Inför träff i Ljungby och Markaryd den 5 september

Larsson-polis-M-ryd Polisinspektör
2 september 2009 · 11 Inlägg

Markarydspolisen och Markaryds kommun har nu beslutat att försöka förhindra att fler race körs utan tillstånd på Ulvarydsvägen i Markaryd. Ni som läst tidigare trådar från träffar i Markaryd har kunnat se att det finns ett beslut om fasta hinder på Ulvarydsvägen (vid MF/Brafab).

Flera av bilentusiasterna i Markarydsområdet har hört av sig till mig och bett att få ta en dialog med polis och kommun om förutsättningarna för att kunna köra legala race på Ulvarydsvägen eller Järnvägsgatan (Vid MMA/NIBE).

Hittills tycker jag att vi har haft bra diskussioner och vi kommer säkert fram till något bra i slutändan. Det här tar dock tid. Det är flera som skall ha tid att tänka och tycka i frågan. Jag antar att beslutet kommer att bli att vi kommer att importera Blackrace-konceptet för att få de kommande racen att funka ihop med gällande lagstiftning. Alla måste får möjlighet att förstå vad man ger sig in i då man skall ta ansvar för Blackrace. Det kräver ju en del nya saker av arrangören som denne inte har behövt bry sig om vid de illegala racen.

Som det ser ut just i skrivande stund så kommer kommunen INTE att sätta ut de tidigare beslutade fasta hindren på Ulvarydsvägen och heller inga på Järnvägsgatan. Det låter man bli att göra eftersom vi nu har en bra kontakt med bilentusiasterna i området och vill visa att vi tar deras intressen och önskemål på allvar.

Det finns några nötter kvar att knäcka och inga beslut är fattade ännu, men det ser hittills ljust ut för att man skall kunna få arrangera Blrackrace på Ulvarydsvägen (vid MF/DAF/Preem/Brafab) i Markaryd.

Jag skulle uppfatta det som en mycket välkommen hänsynsfull gest mot de lokala bilentusiasterna, kommunen och polisen i Markaryd om de som avser att arrangera race i Markaryd den 5 september lade ner de planerna.

Jag skulle dessutom uppskatta väldigt mycket om inga race genomförs i Markaryd under tiden vi jobbar med att hitta former för legala race.


Med vänliga hälsningar

Christer Larsson
Chef för polisen i Markaryd

Senast redigerat av Larsson-polis-M-ryd (2 september 2009)

vofloo
2 september 2009 · 739 Inlägg

jag tycker detta låter bra !

itouch
2 september 2009 · 1 488 Inlägg

Vänligen se över din rubrik, följer inte våra regler som den står nu.

Mvh
Moderator

Larsson-polis-M-ryd Polisinspektör
2 september 2009 · 11 Inlägg

Hej Moderator.

Jag hoppas att den nya rubriken är bättre, annars får du instruera mig om vad jag skall ändra på.

MVH

Christer

Memme I'am AWESOME..
2 september 2009 · 2 783 Inlägg

Grymt jobbat faktiskt av kommunen o Polisen i Markaryd..

Synd att man inte bor där. smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Tigerofsweden
2 september 2009 · 1 231 Inlägg

hur många veckor/månader kommer det ta innan vi kommer fram till någonting och blackrace kan genomföras, (uppskattad tid)? smile

Larsson-polis-M-ryd Polisinspektör
2 september 2009 · 11 Inlägg

Jag skulle kunna gissa att vi kan nå ett avslut om 2-4 veckor om allt går som det ska.

Strular något så är det omöjligt att förutse hur lång tid det kan ta att fixa det.

Marcus_89 Biltokig elektriker
2 september 2009 · 3 352 Inlägg

Bra att det finns en chans att komma överrens om blackrace istället smile Gött att ni försöker lösa detta på ett bra sätt.

Men vad har detta med ljungbyträffen att göra? Det är ju bara en bilutställning i Ljungby centrum, har ju inget med körning/race att göra smile

Senast redigerat av Marcus_89 (2 september 2009)

edineN
2 september 2009 · 83 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Bra att det finns en chans att komma överrens om blackrace istället smile Gött att ni försöker lösa detta på ett bra sätt.

Men vad har detta med ljungbyträffen att göra? Det är ju bara en bilutställning i Ljungby centrum, har ju inget med körning/race att göra smile

Man arrangerar gärna ett race efter stora träffar i närheten.. Och detta tillfälle hoppar man gärna inte över. Är ganska säker på att det vill arrangeras race på kvällen.. Så han skrev detta i "förebyggande" syfte. Att han gärna ser att inget race anordnas under tiden blackraceplanerna fortlöper.

InteLLi BREISLADD HELA DAN
2 september 2009 · 11 Inlägg

Har en bra fråga gällande dom blivande blackracen då. nu är det så att det ordnas illegala race nästan varje vecka eller i alla fall varannan. Nu är ju frågan om det kommer bli så frekventa blackrace om det ordnas?
eller kommer det bli en händelse i kvartalet eller ännu mindre? jag menar jag har inte hört om någonstans där det körs blackrace så frekvent som varannan vecka..

NISSAN Is the Shit
Nissan 200sx s13
Nissan 200sx s13 "Jd-Garage" (1993)
Nissan Skyline r32 GTR V-Spec II "The Black Pearl" (1993)
Marcus_89 Biltokig elektriker
2 september 2009 · 3 352 Inlägg

edineN skrev:

Marcus_89 skrev:
Bra att det finns en chans att komma överrens om blackrace istället smile Gött att ni försöker lösa detta på ett bra sätt.

Men vad har detta med ljungbyträffen att göra? Det är ju bara en bilutställning i Ljungby centrum, har ju inget med körning/race att göra smile

Man arrangerar gärna ett race efter stora träffar i närheten.. Och detta tillfälle hoppar man gärna inte över. Är ganska säker på att det vill arrangeras race på kvällen.. Så han skrev detta i "förebyggande" syfte. Att han gärna ser att inget race anordnas under tiden blackraceplanerna fortlöper.

Sant,  trodde bara att de hade blandat ihop vilka som arrangerar vad. Arrangörerna av Ljungby-träffen har ju inget med race att göra, så det inte blir några missförstånd.

påsen If your not out of control, your not in control
2 september 2009 · 686 Inlägg

InteLLi skrev:
Har en bra fråga gällande dom blivande blackracen då. nu är det så att det ordnas illegala race nästan varje vecka eller i alla fall varannan. Nu är ju frågan om det kommer bli så frekventa blackrace om det ordnas?
eller kommer det bli en händelse i kvartalet eller ännu mindre? jag menar jag har inte hört om någonstans där det körs blackrace så frekvent som varannan vecka..

Räkna med MAX 3-4 BR per säsong.
Brukar inte vara fler, är nämligen mycket, mycket jobb med pappersarbete och liknande för att arrangera BR.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
H3llBoy Live my life Sideways
2 september 2009 · 312 Inlägg

det är det vi försöker lösa med kommunen/polisen hur dom vill ha det och hur vi Arrangörer vill ha det....

Men får se hur det slutar det hela big_smile

// H3llBoy

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/
Nissan 200sx s13 "H3llBoy" (1989)
torre
2 september 2009 · 38 Inlägg

Tycker att låter jättebra, hoppas att det blir något, så det inte blir liggande o drar ut på tiden.

MvH Tom

Ford Focus RS "White Knight" (2010)
Volkswagen Caddy TDi "Jobbe Bilen" (2006)
apoteket00 trucken
2 september 2009 · 563 Inlägg

TACK
ett mycket bra initiativ från myndigheternas sida.
ett organiserat race är alltid ett bättre evenemang än ett som är "på gatan"
och eftersom markaryd tycks ha blivigt ett centrum för race är det kul att se att bilkulturen tas på allvar från polisen och komunen.
mycket bra!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
J_Storm
2 september 2009 · 294 Inlägg

Låter väll bra, men sen när började polisen sitta å surfa på garaget.org?

Finns ju både för och nackdelar.

Först å främst är det kul att det finns intresse att bemöta detta ifrån kommun och polis, saker och ting kommer bli mer säkert m.m, men den stora charmen med det försvinner ju.. och som ett antal pers sagt så kommer det ju då bara bli ett fåtal race om året!? rätta mig om jag har fel.

Har ni sen gått med och bestämt att det bara ska vara blackrace så kommer ni ju aldrig mer få köra ett streetrace i markaryd.. tänk på det.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
TT-Avant
3 september 2009 · 6 851 Inlägg

J_Storm skrev:
Låter väll bra, men sen när började polisen sitta å surfa på garaget.org?

Finns ju både för och nackdelar.

Jag har inget som grund för detta, men jag skulle kunna tänka mej att det gör mer än vad vi anar just pga. detta med illigala race..men som sagt, jag vet ej alls.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Liljensoe
3 september 2009 · 13 Inlägg

J_Storm skrev:
Låter väll bra, men sen när började polisen sitta å surfa på garaget.org?

Finns ju både för och nackdelar.

Först å främst är det kul att det finns intresse att bemöta detta ifrån kommun och polis, saker och ting kommer bli mer säkert m.m, men den stora charmen med det försvinner ju.. och som ett antal pers sagt så kommer det ju då bara bli ett fåtal race om året!? rätta mig om jag har fel.

Har ni sen gått med och bestämt att det bara ska vara blackrace så kommer ni ju aldrig mer få köra ett streetrace i markaryd.. tänk på det.

håller med (j_storm) helt o hållet.

Volvo 242 t6 nira e85 "Team AssGrass" (1982)
Volvo 242 L "blue shadow" (1975)
Volvo 740/s90 16v "cabben" (1990)
T_modee
3 september 2009 · 482 Inlägg

Larsson-polis-M-ryd skrev:
Markarydspolisen och Markaryds kommun har nu beslutat att försöka förhindra att fler race körs utan tillstånd på Ulvarydsvägen i Markaryd. Ni som läst tidigare trådar från träffar i Markaryd har kunnat se att det finns ett beslut om fasta hinder på Ulvarydsvägen (vid MF/Brafab).

Flera av bilentusiasterna i Markarydsområdet har hört av sig till mig och bett att få ta en dialog med polis och kommun om förutsättningarna för att kunna köra legala race på Ulvarydsvägen eller Järnvägsgatan (Vid MMA/NIBE).

Hittills tycker jag att vi har haft bra diskussioner och vi kommer säkert fram till något bra i slutändan. Det här tar dock tid. Det är flera som skall ha tid att tänka och tycka i frågan. Jag antar att beslutet kommer att bli att vi kommer att importera Blackrace-konceptet för att få de kommande racen att funka ihop med gällande lagstiftning. Alla måste får möjlighet att förstå vad man ger sig in i då man skall ta ansvar för Blackrace. Det kräver ju en del nya saker av arrangören som denne inte har behövt bry sig om vid de illegala racen.

Som det ser ut just i skrivande stund så kommer kommunen INTE att sätta ut de tidigare beslutade fasta hindren på Ulvarydsvägen och heller inga på Järnvägsgatan. Det låter man bli att göra eftersom vi nu har en bra kontakt med bilentusiasterna i området och vill visa att vi tar deras intressen och önskemål på allvar.

Det finns några nötter kvar att knäcka och inga beslut är fattade ännu, men det ser hittills ljust ut för att man skall kunna få arrangera Blrackrace på Ulvarydsvägen (vid MF/DAF/Preem/Brafab) i Markaryd.

Jag skulle uppfatta det som en mycket välkommen hänsynsfull gest mot de lokala bilentusiasterna, kommunen och polisen i Markaryd om de som avser att arrangera race i Markaryd den 5 september lade ner de planerna.

Jag skulle dessutom uppskatta väldigt mycket om inga race genomförs i Markaryd under tiden vi jobbar med att hitta former för legala race.


Med vänliga hälsningar

Christer Larsson
Chef för polisen i Markaryd

Detta tycker ja låter som en mycket bra ide från både polis och kommun i markaryd.
De är klart de bästa ni kan göra genom att försöka att ordna ett laglit Blrackrace i Markaryd.
Fins tydligen ett stort intrese för att köra race där nere bland ungdomar mm.


Jag är "Arrangör" av Ljungbyträffen som äger rum den 5sep 2009 i Ljungby.
Vi körde för första gången Ljungbyträffen 2008 och de var många som tyckte de var roligt de vi ordnade för både ungdomar och lite äldre så därför kör vi vidare med Ljungbyträffen 2009.


Kan bara säga att vi inte har något med detta race att göra. Men vi kan inte hindra någon som har varit på Ljungbyträffen från att åka dit ner och köra där med sina bilar mm.

De vi kan säga är: Vi önskar att alla lämnar alkoholen hemma denna dag, samt undvika att buskörning!
Detta för allas trevnad!
Förbered er på en grymt trevlig och fartfylld dag.

Men jag kan tänka mig att hjälpa er att fixa Blrackrace i markaryd  (Men dock bara om de blir ett lagligt sådant)   

Är du intersserad Christer Larsson så kan du mail mig eller skicka ett pm här på garaget.org.

MVH
Thimmy Modee
Tmodee@hotmail.com

Senast redigerat av T_modee (3 september 2009)

påsen If your not out of control, your not in control
3 september 2009 · 686 Inlägg

J_Storm skrev:
Låter väll bra, men sen när började polisen sitta å surfa på garaget.org?

Finns ju både för och nackdelar.

Först å främst är det kul att det finns intresse att bemöta detta ifrån kommun och polis, saker och ting kommer bli mer säkert m.m, men den stora charmen med det försvinner ju.. och som ett antal pers sagt så kommer det ju då bara bli ett fåtal race om året!? rätta mig om jag har fel.

Har ni sen gått med och bestämt att det bara ska vara blackrace så kommer ni ju aldrig mer få köra ett streetrace i markaryd.. tänk på det.

Största nackdelen/nackdelarna med BR som jag ser det.
1. Det körs alldeles för få gånger per säsong
2. Publiken måste stå innan starten = trångt om det kommer mycket folk = folk tröttnar på att åka och kolla på BR
3. Kostar alldeles för mycket att köra
4. Brukar gnällas friskt när någon ska göra en lite maffigare burnout
5. Det körs när det fortfarande är ljust

Jag kommer på två (!) riktigt positiva grejer.
1. Lagligt
2. Tidkort

Allt detta plus lite till tycker jag tar bort spänningen och själva känslan med att köra race.
Vet många som håller med mig om detta och som tycker att det är synd att det funderas på BR istället.
Men men, det är erat race så att säga smile

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang