Det är SÅ billiga reservdelar till gamla Volvo...

caromania Forummoderator
9 september 2009 · 9 296 Inlägg

fredriq skrev:
Bromsskiva fram 465kr/St

Det går fortfarande att köpa bromsskivor till Audin för under 400kr per par.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
9 september 2009 · 6 271 Inlägg

Hittills har vi hört Volvo, Saab, Audi och VW nämnas.

Väntar bara på att någon ska dra in BMW här också. wink

Jäkla gnälltråd. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
fredriq Olika
9 september 2009 · 907 Inlägg

caromania skrev:

fredriq skrev:
Bromsskiva fram 465kr/St

Det går fortfarande att köpa bromsskivor till Audin för under 400kr per par.

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

Mvh
Fredrik
turboforssen Telge Drifting Team
9 september 2009 · 5 398 Inlägg

fredriq skrev:

caromania skrev:

fredriq skrev:
Bromsskiva fram 465kr/St

Det går fortfarande att köpa bromsskivor till Audin för under 400kr per par.

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
LeafBox Lat Perfektionist
9 september 2009 · 6 359 Inlägg

turboforssen skrev:

fredriq skrev:

caromania skrev:

Det går fortfarande att köpa bromsskivor till Audin för under 400kr per par.

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Gillar man sin bil så kostar man på dom lite extra för kvalitens skull. Det finns dom som faktiskt gillar sin 740 utav ngn anledning (?) Så man kan inte jämföra sådär som du gjorde. Då kan man lika gärna börja jämföra personligheter oxå.
Men jag är helt med på vad du säger. Skulle jag ägt en gammal volvo så skulle jag nog laga det mesta mej tejp och buntband tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
turboforssen Telge Drifting Team
9 september 2009 · 5 398 Inlägg

LeafBox skrev:

turboforssen skrev:

fredriq skrev:

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Gillar man sin bil så kostar man på dom lite extra för kvalitens skull. Det finns dom som faktiskt gillar sin 740 utav ngn anledning (?) Så man kan inte jämföra sådär som du gjorde. Då kan man lika gärna börja jämföra personligheter oxå.
Men jag är helt med på vad du säger. Skulle jag ägt en gammal volvo så skulle jag nog laga det mesta mej tejp och buntband tongue

så om jag gillar min bil får jag inte köpa delar som är billiga å håller samma kvallitet som mekonomen + att vissa grejer är samma märke ?
vad är det för fel på billiga kvalitets grejer? måste man köpa grejer från mekonomen bara för att dom är en känd reservdelskedja?
jag har köpt grejer från mekonomen som har vart rent skit , så att köpa från mekonomen säger inget om att det ska vara högsta kvallitet . finns måndags ex på alla ställen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
fredriq Olika
9 september 2009 · 907 Inlägg

turboforssen skrev:

fredriq skrev:

caromania skrev:

Det går fortfarande att köpa bromsskivor till Audin för under 400kr per par.

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Okej, besegrad!
Volvo 740 är bäst och har de billigaste reservdelarna (i Sverige) för att inte tala om hur bränslesnåla, vägsäkra och komfortabla de är i jämförelse med en gammal DKW!

Mvh
Fredrik
kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:
Hittills har vi hört Volvo, Saab, Audi och VW nämnas.

Väntar bara på att någon ska dra in BMW här också. wink

Jäkla gnälltråd. lol

Jag var ganska säker på att denna tråd skulle låsas innan sida 2... så fel man kan ha tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
9 september 2009 · 5 398 Inlägg

fredriq skrev:

turboforssen skrev:

fredriq skrev:

Det är jag medveten om men nu handlade det om vad prylarna kostade på Meca till respektive bil.

Jag vill bara slå hål på myten att det är så billiga reservdelar till gamla Volvo, som verkar vara ett av de starkaste argumenten för att köpa en...

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Okej, besegrad!
Volvo 740 är bäst och har de billigaste reservdelarna (i Sverige) för att inte tala om hur bränslesnåla, vägsäkra och komfortabla de är i jämförelse med en gammal DKW!

se där , det va väl inte så svårt att inse

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
9 september 2009 · 5 398 Inlägg

säger som polaren
740\940 måste va värdens bästa bilar då man alltid jämför alla bilar med dom

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
te_wik Forummoderator
9 september 2009 · 12 813 Inlägg

Det var då ett jävla liv här. Vi som kör audi får väl känna oss mer eleganta och lyxiga som kör dyrare bilar med dyrare skatt, försäkring och reservdelar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tagg3N Konsult
9 september 2009 · 1 247 Inlägg

Vilken rolig tråd.. Jag väljer då inte bil efter vad reservdelar kostar, då kan man ju lika gärna cykla? Visst erkänner jag att de som predikar om hur bra 740/940 (oftast 740 av nån anledning) kan bli lite lätt irriterande ibland.

Kör vad f*n du vill, du behöver bara inte försöka sälja en likadan åt mig...

FireTraXX DFFL
9 september 2009 · 9 020 Inlägg

turboforssen skrev:

fredriq skrev:

turboforssen skrev:

www.bildelsnetto.nu
bromsskiva 190kr
Bromsbelägg fram 132kr
Styrled  64,75 kr
Luftfilter 75,00 kr
Oljefilter 46,25 kr
Stötdämpare fram 409,50 kr
Hjullagersats fram 169,00 kr
Fördelarlock 251,25 kr
Rotor 51,25 kr
= 1389 kr
inse att äger man en gammal volvo köper man inte delar från dom dyraste ställena

Okej, besegrad!
Volvo 740 är bäst och har de billigaste reservdelarna (i Sverige) för att inte tala om hur bränslesnåla, vägsäkra och komfortabla de är i jämförelse med en gammal DKW!

se där , det va väl inte så svårt att inse

Rakt över huvudet...
http://i88.photobucket.com/albums/k175/holdenmckock/Motivational%20posters/stupid.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
twin_cam Smålänning
9 september 2009 · 7 877 Inlägg

TurbOla skrev:
Hittills har vi hört Volvo, Saab, Audi och VW nämnas.

Väntar bara på att någon ska dra in BMW här också. wink

Jäkla gnälltråd. lol

Okej då big_smile

Volvo 740 88-91

Bromsskiva fram 626 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 331 kr
Styrled 265 kr
Luftfilter 205 kr
Oljefilter 75 kr
Stötdämpare fram 764 kr
Hjullagersats fram 1256 kr
Fördelarlock 360 kr
Rotor 88 kr

S:a 4596 kr

BMW 520 E34 88-91

Bromsskiva fram 598 kr/st köps alltid parvis
Bromsbelägg fram 518 kr
Styrled 285 kr
Luftfilter 191 kr
Oljefilter 100 kr
Stötdämpare fram 1036 kr
Hjullagersats fram 1521 kr
Fördelarlock 814 kr
Rotor 244 kr

S:a 5905 kr

Nöjd nu wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
volvoentusiasten
9 september 2009 · 4 005 Inlägg

Tråden handlar ju om att slå hål på myten om att gamla volvo har billiga reservdelar.
Då MÅSTE man jämföra priserna från de billigaste ställena på de olika märkena.

Jag kan inte svara för alla, men många köper ju reservdelar till sin 740 från biltema, skruvat.se osv... inte Bilia och Mekonomen.

Att bara kolla på samma ställe med två olika märken och bilar och sedan säga att X är billigast är ju löjligt. Klart man köper där det är billigast!

pnorberg
9 september 2009 ·

Jag vill också vara med och leka. smile

Gjorde själv en rejäl prisjämförelse, först mellan min BMW 325 E6 och Volvo 740.
Valde att exkludera nätbutiker då jag kan dra ner avsevärt priserna på bilderna till BMWn om jag köper från Tyskland (vilket jag även gör). Från Tyskland kan jag bl.a. hitta dämpare fram, 500 kr/par, framvagnsrenovering, 1000 kr, H&R sportfjädrar runt om, 1000 kr, framskärm, 250 kr. osv.
Så jag valde och jämföra med butiker vi många har tillgång till, Biltema och Mekonomen och vart Svensson oftast handlar sina reservdelar ifrån.

Skrev en lång lista på bildelar som kan behövas bytas, fanns inte delen hos Biltema blev det och kolla hos Mekonomen. Till en Volvo 740 går det och hitta de flesta bildelar hos Biltema, tyvärr inte för en BMW E36. Därför skiljer sig slutpriset väääldigt mycket. T.ex. en katalysator till en Volvo finns hos Biltema men inte till en BMW 325 E36, till en 740 kostar då denna katalysator 1299 kr, men till BMWn som jag måste köpa från Mekonomen kostar den (hör och häpna) 7934 kr! lol

Men för att göra det hela intressant la jag även till bränsleförbrukning, skatt, inköpspris och försäkring, samt jämförde dessa två bilar med den bil som jag tror är en av den absolut billigaste bilen och äga, VW Golf II.

Bifogar en JPEG bild samt XLS dokument, kika gärna och döm själv. smile
Markerade även vilken bil som hade billigast bildel med rött.

http://www.pnorberg.se/bla/prisjamforelse_bilar.jpg
http://www.pnorberg.se/bla/prisjamforelse_bilar.xls


Ja jag vet, jag har inget liv... Är arbetslös.

Edit: kom och tänka på att alla här som visar upp priserna från webben, lägg till frakt på det också.

Senast redigerat av pnorberg (9 september 2009)

Sharky
9 september 2009 · 10 287 Inlägg

Men är inte det intressanta vad reservdelarna kostar per mil?
Inte per styck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvoentusiasten
9 september 2009 · 4 005 Inlägg

pnorberg skrev:
Jag vill också vara med och leka. smile

Gjorde själv en rejäl prisjämförelse, först mellan min BMW 325 E6 och Volvo 740.
Valde att exkludera nätbutiker då jag kan dra ner avsevärt priserna på bilderna till BMWn om jag köper från Tyskland (vilket jag även gör). Från Tyskland kan jag bl.a. hitta dämpare fram, 500 kr/par, framvagnsrenovering, 1000 kr, H&R sportfjädrar runt om, 1000 kr, framskärm, 250 kr. osv.
Så jag valde och jämföra med butiker vi många har tillgång till, Biltema och Mekonomen och vart Svensson oftast handlar sina reservdelar ifrån.

Skrev en lång lista på bildelar som kan behövas bytas, fanns inte delen hos Biltema blev det och kolla hos Mekonomen. Till en Volvo 740 går det och hitta de flesta bildelar hos Biltema, tyvärr inte för en BMW E36. Därför skiljer sig slutpriset väääldigt mycket. T.ex. en katalysator till en Volvo finns hos Biltema men inte till en BMW 325 E36, till en 740 kostar då denna katalysator 1299 kr, men till BMWn som jag måste köpa från Mekonomen kostar den (hör och häpna) 7934 kr! lol

Men för att göra det hela intressant la jag även till bränsleförbrukning, skatt, inköpspris och försäkring, samt jämförde dessa två bilar med den bil som jag tror är en av den absolut billigaste bilen och äga, VW Golf II.

Bifogar en JPEG bild samt XLS dokument, kika gärna och döm själv. smile
Markerade även vilken bil som hade billigast bildel med rött.

http://www.pnorberg.se/bla/prisjamforelse_bilar.jpg
http://www.pnorberg.se/bla/prisjamforelse_bilar.xls


Ja jag vet, jag har inget liv... Är arbetslös.

Edit: kom och tänka på att alla här som visar upp priserna från webben, lägg till frakt på det också.

Härlig lista!

Tack för att du finns.

Så kan du komplettera med lite fler modeller. smile

pnorberg
9 september 2009 ·

Sharky skrev:
Men är inte det intressanta vad reservdelarna kostar per mil?
Inte per styck.

/Göran

Njae, beror på, har man tänkt äga bilen länge så visst men som i mitt fall så byter jag bil ungefär en gång per år, så då är det priset som gäller.

Karl-Bertil
9 september 2009 · 518 Inlägg

Sharky skrev:
Men är inte det intressanta vad reservdelarna kostar per mil?
Inte per styck.

/Göran

det bästa skrivet i tråden hittils.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang