2540
Sök

Montera Dumpventil!!

185 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#41
nästa kombi som jag köper blir en Passat Variant 2,0 TFSI på 200 hk då ville jag veta var dumpventilen sitter nånstans för motorn är väl inte byggd på samma sätt som på min Passat variant från 2000 på 150 hk lr?


Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
#42
kevlar_soul skrev:
Smartare att ta vakuum från BTR:en än från dumpen.. Du får mer precist utslag ju närmare insuget du placerar den. Firmorna som säljer laddtrycsmätare brukar rekommendera det.

Och?   Du kan väll sätta T-korset på dumpslangen ändå?  Bara att ta det närmare insuget då ju?  Sa inte att han skulle sätta T-korset 1mm från dumpen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
#43
Passat_Turbo skrev:
nästa kombi som jag köper blir en Passat Variant 2,0 TFSI på 200 hk då ville jag veta var dumpventilen sitter nånstans för motorn är väl inte byggd på samma sätt som på min Passat variant från 2000 på 150 hk lr?

Ok, ja sitter det nån så ska den sitta på nåt av dessa ställen.  Alltså mellan ic och motor eller på turbon.

Varför behöver du veta exakt var den sitter då?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

185 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#44
jag kanske byter till en hybrid!!


Avstängd
424 Inlägg
17 september 2009
#45
Byta till hybrid? varför om jag får fråga? Sen vet jag att alla har sagt det.. men du verkar inte förstå. Chippa bilen innan du ska börja ladda på ordentligt!

Hur långt håller stakarna på en sån här motor förresten? till er som kan.

team Svineri. Volvos under construction.

185 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#46
då tycker jag att de som säger att man inte ska ha hybrid på sina 1,8T motorer ska kolla denna länken: http://www.streetside.se/index.php?main … ducts_id=7


Darth Vader
1 644 Inlägg
18 september 2009
#47
Tror du att de verkligen skulle skriva med att bilen kan gå konstigt, när de gäller att sälja?

Braaaaap?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#48
Passat_Turbo skrev:
då tycker jag att de som säger att man inte ska ha hybrid på sina 1,8T motorer ska kolla denna länken: http://www.streetside.se/index.php?main … ducts_id=7

och jag tycker du som har noll koll borde lyssna på dem som faktiskt ger bra råd.

här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

och här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=150329


tror du en firma som säljer skinande blankpolerade röda dumpventiler med fräckt namn talar om att de inte kommer funka?  nej, den detaljen glämmer de bort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

185 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#49
Jag har varit i kontakt med ett företag som säljer dessa och såhär skrev de i mail till mig:

Ventilerna tillverkas av GFB (GoFastBits) i Australien. Företaget började som Subaruspecialister, men började sedan även tillverka bland annat sitt sortiment av dumpventiler för att passa även andra bilmärken.

Deras specialitet är prestanda, och inte "bling". Alla komponenter håller fantastisk hög kvalitet och finish, och det är därför vi ger 6 års garanti utan att blinka. Egentligen kan vi ge livstids garanti på deras produkter, för vi har inte haft en enda reklamation efter att ha varit Nordisk återförsäljare i över sex år.

För mer information om GFB kan du läsa på deras hemsida; www.gofastbits.com

En GFB Hybrid kommer garanterat inte att skada din motor på något sätt.

Vänliga hälsningar
Robert Hallgren
••••••••••••••••••••••••••••••••••
STREETSIDE


Fixare
321 Inlägg
18 september 2009
#50
Ja dom ger dig 6 år garanti på avlastiningsventilen. Vad har det med saken att göra?
Det är ju inte AV som ger upp utan lmm. Och den lär dom inte ersätta.
Sen skriver dom att dom garanterar att den inte skadar motorn vilket den mycket riktigt inte gör utan den skadar din kringutrustning (lmm)
Alltså får du ingen ersättning från varken streetside eller GFB för att din lmm slutar att fungera.

Varför ska du på och pilla på nått som funkar?

Lone Star Garage

7 281 Inlägg
18 september 2009
#51
gravityone skrev:
Ja dom ger dig 6 år garanti på avlastiningsventilen. Vad har det med saken att göra?
Det är ju inte AV som ger upp utan lmm. Och den lär dom inte ersätta.
Sen skriver dom att dom garanterar att den inte skadar motorn vilket den mycket riktigt inte gör utan den skadar din kringutrustning (lmm)
Alltså får du ingen ersättning från varken streetside eller GFB för att din lmm slutar att fungera.

Varför ska du på och pilla på nått som funkar?

LMM tar fortfarande ingen SKADA utav en öppen dump...
Det är bara det att motorn tror att den har mer luft än vad den har så den går för fett vilket i sin tur kan skada bl a katten.
Plus att det kan hända att bilen får en kass tomgång, dör mellan växlingar osv.


Fixare
321 Inlägg
18 september 2009
#52
Brains skrev:
gravityone skrev:
Ja dom ger dig 6 år garanti på avlastiningsventilen. Vad har det med saken att göra?
Det är ju inte AV som ger upp utan lmm. Och den lär dom inte ersätta.
Sen skriver dom att dom garanterar att den inte skadar motorn vilket den mycket riktigt inte gör utan den skadar din kringutrustning (lmm)
Alltså får du ingen ersättning från varken streetside eller GFB för att din lmm slutar att fungera.

Varför ska du på och pilla på nått som funkar?

LMM tar fortfarande ingen SKADA utav en öppen dump...
Det är bara det att motorn tror att den har mer luft än vad den har så den går för fett vilket i sin tur kan skada bl a katten.
Plus att det kan hända att bilen får en kass tomgång, dör mellan växlingar osv.

Finns många fall där man tvingats byta lmm pga atmosfäriska avlastningsventiler.
Men i övrigt har du helt rätt i att det börjar visa sig genom att motorn går fett och att katalysator osv kan ta skada.

Lone Star Garage

7 281 Inlägg
18 september 2009
#53
Varför skulle LMM gå sönder utav en öppen dump?
Dom har ingen kopplingen till varandra...
Inte ens om dumpen står öppen så drar den skit till LMM, bara in i motorn.


Fixare
321 Inlägg
18 september 2009
#54
Fenomenet som uppstår när en lmm slutar fungera i samband med montage av AV har jag faktiskt ingen aning om. Jag påpekar bara att det vid en serie tillfällen inträffat. Har hänt tillräckligt många ggr för att jag inte skall klassa det som ett olyckligt sammanträffande. Dock är jag osäker på om det vid dessa tillfällen funnits andra modifieringar man kan koppla ihop problemet med. Detta låter jag vara osagt

Hur som haver så finns det ingen anledning att montera en atmosfärisk avlastningsventil på fordon med lmm.

Lone Star Garage

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
18 september 2009
#55
Detta skrev jag i en tråd för några år sedan:

Om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mindre luft än vad det tror att det får. Dumpen sitter ju efter LMM i linjen, dvs. EFTER att lmm har mätt upp luftmängden dumpas trycket Helt med en öppen dump medan en återcirkulerande skickar tibax luften in i systemet igen. eftersom luft som redan blivit uppmätt och registrerad dumpas blir det alltid en felmarginal i bränsletillförsel.

Problemen som (kan) följa: Bränd katalysator då bilen fått för mycket bränsle som inte hunnit förbrännas och (kanske) hackig gång, eller vid för hårt spänt dumplock, turbohaveri, efterom luften måste ut någonstans då gasspjälet stängs, och då sticker det bakvägen genom turbon.

Själv har jag aldrig ägt en turbobil så jag kan inte säga hur det i praktiken påverkar. Men bra kan det inte vara såvida bilen i fråga inte har MAP sensor istället för LMM.

Att montera öppen / hybrid av på en bil som inte är trimmad har ingen poäng alls. Även om bilen är lite trimmad så räcker håller orginal ganska långt. Att montera öppen AV på en orginal bil är alltså endast för ljudet.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 september 2009
#56
Passat_Turbo skrev:
Jag har varit i kontakt med ett företag som säljer dessa och såhär skrev de i mail till mig:

Ventilerna tillverkas av GFB (GoFastBits) i Australien. Företaget började som Subaruspecialister, men började sedan även tillverka bland annat sitt sortiment av dumpventiler för att passa även andra bilmärken.

Deras specialitet är prestanda, och inte "bling". Alla komponenter håller fantastisk hög kvalitet och finish, och det är därför vi ger 6 års garanti utan att blinka. Egentligen kan vi ge livstids garanti på deras produkter, för vi har inte haft en enda reklamation efter att ha varit Nordisk återförsäljare i över sex år.

För mer information om GFB kan du läsa på deras hemsida; www.gofastbits.com

En GFB Hybrid kommer garanterat inte att skada din motor på något sätt.

Vänliga hälsningar
Robert Hallgren
••••••••••••••••••••••••••••••••••
STREETSIDE

Det är ingen som tvingar dig att låta bli en ny dump. Om du nu är så kåt på pysljud så är det helt och hållet ditt eget beslut. Men tänk på att det bara är kompetenta människor som försöker ge dig råd, de vet vad de snackar om och kommer inte byta åsikt bara för att du försöker länka till mer eller mindre intetsägande uttalanden från företag som säljer prylarna. Jag tillsammans med många på detta forum VET att en dump inte är bra för en motor med LMM, och det VET vi eftersom vi förstår oss på motorernas funktion väldigt bra. Vem försöker du egentligen övertyga, dig själv eller oss?

gravityone skrev:
Fenomenet som uppstår när en lmm slutar fungera i samband med montage av AV har jag faktiskt ingen aning om. Jag påpekar bara att det vid en serie tillfällen inträffat. Har hänt tillräckligt många ggr för att jag inte skall klassa det som ett olyckligt sammanträffande. Dock är jag osäker på om det vid dessa tillfällen funnits andra modifieringar man kan koppla ihop problemet med. Detta låter jag vara osagt

Hur som haver så finns det ingen anledning att montera en atmosfärisk avlastningsventil på fordon med lmm.

LMM i sig riskerar ingen som helst skada p.g.a. atmosfäriska avlastningsventiler. Däremot mäter LMM upp fel värde som i sin tur ställer till det för resten av motorn. Så är det. (Istället för att lyssna på amatörer kan du själv försöka tänka ut varför och bilda dig en egen åsikt)

Anledningen till att LMM ofta går sönder på bilar med dumpventiler är att de allra flesta som kör med eftermarknadsdump också monterar öppna luftfilter (däri ligger problemet). De flesta öppna luftfilter ska oljas in och oljan riskerar att följa med insugsluften och fastna på LMM:en (som bara är en tunn tråd med en viss spänning igenom), varpå den slutar fungera..

185 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#57
ok


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2009
#58
Passat_Turbo skrev:
ok

bra, för precis så som föregående talare skriver fungerar det i verkligehten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Glidarn
408 Inlägg
10 november 2009
#59
Lånar tråden lite, ska man chippa innan lr efter man typ bytt till grövre avgas? spelar det nån roll?

(obrut)

3 295 Inlägg
10 november 2009
#60
zlaban08 skrev:
Lånar tråden lite, ska man chippa innan lr efter man typ bytt till grövre avgas? spelar det nån roll?

lånar tråden på tal om dumpventil? roll det spelar ingen roll om du chippar bilen innan eller efter, du får inte ut mer effekt om du har avgaset innan chippningen, om du däremot mappar bilen så kan det hända att mer effekt kan uppnås, men då pratar vi en helt annan prisklass.



Sök