4538
Sök

Plastsvetsa med lödkolv

892 Inlägg
17 september 2009
Men du Decibel, menar du att man ska ta plast stavar och lägga igen hål/bygga upp nersänkningar med? Måste ju gå åt en HEL del stavar... wink

Om nu ABS är så omöjligt att bygga på med laminat, varför används det till så många saker vad gäller styling osv?

Men jag måste låna tråden lite och fråga dig, Decibel, är det möjligt att använda såna där plaststavar + varmluftspistol för att lägga igen och modda min ventilkåpa, eller skulle detta smälta eller på annat sätt gå sönder?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Hur stro skillnad är det med glasfiber och så vad gäller ABS / ABP plast ? För jag kollade stötfångaren nu och den visade sig vara utav ABP plast .

___
\__
___o__|

2 911 Inlägg
17 september 2009
Android skrev:
Men du Decibel, menar du att man ska ta plast stavar och lägga igen hål/bygga upp nersänkningar med? Måste ju gå åt en HEL del stavar... wink

Om nu ABS är så omöjligt att bygga på med laminat, varför används det till så många saker vad gäller styling osv?

Men jag måste låna tråden lite och fråga dig, Decibel, är det möjligt att använda såna där plaststavar + varmluftspistol för att lägga igen och modda min ventilkåpa, eller skulle detta smälta eller på annat sätt gå sönder?

ABS plast är grymt att arbeta med, när det gäller gjutning av stylingprylar t.ex. för just att den tål att böjas lite mer än t.ex. glasfiber.

Men det gäller enbart när man har ABS-plasten i en massa som pressas/formas till t.ex. en front.
Så fort du får en spricka i en härdad ABS-front är du i stort sett körd, för det krävs enormt mycket mer än lite glasfiber och spackel från biltema för att det ska funka.

ABS och andra plastsorter används flitigt på andra ställen också, t.ex. rören som kyler hockeyrinkarna. Inte fan sitter dom och glasfibrar ihop skarvarna iallafall wink

En vanlig spricka i fronten "svetsar" man ihop med 2 stavar och 20min i tidsåtgång, och det HÅLLER.

Ventilkåpor brukar lira, de är ju rätt tjocka men aldrig hört att de enbart är i plast?
Menar du möjligen någon kåpa ovanför eller liknande ?

2 911 Inlägg
17 september 2009
Karlss0n skrev:
Hur stro skillnad är det med glasfiber och så vad gäller ABS / ABP plast ? För jag kollade stötfångaren nu och den visade sig vara utav ABP plast .

Abs plast tål att böjas i större utsträckning än glasfiber, svårare att lacka, nästan omöjlig att laga/modda
Glasfiber tål inte att böjas lika hårt, lättare att lacka, mycket enkel att laga/modda

892 Inlägg
17 september 2009
Decibel skrev:
Android skrev:

ABS plast är grymt att arbeta med, när det gäller gjutning av stylingprylar t.ex. för just att den tål att böjas lite mer än t.ex. glasfiber.

Men det gäller enbart när man har ABS-plasten i en massa som pressas/formas till t.ex. en front.
Så fort du får en spricka i en härdad ABS-front är du i stort sett körd, för det krävs enormt mycket mer än lite glasfiber och spackel från biltema för att det ska funka.

ABS och andra plastsorter används flitigt på andra ställen också, t.ex. rören som kyler hockeyrinkarna. Inte fan sitter dom och glasfibrar ihop skarvarna iallafall wink

En vanlig spricka i fronten "svetsar" man ihop med 2 stavar och 20min i tidsåtgång, och det HÅLLER.

Ventilkåpor brukar lira, de är ju rätt tjocka men aldrig hört att de enbart är i plast?

Så att bygga och lägga igen lite saker på en del av ABS plast är kört? Hade nämligen tänkt lägga igen lite försänkningar och jämna ut några djupare skarvar (som OP'n låter det som) med epoxilaminat, som jag hört iaf håller lite bättre på ABS än vad polyester gör, men detta är alltså något du rekommenderar emot?
Man vill ju inte sitta och bygga upp stora ytor av plast svets liksom...

Det är ventilkåpan, eller kamaxelkåpan, jag menar, den stora kåpan längst upp på motorn. wink
Den verkar faktiskt helt vara av plast. Den har faktiskt till och med smält lite på ett ställe (!), och det är detta jag tänkte laga, efter jag hittat anledningen till att den smälter förstås... wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

2 911 Inlägg
17 september 2009
Android skrev:
Decibel skrev:
Android skrev:

Så att bygga och lägga igen lite saker på en del av ABS plast är kört? Hade nämligen tänkt lägga igen lite försänkningar och jämna ut några djupare skarvar (som OP'n låter det som) med epoxilaminat, som jag hört iaf håller lite bättre på ABS än vad polyester gör, men detta är alltså något du rekommenderar emot?
Man vill ju inte sitta och bygga upp stora ytor av plast svets liksom...

Det är ventilkåpan, eller kamaxelkåpan, jag menar, den stora kåpan längst upp på motorn. wink
Den verkar faktiskt helt vara av plast. Den har faktiskt till och med smält lite på ett ställe (!), och det är detta jag tänkte laga, efter jag hittat anledningen till att den smälter förstås... wink

Epoxy kan funka, men det håller inte i längden.
Problemet är att ABS-plasten innehåller silikon som den avger så fort du slipar, värmer eller sågar i den.

Går att jämföra med att försöka limma i en teflonpanna.

Kan hålla i en vecka, tre år eller sålänge du har bilen.
Men att fylla lite skarvar och sånt på en hel front tror jag blir för mycket så att det kommer släppa rätt fort någonstans, då epoxyn blir styvare än fronten och den rör sig i fartvinden t.ex. och det gör inte epoxyn och då spricker det.

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
17 september 2009
Vanligt är att man tar bitar från bakre stötfångaren och kapar in i främre. Men nu beror det på hur venton ser ut i bak.

Att bygga på med massa material är inte smart.

När det gäller plastprodukter tycker jag du ska glömma biltema. Glasfiber OK men inget mer, spackel, mm.
Plastfångare är riktigt svåra att jobba med och man måste göra på rätt sätt annars släpper det.

892 Inlägg
18 september 2009
Verkar ju hopplöst med ABS...bra för lackeraren, mindre bra för den som vill modda. wink

Nåja, det är som det är, bara acceptera. Får försöka klippa lite delar av fronten/baken och smälta dem med varmluftspistolen antar jag. PL400 verkar ju iaf fästa bra, så det lär väl få bli nån kombo...

Tråkigt att det inte alls går att bygga lite eget, såvida man inte vill gjuta av i glasfiber...men nej. wink

Min projekt tråd

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Karlss0n skrev:

Abs plast tål att böjas i större utsträckning än glasfiber, svårare att lacka, nästan omöjlig att laga/modda
Glasfiber tål inte att böjas lika hårt, lättare att lacka, mycket enkel att laga/modda

Så du menar att ABP är samma sak som glasfiber ? Eller ? Det tror jag inte så mycket på iaf . För den är ju ganska smidig och böjbar fronten .

___
\__
___o__|

2 911 Inlägg
18 september 2009
Karlss0n skrev:
Decibel skrev:
Karlss0n skrev:

Så du menar att ABP är samma sak som glasfiber ? Eller ? Det tror jag inte så mycket på iaf . För den är ju ganska smidig och böjbar fronten .

Vet inte om jag var otydlig eller om du läste snabbt.
Men glasfiber är inte att jämföras med abs/abt

Skillnaderna mellan abs och abt vill jag minnas enbart är hållbarheten (tryck) men att de har samma flexiblitet.

Green Street Elite
676 Inlägg
18 september 2009
kba plast va e de för sort? står så på mina irmscher spoilrar smile

Green Street Elite
676 Inlägg
2 911 Inlägg
19 september 2009
paradyne skrev:
ingen som vet? hmm

Troligen bara ett märke på plastblandningen.

Precis som abs, abk, pby, pc, o.s.v. är det olika blandningar gjorda av olika företag.

Green Street Elite
676 Inlägg

Sök