Hjälp med kabeldragning volvo 855!

Has
29 augusti 2009 · 191 Inlägg

Hur ska jag dra 2x50mm lättast från batteriet till skuffen.

Någon som vet?

Har öppnat hela instrumentpanelen men ser inga synliga kabelstammar till motorrummet..

Tacksam för svar!

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
T-RÖD Hifi Freak
29 augusti 2009 · 462 Inlägg

Varför så feta kablar? vad ska du driva? ska du inte ha något extra batteri i skuffen?

Has
29 augusti 2009 · 191 Inlägg

T-RÖD skrev:
Varför så feta kablar? vad ska du driva? ska du inte ha något extra batteri i skuffen?

Jo, jag ska driva 2 kicker L7 och ja precis jag ska ha ett batteri i skuffen smile

Men hittar ingenstans att dra dom =/

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
BJonsson
29 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

Has skrev:

T-RÖD skrev:
Varför så feta kablar? vad ska du driva? ska du inte ha något extra batteri i skuffen?

Jo, jag ska driva 2 kicker L7 och ja precis jag ska ha ett batteri i skuffen smile

Men hittar ingenstans att dra dom =/

Pasagerar sidan där kupevärmar kabeln ska gå in egentligen!
Där drog jag på min,skit enkelt..

Lycka till!
Mvh

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Has
29 augusti 2009 · 191 Inlägg

BJonsson skrev:

Has skrev:

T-RÖD skrev:
Varför så feta kablar? vad ska du driva? ska du inte ha något extra batteri i skuffen?

Jo, jag ska driva 2 kicker L7 och ja precis jag ska ha ett batteri i skuffen smile

Men hittar ingenstans att dra dom =/

Pasagerar sidan där kupevärmar kabeln ska gå in egentligen!
Där drog jag på min,skit enkelt..

Lycka till!
Mvh

Vart ligger den egentligen? Hittar bara hål ut precis vid fläkten på passagerar sidan bakom handsfacket men där ligger dom för nära..

Vart kommer dom ut om jag drar dom via kupevärmaruttagen då?

Tack smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
BJonsson
29 augusti 2009 · 4 074 Inlägg

Has skrev:

BJonsson skrev:

Has skrev:

Jo, jag ska driva 2 kicker L7 och ja precis jag ska ha ett batteri i skuffen smile

Men hittar ingenstans att dra dom =/

Pasagerar sidan där kupevärmar kabeln ska gå in egentligen!
Där drog jag på min,skit enkelt..

Lycka till!
Mvh

Vart ligger den egentligen? Hittar bara hål ut precis vid fläkten på passagerar sidan bakom handsfacket men där ligger dom för nära..

Vart kommer dom ut om jag drar dom via kupevärmaruttagen då?

Tack smile

dom kommer ut på andra sidan torpeden! big_smilebig_smile
ja de är typ lite längre ner än handskfacket,hålet syns nog rätt dåligt om inte det är nån kabel indragen..
Annars får du väl borra ett höl... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Känns lite onödigt o dra dubbla 50mm2 kabel om du ska ha extra batteri. Då kör du ju med 33mm2 och tom den är överdrivet grov. Iom att det bara är ladningsströmen som går via den kabeln. Sen kan du ju köra med fetare kablar mellan extrabatteriet och stegen. Men tror inte du behöver grövre än 33 där heller iom att strömkabeln kommer ju bli max 1,5m lång. Så behöver du inte ha så fet kabel.

Och så finns det en fördragen slang under säkringsdossan i motorrum på förarsida. Fattar inte varför alla ska dra på passagerarsidan. Ser för jävligt ut.

Lycka till.

/Andreas

Has
30 augusti 2009 · 191 Inlägg

Hittade "hålet". Låg ju gömd under kabelhärvan tongue

Tack för hjälpen smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
30 augusti 2009 · 191 Inlägg

T-RÖD skrev:
Känns lite onödigt o dra dubbla 50mm2 kabel om du ska ha extra batteri. Då kör du ju med 33mm2 och tom den är överdrivet grov. Iom att det bara är ladningsströmen som går via den kabeln. Sen kan du ju köra med fetare kablar mellan extrabatteriet och stegen. Men tror inte du behöver grövre än 33 där heller iom att strömkabeln kommer ju bli max 1,5m lång. Så behöver du inte ha så fet kabel.

Och så finns det en fördragen slang under säkringsdossan i motorrum på förarsida. Fattar inte varför alla ska dra på passagerarsidan. Ser för jävligt ut.

Lycka till.

/Andreas

Mjo, kanske överdrivet. Men kommer köra på ett delningsrelä från generatorn, och så köpte jag det grövsta som fanns för kan bli så att jag bygger vidare på systemet och då känns det onödigt att slita upp allt igen.  Ska köra med samma kablage mellan extrabatteiet och steget också.

Eftersom att jag har batteriet på passagerarsidan så känns det bättre att dra den där istället för förarsidan då den då kommer att bli onödigt lång och opraktiskt om den ska gå runt från förarsidan.
Men det är väl en smaksak cool

EDIT: Blir bara en kabel från motorrummet och inte två.

Senast redigerat av Has (30 augusti 2009)

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Spelar ingen roll om du bygger vidare. Det ja pratar om är kabeln mellan fram och bak batteri. Finns ingen genrator som klarar o ladda så mycket ström. Och den kabeln är ju endast till för laddningsströmen.

Sen mellan steg o batteri ja där kan du köra med feta kablar. För det är ju från bakbatteriet som stegen hämtar strömmen.

Nu är inte ja med alls. När hade 850 batteriet på passagerarsidan?



Has skrev:

T-RÖD skrev:
Känns lite onödigt o dra dubbla 50mm2 kabel om du ska ha extra batteri. Då kör du ju med 33mm2 och tom den är överdrivet grov. Iom att det bara är ladningsströmen som går via den kabeln. Sen kan du ju köra med fetare kablar mellan extrabatteriet och stegen. Men tror inte du behöver grövre än 33 där heller iom att strömkabeln kommer ju bli max 1,5m lång. Så behöver du inte ha så fet kabel.

Och så finns det en fördragen slang under säkringsdossan i motorrum på förarsida. Fattar inte varför alla ska dra på passagerarsidan. Ser för jävligt ut.

Lycka till.

/Andreas

Mjo, kanske överdrivet. Men kommer köra på ett delningsrelä från generatorn, och så köpte jag det grövsta som fanns för kan bli så att jag bygger vidare på systemet och då känns det onödigt att slita upp allt igen.  Ska köra med samma kablage mellan extrabatteiet och steget också.

Eftersom att jag har batteriet på passagerarsidan så känns det bättre att dra den där istället för förarsidan då den då kommer att bli onödigt lång och opraktiskt om den ska gå runt från förarsidan.
Men det är väl en smaksak cool

EDIT: Blir bara en kabel från motorrummet och inte två.

Has
31 augusti 2009 · 191 Inlägg

Jo, den jag pratar om också. För vad jag hört så måste just den kabeln bara grov för att ens kunna generera tillräckligt med ström till bakbatteriet. Grövre leder ju bättre.

För enligt folket på BRL så ska generatorn kunna ladda tillräckligt med ström till bakbatteriet om generatorn är i bra skick.

Det vet inte jag, jag har min på passagerarsidan iaf.

T-RÖD skrev:
Spelar ingen roll om du bygger vidare. Det ja pratar om är kabeln mellan fram och bak batteri. Finns ingen genrator som klarar o ladda så mycket ström. Och den kabeln är ju endast till för laddningsströmen.

Sen mellan steg o batteri ja där kan du köra med feta kablar. För det är ju från bakbatteriet som stegen hämtar strömmen.

Nu är inte ja med alls. När hade 850 batteriet på passagerarsidan?



Has skrev:

T-RÖD skrev:
Känns lite onödigt o dra dubbla 50mm2 kabel om du ska ha extra batteri. Då kör du ju med 33mm2 och tom den är överdrivet grov. Iom att det bara är ladningsströmen som går via den kabeln. Sen kan du ju köra med fetare kablar mellan extrabatteriet och stegen. Men tror inte du behöver grövre än 33 där heller iom att strömkabeln kommer ju bli max 1,5m lång. Så behöver du inte ha så fet kabel.

Och så finns det en fördragen slang under säkringsdossan i motorrum på förarsida. Fattar inte varför alla ska dra på passagerarsidan. Ser för jävligt ut.

Lycka till.

/Andreas

Mjo, kanske överdrivet. Men kommer köra på ett delningsrelä från generatorn, och så köpte jag det grövsta som fanns för kan bli så att jag bygger vidare på systemet och då känns det onödigt att slita upp allt igen.  Ska köra med samma kablage mellan extrabatteiet och steget också.

Eftersom att jag har batteriet på passagerarsidan så känns det bättre att dra den där istället för förarsidan då den då kommer att bli onödigt lång och opraktiskt om den ska gå runt från förarsidan.
Men det är väl en smaksak cool

EDIT: Blir bara en kabel från motorrummet och inte två.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
T-RÖD Hifi Freak
31 augusti 2009 · 462 Inlägg

Okej där fick ja det svar ja misstänkt hela tiden. Du har pratat med en säljare. Ja självklart säger han så. Han är säljare o säljer självklart det dyraste. + att han inte vet vad han pratar om. hade du pratat med någon som kan något om bilelektronik. Då hade han kunnat förklara för dig. Att det är helt onödigt med så grov kabel. iom att det bara är till laddningsströmen. Så om du hade kört med en 33mm2 kabel så hade den varit överdrivet grov. Ingen generator laddar så mycket så du behöver så fet kabel. Men men nu har du köpt den iaf.. Men du kommer aldrig vinna något. Bara dyrare o bökigare o dra...

Menar du att batteriet sitter på högersida (passagerarsida) under motorhuven?

Ja har sj haft 3st 850 och min nuvarande V70. Ja har aldrig hört talas om att volvo någonsin haft batteriet på höger sida. På alla volvo bilar ja mekat har det suttit på vänster sida. 850 s/V/c70 sitter det på vänstersida. V70N, S60 och S80. Sitter det bak Nya S80 V70 sitter det till vänster fram.

Kan du ladda upp en bild? Vore intressant o se. För det har ja aldrig hört talas om.....

kalle_kalle
31 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

T-RÖD skrev:
Menar du att batteriet sitter på högersida (passagerarsida) under motorhuven?

Ja har sj haft 3st 850 och min nuvarande V70. Ja har aldrig hört talas om att volvo någonsin haft batteriet på höger sida. På alla volvo bilar ja mekat har det suttit på vänster sida. 850 s/V/c70 sitter det på vänstersida. V70N, S60 och S80. Sitter det bak Nya S80 V70 sitter det till vänster fram.

Kan du ladda upp en bild? Vore intressant o se. För det har ja aldrig hört talas om.....

haha då har du inte sett många volvos wink, båda mina volvos har på höger sida (2 st volvo 740),
sen att han har feta kablar, låt han ha de, har han feta kablar är det ju bara bra (okej mellan generatorn och batteriet är det lite overkill med 2 st plus och 2 st minus utav 50mm2 kaliber, men en plus och en minus 50 mm2 är bra att ha där smile)
men mellan batteriet och steget så kan du smälla på med 2 st 50mm2. tongue det är bara fint wink
(den är så lång).
(och givetvis 2x50mm2 till jord)

ju grövre kablar ju bättre, simpelt, men samtidigt hyffsat dyrt.

Senast redigerat av kalle_kalle (31 augusti 2009)

Has
31 augusti 2009 · 191 Inlägg

Hehe. Tror du verkligen att jag går och köper prylar som jag inte har en susning om, nejdu.
Nu är det så att jag känner bra många som kan det här med el och tro det eller ej så rådgjorde jag med
dom innan köpet och alla rekommenderade dessa kablar jag köpte.

Det finns även en tabell där man kan räkna ut hur "fet" kabel man behöver beroende på hur mycket du ska driva och hur lång kabeln ska vara. För ju längre kabel desto grövre bör den vara.

Fick fram att jag skulle ha minst 45mm så 5mm extra är inget att tjaffsa om. Har inte adressen i huvve men går nog att googla fram om du vill testa.

Sen är ju dessa kablar redan dragna och allt är fixat så blev inte så bökigt då jag drog samtliga kablar på 30 min efter att jag hittade själva "hålet" till motorrummet.

Kan absolut ladda upp en bild på positionen på batteriet om det är intressant, men får bli först på fredag för har inte tillgång till bilen innan dess. Så får du se din första på  högersida (passagerar) wink

T-RÖD skrev:
Okej där fick ja det svar ja misstänkt hela tiden. Du har pratat med en säljare. Ja självklart säger han så. Han är säljare o säljer självklart det dyraste. + att han inte vet vad han pratar om. hade du pratat med någon som kan något om bilelektronik. Då hade han kunnat förklara för dig. Att det är helt onödigt med så grov kabel. iom att det bara är till laddningsströmen. Så om du hade kört med en 33mm2 kabel så hade den varit överdrivet grov. Ingen generator laddar så mycket så du behöver så fet kabel. Men men nu har du köpt den iaf.. Men du kommer aldrig vinna något. Bara dyrare o bökigare o dra...

Menar du att batteriet sitter på högersida (passagerarsida) under motorhuven?

Ja har sj haft 3st 850 och min nuvarande V70. Ja har aldrig hört talas om att volvo någonsin haft batteriet på höger sida. På alla volvo bilar ja mekat har det suttit på vänster sida. 850 s/V/c70 sitter det på vänstersida. V70N, S60 och S80. Sitter det bak Nya S80 V70 sitter det till vänster fram.

Kan du ladda upp en bild? Vore intressant o se. För det har ja aldrig hört talas om.....

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
aspire1
31 augusti 2009 · 59 Inlägg

T-RÖD skrev:
Okej där fick ja det svar ja misstänkt hela tiden. Du har pratat med en säljare. Ja självklart säger han så. Han är säljare o säljer självklart det dyraste. + att han inte vet vad han pratar om. hade du pratat med någon som kan något om bilelektronik. Då hade han kunnat förklara för dig. Att det är helt onödigt med så grov kabel. iom att det bara är till laddningsströmen. Så om du hade kört med en 33mm2 kabel så hade den varit överdrivet grov. Ingen generator laddar så mycket så du behöver så fet kabel. Men men nu har du köpt den iaf.. Men du kommer aldrig vinna något. Bara dyrare o bökigare o dra...

Menar du att batteriet sitter på högersida (passagerarsida) under motorhuven?

Ja har sj haft 3st 850 och min nuvarande V70. Ja har aldrig hört talas om att volvo någonsin haft batteriet på höger sida. På alla volvo bilar ja mekat har det suttit på vänster sida. 850 s/V/c70 sitter det på vänstersida. V70N, S60 och S80. Sitter det bak Nya S80 V70 sitter det till vänster fram.

Kan du ladda upp en bild? Vore intressant o se. För det har ja aldrig hört talas om.....

Menar du framifrån sett ? isåfall sitter mitt på höger sida smile

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
T-RÖD Hifi Freak
31 augusti 2009 · 462 Inlägg

Ja 740 möjligt. Men nu pratade ja om lite nyare bilar 850 och framåt.

Som saggt den kabeln är bara till laddström. om han som räknat ut 45mm2 kabel. Så är det nog räknat på hur mycket stegen drar. Alltså om kablarna skulle g¨å från batteri fram. Rakt till slutstegen. Det kan ja inte uttala mig om. pga att ja inte vet vad du har för steg. Det ja menar är att iom att det bara är laddström som ska gå i den kabeln så räcker det med 33mm2 Din generator kan inte ladda så mycket så det behövs mer...

Nä ja har nog inte sett många volvo. Har ju bara jobbat med o montera skiten i ca 10 år nu....  Billjud multimedia. komunikationssystem. Trafikledningssystem m.m Så vad vet ja.. haha:P

kalle_kalle skrev:

T-RÖD skrev:
Menar du att batteriet sitter på högersida (passagerarsida) under motorhuven?

Ja har sj haft 3st 850 och min nuvarande V70. Ja har aldrig hört talas om att volvo någonsin haft batteriet på höger sida. På alla volvo bilar ja mekat har det suttit på vänster sida. 850 s/V/c70 sitter det på vänstersida. V70N, S60 och S80. Sitter det bak Nya S80 V70 sitter det till vänster fram.

Kan du ladda upp en bild? Vore intressant o se. För det har ja aldrig hört talas om.....

haha då har du inte sett många volvos wink, båda mina volvos har på höger sida (2 st volvo 740),
sen att han har feta kablar, låt han ha de, har han feta kablar är det ju bara bra (okej mellan generatorn och batteriet är det lite overkill med 2 st plus och 2 st minus utav 50mm2 kaliber, men en plus och en minus 50 mm2 är bra att ha där smile)
men mellan batteriet och steget så kan du smälla på med 2 st 50mm2. tongue det är bara fint wink
(den är så lång).
(och givetvis 2x50mm2 till jord)

ju grövre kablar ju bättre, simpelt, men samtidigt hyffsat dyrt.

Senast redigerat av T-RÖD (31 augusti 2009)

busfabror www.ljudbyggaren.se
31 augusti 2009 · 504 Inlägg

Nu blev jag lite nyfiken, Är det inte så att en "tunnare" kabel har mer bortfall än en lite grövre ?
om nu sätter ett batteri bak och ett fram så vill man kanske gardera sig mot "dåligt" med ström till stegen ?
eller menar du att stegen inte tar ström från främre batteriet ?
Varför ökar laddningen när man te.x. byter till grövre kabel från generator till startmotor som sen går vidare till batteriet ?

Jag vet inte egentligen för jag e inge professor i området, jag har lärt mig genom installation i verkliga livet och inte genom teoretiska komplikationer....;-)

Men å andra sidan finns det ju folk som påstår att bara för ett dataprogram säger att just "en baslåda" kommer att spela bra i din bil, så är det så.....men sen vet vi ju att teori o praktik inte går riktigt hand i hand...

men som sagt, jag vet inte...jag e ingen professor på området.....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
T-RÖD Hifi Freak
31 augusti 2009 · 462 Inlägg

Ja du har väll delvis rätt. Men det ja mmenade är att 50mm2 är grymt överdrivet. Om man kör med 33mm2 så är den kabeln också överdrivet grov. Men lite grövre är väll bra o köra med. Hanns Generator kommer aldrig ladda så mycket så det inte skulle räcka med en 33mm2 kabel. Om Batteriet bak är friskt så ska det inte ta något via den kabeln. Och dom flesta som ja monterat extrabatteri åt. Dom vill oftast ha ett skiljerelä. Så dom är garderade att alltid få igång bilen.

och bak från steg till batteri kan ju bli max 1,5m så där behövs verkligen inte mer än 33mm2.

Visst han har redan köpt kablarna. Och alla får göra hur dom vill. Tycker bara det är lite onödigt o köra 4 ggr grövre kablar än nödvändigt.....

busfabror skrev:
Nu blev jag lite nyfiken, Är det inte så att en "tunnare" kabel har mer bortfall än en lite grövre ?
om nu sätter ett batteri bak och ett fram så vill man kanske gardera sig mot "dåligt" med ström till stegen ?
eller menar du att stegen inte tar ström från främre batteriet ?
Varför ökar laddningen när man te.x. byter till grövre kabel från generator till startmotor som sen går vidare till batteriet ?

Jag vet inte egentligen för jag e inge professor i området, jag har lärt mig genom installation i verkliga livet och inte genom teoretiska komplikationer....;-)

Men å andra sidan finns det ju folk som påstår att bara för ett dataprogram säger att just "en baslåda" kommer att spela bra i din bil, så är det så.....men sen vet vi ju att teori o praktik inte går riktigt hand i hand...

men som sagt, jag vet inte...jag e ingen professor på området.....

kalle_kalle
31 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

med andra ord så kan jag ha steg som behöver säg... 60mm2 kabel från batteriet, men jag klarar mig med 33mm2 om jag har ett batteri bak och ett fram för det är "bara laddström"??

Senast redigerat av kalle_kalle (31 augusti 2009)

busfabror www.ljudbyggaren.se
31 augusti 2009 · 504 Inlägg

T-RÖD skrev:
Ja du har väll delvis rätt. Men det ja mmenade är att 50mm2 är grymt överdrivet. Om man kör med 33mm2 så är den kabeln också överdrivet grov. Men lite grövre är väll bra o köra med. Hanns Generator kommer aldrig ladda så mycket så det inte skulle räcka med en 33mm2 kabel. Om Batteriet bak är friskt så ska det inte ta något via den kabeln. Och dom flesta som ja monterat extrabatteri åt. Dom vill oftast ha ett skiljerelä. Så dom är garderade att alltid få igång bilen.

och bak från steg till batteri kan ju bli max 1,5m så där behövs verkligen inte mer än 33mm2.

Visst han har redan köpt kablarna. Och alla får göra hur dom vill. Tycker bara det är lite onödigt o köra 4 ggr grövre kablar än nödvändigt.....

busfabror skrev:
Nu blev jag lite nyfiken, Är det inte så att en "tunnare" kabel har mer bortfall än en lite grövre ?
om nu sätter ett batteri bak och ett fram så vill man kanske gardera sig mot "dåligt" med ström till stegen ?
eller menar du att stegen inte tar ström från främre batteriet ?
Varför ökar laddningen när man te.x. byter till grövre kabel från generator till startmotor som sen går vidare till batteriet ?

Jag vet inte egentligen för jag e inge professor i området, jag har lärt mig genom installation i verkliga livet och inte genom teoretiska komplikationer....;-)

Men å andra sidan finns det ju folk som påstår att bara för ett dataprogram säger att just "en baslåda" kommer att spela bra i din bil, så är det så.....men sen vet vi ju att teori o praktik inte går riktigt hand i hand...

men som sagt, jag vet inte...jag e ingen professor på området.....

Nu talar jag för mig själv, jag skulle aldrig sätta ett skiljerelä...de e typ mer skit i vägen, att köra med ett batteri fram och ett batteri bak gör ju att du kan spela längre med bilen avstängd, men å andra sidan tar det längre tid att ladda oxå....men med ett friskt batteri bak och ett sämre fram så blir det aldrig bättre än det dåliga batteriet....detta e mitt resonemang och mitt system klarar sig gott o väl...

Men men, lycka till...kör absolut inte tunnare kabel än 35mm2 och köp gärna några meter längre så du/ni kan byta från genaratorn oxå...o glöm inte att JORDA rätt, med felaktig jord kan de sluta hur illa som helst...

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang