Detta skrev jag i en tråd för några år sedan:
Om man sätter en öppen dump på en lmm bil kommer styrsystemet att få ganska så mycket mindre luft än vad det tror att det får. Dumpen sitter ju efter LMM i linjen, dvs. EFTER att lmm har mätt upp luftmängden dumpas trycket Helt med en öppen dump medan en återcirkulerande skickar tibax luften in i systemet igen. eftersom luft som redan blivit uppmätt och registrerad dumpas blir det alltid en felmarginal i bränsletillförsel.
Problemen som (kan) följa: Bränd katalysator då bilen fått för mycket bränsle som inte hunnit förbrännas och (kanske) hackig gång, eller vid för hårt spänt dumplock, turbohaveri, efterom luften måste ut någonstans då gasspjälet stängs, och då sticker det bakvägen genom turbon.
Själv har jag aldrig ägt en turbobil så jag kan inte säga hur det i praktiken påverkar. Men bra kan det inte vara såvida bilen i fråga inte har MAP sensor istället för LMM.
Att montera öppen / hybrid av på en bil som inte är trimmad har ingen poäng alls. Även om bilen är lite trimmad så räcker håller orginal ganska långt. Att montera öppen AV på en orginal bil är alltså endast för ljudet.
Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40