4252
Sök

Topplocksbultsats måste man alltid byta?

26 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
pratade med en bekant som sa att man inte behöver byta Topplocksbultsats på en 92 945,, kan det verkligen stämma?

någon duktig som vet ?

587 Inlägg
5 september 2009
det är rekommenderat att göra det , det är rätt bra påfrestning på bultarna. kul vore ju att dumsnåla till det & dra av en gammal bult i blocket.

Bil och MC guru
272 Inlägg
5 september 2009
Om det är "sträck" bultar monterade....då sträcker dom sig när momentet är uppnåt. När du sedan återmonterar dessa har dom ju redan sträckt sig och kan går av....Detta kan oxå  göra att..fast du nu drar alla i rätt ordning med rätt moment så stämmer det ändå inte efter som bultarnas material är sträckt vilket kan göra att momentet blir ojämnt om dom inte går av...e du med...kan bli problem...dumt att snåla på det tycker jag...men alla gör ju som dom vill.....

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

26 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
ok ger mig blir att köpa nya då smile

Bil och MC guru
272 Inlägg
5 september 2009
Katalogen säger detta:

Topplocksbult

• Sats
• Till årsmodell 199812
• M12 x 132. Bör alltid bytas

Bil och MC guru
272 Inlägg
5 september 2009
Detta har inte med saken att göra men jag har på en bil-tävling sett en Norrman med en subaru inpreza som återanvände bultarna...drog av en av dom...borra ur den och sen....ja, ni kommer inte att tro det....slog han i en expanderbult för BETONG för att få ihop bilen.....har fortfarande inte slutat skratta......smile
Till detta hör att det va enn komplett JUN block för ca 250 000kr....men det e klart...har man pengarna så....då kan man ju göra så, men det e inte rätt.....hahahahha.... smile

832 Inlägg
6 september 2009
Funkar att använda sträckbultar några gånger så länge det inte blivit skador eller en midja på dom. Men är man det minsta osäker så är det som sagt dumt att snåla.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 september 2009
Karlzzon skrev:
Detta har inte med saken att göra men jag har på en bil-tävling sett en Norrman med en subaru inpreza som återanvände bultarna...drog av en av dom...borra ur den och sen....ja, ni kommer inte att tro det....slog han i en expanderbult för BETONG för att få ihop bilen.....har fortfarande inte slutat skratta......smile
Till detta hör att det va enn komplett JUN block för ca 250 000kr....men det e klart...har man pengarna så....då kan man ju göra så, men det e inte rätt.....hahahahha.... smile

Allt kan hända vid vägkanten. Jag vet om en som lagade blocket med en uppklippt ölburk och epoxi och sedan körde hem. Han hade skjutit en stake genom sidan... cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök