6169
Sök

P-Bot igen Vem har rätt?

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Hej det är så att jag har fått en P-bot som jag tycker är felaktig men har så dålig koll på skyltarna och vad dom egentligen betyder så tänkte höra om någon här är lite mer insatt.

Ungefär 5 meter framför min bil sitter en sån här skylt: http://www.transportstyrelsen.se/Vagmar … /C35-1.png

Och ungefär på mitten av min bil sitter en sån här: http://www.transportstyrelsen.se/Vagmar … /E21-1.png

En bit bakom min bil har jag en korsning.

Enligt min P-bot så har jag stått "Inom ett område med förbud att parkera"
Betyder inte skylt nr:1 som jag länka till att från den skylten och framåt är det P-förbud?
Och vad har egentligen skylt nr:2 för betydelse?

Hoppas ni förstår hur jag menar annars är det bara fråga.

//Jimmy
Senast redigerat av J-FORSGREN (3 september 2009)

Eliminator
1 441 Inlägg
3 september 2009
Enligt min tolkning står halva din bil inom förbud att parkera området, sedan skrev du "en bit bakom en korsning. Du har ett min mått från korsningen du inte får parkera inom.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2009
Skylten mitt på din bil betyder att parkeringsförbudszonen tar slut där. Sedan börjar den igen 5 meter framför din bil. Alltså har du stått med halva bilen i en p-förbudszon.

Som alltid:
1: Betala
2: Överklaga skriftligt

Har de fotograferat bilen, det brukar stå på boten? Annars åker du tillbaka och parkerar om bilen lite bättre in så zonskylten kommer bakom ditt bakhjul. Ta en bild på din bil och skicka med i överklagan där du hävdar att din bil befinner sig mellan de båda skyltarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Korsningen skulle dom kanske eventuellt kunna gnällt på men det är ju inte det som boten är utställd på.
Här kan du läsa om vad skylt nr:2 betyder http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … pa-omrade/
Förstår inte riktigt vad dom menar med slut på område?

Eliminator
1 441 Inlägg
3 september 2009
De menar att precis där stolpen står upphör p-förbudet, iom att halva din bil stod innanför så är det troligt att de tolkat din bil stå inom förbudsområdet.

/Tommy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2009
Var det nån som läste mitt inlägg?

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Skylten mitt på din bil betyder att parkeringsförbudszonen tar slut där. Sedan börjar den igen 5 meter framför din bil. Alltså har du stått med halva bilen i en p-förbudszon.

Som alltid:
1: Betala
2: Överklaga skriftligt

Har de fotograferat bilen, det brukar stå på boten? Annars åker du tillbaka och parkerar om bilen lite bättre in så zonskylten kommer bakom ditt bakhjul. Ta en bild på din bil och skicka med i överklagan där du hävdar att din bil befinner sig mellan de båda skyltarna.

Förstod det nu men isf tycker jag att någonstans innan skylten slut på område borde det sitta en sån här skylt: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … adesmarke/
och det gör det inte.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2009
J-FORSGREN skrev:
Förstod det nu men isf tycker jag att någonstans innan skylten slut på område borde det sitta en sån här skylt: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … adesmarke/
och det gör det inte.

Den kan stå i andra änden av kommunen rent teoretiskt.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Bilen är inte fotograferad dom har inte ens kryssat i att dom har kontrollerat vägmarkeringar eller vägmärken. Bilen har blivit kontrollerad från 16:55 - 17:02 Har jag bara fått för mej att man måste stå felparkerad en kvart för att dom ska få sätta en bot?

Eliminator
1 441 Inlägg
3 september 2009
Det gäller om du inte betalat, du får ju inte parkera alls, dvs kliva ur bilen.

/Tommy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2009
J-FORSGREN skrev:
Bilen är inte fotograferad dom har inte ens kryssat i att dom har kontrollerat vägmarkeringar eller vägmärken. Bilen har blivit kontrollerad från 16:55 - 17:02 Har jag bara fått för mej att man måste stå felparkerad en kvart för att dom ska få sätta en bot?

Åk tillbaka samma tid/samma väder, ställ bilen bättre, ta en bild - överklaga med bild. Så får man inte göra men det är det mycket man inte får. Hävda att du parkerat rätt.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Okey då vet jag det iaf tack för svaren än sålänge
Får väl kapa ner stolpfan och sen överklaga då!

pnorberg
3 september 2009
J-FORSGREN skrev:

Det är lite olika från företag till företag men Qpark här i Skellefteå väntar 6 minuter.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 september 2009
Lycka till. Har dom satt en bot så blir det till att betala. Försäkte själv överklaga en gång när skylten för övergångsstället var nerplogad, så jag stod för nära det.
Övergångsstället syntes inte p.g a snöfall och skylten som låg under snön.
Fick avslag trots att det inte var ikryssat att dom hade kotrollerat vägmärken.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
caromania skrev:
J-FORSGREN skrev:

Åk tillbaka samma tid/samma väder, ställ bilen bättre, ta en bild - överklaga med bild. Så får man inte göra men det är det mycket man inte får. Hävda att du parkerat rätt.

Ska jag absolut göra är trött på deras jävla hyckleri nu! Dom gör allt för att jävlas med oss som behöver bil.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 september 2009
Fick en bot utanför dörren till lägenheten, var in och lastade ur varor. Hade handikappskylten i rutan.
Inte fan gick det... Den gällde tydligen inte i.o.m att det var bostadsbolaget som anlitat securitas att kolla området. sad

Ringde och skällde på hyresvärden och om det skulle hända igen skulle dom betala... Varför ens bötfälla en bil med P-tillstånd på bara 10 minuter?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

864 Inlägg
3 september 2009
J-FORSGREN skrev:
caromania skrev:
J-FORSGREN skrev:

Ska jag absolut göra är trött på deras jävla hyckleri nu! Dom gör allt för att jävlas med oss som behöver bil.

Skojar du? Du skriver ju klart o tydligt att halva bilen har stått inom ett område med parkeringsförbud, ett område som verkar ha varit tydligt skyltat dessutom. Hur får du det till hyckleri och jävelskap? Vet du ens vad hyckleri innebär?

672 Inlägg
3 september 2009
J-FORSGREN skrev:
caromania skrev:
J-FORSGREN skrev:

Haha pinsamt... betala ff du vet ju att du gjort fel.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Muttley
3 september 2009
Rätt klart ditt egna fel.

Och sen hur långt från korsningen stod du ? man får parkera 10 meter EFTER en korsning om ingen annan skylt förbjuder dig.
Lönt och överklaga eller inte.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
3 september 2009
Som alla andra säger.. du har felparkerat.. du bör betala smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök