JonR skrev:
Det man ska titta lite extra på när du ska handla skoda/caddy pickup är rost i stötdämparinfästningen bak inne vid flaket(rost finns ALLTID, men det ska inte vara jättestora hål), även rost i skärmkanter o sparklådorna längst bak och ovanför framrutan(regnar ofta in där med elfel som följd)
1.3:an =Skodas egna stötstångsmotor. Rasslar till 99% alltid i kamkedjan och är slö, drar ca 0,6-0,7(vissa påstår 0,5 men det tror jag är överdrivet) mycket elfel i i stort sett på alla elkontakter på hela motorn..
1,6:an = VW motor. Är mycket piggare än 1.3an men det är inte helt ovanligt med trasiga topppackningar pga vattenpumpsras!(plasthjul på vattenpumpen) Drar också mycket bensin, ca 0.8
1.9D = VW motor, i stort sett skottsäker om du kör på bra diesel och byter kamremmen... inte mycket som kan krångla på en sån simpel konsturerad motor! 0,45-0,6 är absolut ingen omöjlighet! Glödrelät brukar krångla men det är väldigt simpelt att koppla förbi.
Annars är det vanligt med sladdriga växelspakar, blöta golvmattor(rost runt framrutan) och allmänt sunkiga bilar då det är till 99% före detta firmabilar från betongfirmor, målarfirmor etc etc men hur som helst så duger dom till att flytta arslet i! Ett megastort plus är ju att man får med sig massor med skit på flaket!
Ett tips om du hittar en skaplig skoda pickup är ju att lossa all inredning(förutom instrumentbräda) och sen måla med ljuddämpande body och sedan lägga i ljuddämpningsmatta från biltema tex! Då har du en grymt tyst pickup med komfort jämförbart en nyare större bil! Kostade mig ca 1000kr och en helgs arbete och var värt varenda krona
En kanonbil förutom rosten tycker jag! Vad du än gör så köp inte en pickup som är omlackerad!
ALLA skoda/caddy pickuperna rostar innifrån tackvare mycket dubbelplåt och lite invändigt rostskydd så satsa på en i orginalskick, även om det finns några rostfläckar på den..
MVH/Jon