.

Men att ge ett generellt tal är väl egentligen omöjligt eftersom olika däck slits olika mycket, du får väl helt enkelt mäta ofta hehe..

FLindgren
26 augusti 2009 · 5 089 Inlägg

Det är ju helt omöjligt att säga hur fort ett däck slits. Vad är det för bil, däck,lufttryck.vikt,hjulvinklar, tung gasfot, tung bromsfot.. ja listan kan göras lång. Köp nya däck direkt istället. dom blir inte gammla om dom ligger över vintern.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Alecci
26 augusti 2009 · 2 014 Inlägg

Rubrik fixad. Du som hängt på forumet ett tag borde veta bättre än att starta en tråd med så bristfällig rubrik. Föreslår att du pluggar på reglerna om rubriksanvisningar en del innan du startar en ny tråd nästa gång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Rojpen
26 augusti 2009 · 2 230 Inlägg

du kan nog köra länge på det, men sen hur säkert det är det är en helt annan fråga, hur länge ja par 100mil om man är försiktig tills det är blankt.. men skulle ju dock rekommendera att byta fortast möjligt, för vid vått kommer det inte vara mycket fäste alls smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Mina sommardäck slits ungefär 1mm / 1000 mil har jag noterat denna säsongen.
(225/45 17 Continental SportContact3 och Nokian Z G2).


1,7mm lär ju "räcka" säsongen ut om det inte regnar wink
En annan nackdel för dig är att däcken antagligen har ett
par år på nacken och är lite hårdare i gummit -> Inte så bra
när det blir kallt på vägarna i höst (egentligen nu).

Remiss
26 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Livslängden på däcken påverkas också en hel del utav hur dom förvaras på den delen av året dom inte sitter på bilen, i mitt fall ligger dom i en mörk och fuktig källare (under ultimata förhållanden alltså). Och dessutom står den bilen i garage när den in körs vilket också påverkar livslängden på gummit.

Germax
26 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

steifan skrev:
Mina sommardäck slits ungefär 1mm / 1000 mil har jag noterat denna säsongen.
(225/45 17 Continental SportContact3 och Nokian Z G2).


1,7mm lär ju "räcka" säsongen ut om det inte regnar wink
En annan nackdel för dig är att däcken antagligen har ett
par år på nacken och är lite hårdare i gummit -> Inte så bra
när det blir kallt på vägarna i höst (egentligen nu).

Lyx, mina framdäck Hängkuk S1 evo som sliter jämt är inne på ca 2500 mil nu och de är bara 3-4mm kvar på dom sad

kolvas
26 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

JapMax skrev:

steifan skrev:
Mina sommardäck slits ungefär 1mm / 1000 mil har jag noterat denna säsongen.
(225/45 17 Continental SportContact3 och Nokian Z G2).


1,7mm lär ju "räcka" säsongen ut om det inte regnar wink
En annan nackdel för dig är att däcken antagligen har ett
par år på nacken och är lite hårdare i gummit -> Inte så bra
när det blir kallt på vägarna i höst (egentligen nu).

Lyx, mina framdäck Hängkuk S1 evo som sliter jämt är inne på ca 2500 mil nu och de är bara 3-4mm kvar på dom sad

klarar man 3000mil på 225/45-17 så är det bra, breda däck med låg profil slits fortare än t.ex 195/65-17

Jag kör väl inte jättesnällt mot däcken precis men det blir väl ca 3-4000 mil på mina däck som är 195/65 -15

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang