1 september 2009
Trådstartare
Har planer på att eventuellt i framtiden etanolkonvertera min calibra turbo.
Och eftersom att förbränningstemperaturen är ju lägre med e85 än vad det är med bensin samt att oktantalet är högre så går det ju att få ut lite extra kräm genom att ställa upp laddtryck plus att man från början har en större säkerhetsmarginal.
Jag vet att chip är ju det säkraste med dem flesta chipen är ju programmerade för 98-oktanig bensin plus att man snabbt vill kunna återställa laddtryck o soppatillförsel till original när man väljer o tanka bensin igen vid vissa tillfällen så då är ju chip inte så jättepraktiskt.
Jag har hört nått om pysventil som kopplas på slangen mellan insug och mapsensorn som lurar styrboxen genom att det tror att turbon laddar lägre än vad den egentligen gör.
Men hur blir det med soppan sen? Måste man ställa upp bränsletrycket manuellet vid minsta ökning av laddtrycket eller räcker det med att ladda på så mycket som databoxne klarar av att lambdareglera?
Jag tänkte använda mig av ett så kallat piggybacksystem som förlänger spridarnas öppningstider vid etanoldrift.
Jag har hållt på med etanolkonverting på tidigare fordon men detta är första gången jag funderar på att göra det på en turboladdad motor så jag behöver lite tips och ni som har gjort det tidigare, hur har ni gått till väga?