3014
Sök

Byta växelspaksknoppen

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#1
Är det någon som kan säga mig hur jag byter växelspaksknoppen i min Peugot 206(2001)?

SuddenRacing Performance Club

Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2009
#2
Hur ser den ut?   På en del bilar är det ju bara att dra uppåt så lossnar dom, andra behöver man "skruva" ut, dvs. dom e gängade på växelstaget.
Senast redigerat av ZonaX (8 september 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#3
Vad jag kan se är de typ skin runt hela "Sydd" och kan inte se/känna några skruvar elr nått..
och sen så vill man ju inte dra för mycket när man inte har en i reserv om det skulle gå åt skogen:/

SuddenRacing Performance Club

Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2009
#4
SuddenRacing skrev:
Vad jag kan se är de typ skin runt hela "Sydd" och kan inte se/känna några skruvar elr nått..
och sen så vill man ju inte dra för mycket när man inte har en i reserv om det skulle gå åt skogen:/

Ok, är knoppen ihopsydd med själva damasken?   Går det lossa damasken i nederkant?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#5
ZonaX skrev:
SuddenRacing skrev:
Vad jag kan se är de typ skin runt hela "Sydd" och kan inte se/känna några skruvar elr nått..
och sen så vill man ju inte dra för mycket när man inte har en i reserv om det skulle gå åt skogen:/

Ok, är knoppen ihopsydd med själva damasken?   Går det lossa damasken i nederkant?

Tyvär inte:/ allt är ihop sydd vad jag kan se... o vill ju inte skada damasken heller ju:/

SuddenRacing Performance Club

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#6
här är bilden


http://i188.photobucket.com/albums/z195/sudden_Racing/P9086394-1.jpg
Senast redigerat av SuddenRacing (8 september 2009)

SuddenRacing Performance Club

Darth Vader
1 644 Inlägg
8 september 2009
#7
Troligtvis ser man inte så mycket, utan försök att skruva av hela knoppen i ett stycke, går inte det så är det troligtvis att rycka som gäller, ta då i så mycket du vågar och hoppas på det bästa wink

Braaaaap?

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#8
DoWahDiddy skrev:
Troligtvis ser man inte så mycket, utan försök att skruva av hela knoppen i ett stycke, går inte det så är det troligtvis att rycka som gäller, ta då i så mycket du vågar och hoppas på det bästa wink

checka bilden tongue

Vilken metod är bäst??
Snurr snurr elr DRA som FAN upp:P

SuddenRacing Performance Club

Darth Vader
1 644 Inlägg
8 september 2009
#9
SuddenRacing skrev:
DoWahDiddy skrev:
Troligtvis ser man inte så mycket, utan försök att skruva av hela knoppen i ett stycke, går inte det så är det troligtvis att rycka som gäller, ta då i så mycket du vågar och hoppas på det bästa wink

checka bilden tongue

Vilken metod är bäst??
Snurr snurr elr DRA som FAN upp:P

"Rätt" metod är bäst. Antingen är den skruvad på, eller limmad. Du kan själv räkna ut vilken metod som är bäst för de olika alternativen tongue

Edit: Det är klart, är den limmad, så kan du ju få loss limmet även genom att snurra den så att limmet lossar. Den kan dock vara monterad med ett "spår" i, och då är det bara att rycka uppåt
Senast redigerat av DoWahDiddy (8 september 2009)

Braaaaap?

Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2009
#10
DoWahDiddy skrev:
SuddenRacing skrev:
DoWahDiddy skrev:
Troligtvis ser man inte så mycket, utan försök att skruva av hela knoppen i ett stycke, går inte det så är det troligtvis att rycka som gäller, ta då i så mycket du vågar och hoppas på det bästa wink

checka bilden tongue

Vilken metod är bäst??
Snurr snurr elr DRA som FAN upp:P

"Rätt" metod är bäst. Antingen är den skruvad på, eller limmad. Du kan själv räkna ut vilken metod som är bäst för de olika alternativen tongue

Edit: Det är klart, är den limmad, så kan du ju få loss limmet även genom att snurra den så att limmet lossar. Den kan dock vara monterad med ett "spår" i, och då är det bara att rycka uppåt

Precis, i vår e30 tex. sitter den i ett spår = dra uppåt.   Så det är nog fan bara att testa dig fram  smile    Tror din är gängad men vågar fan inte lova  tongue    Testa!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

254 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#11
ZonaX skrev:
DoWahDiddy skrev:
SuddenRacing skrev:

checka bilden tongue

Vilken metod är bäst??
Snurr snurr elr DRA som FAN upp:P

"Rätt" metod är bäst. Antingen är den skruvad på, eller limmad. Du kan själv räkna ut vilken metod som är bäst för de olika alternativen tongue

Edit: Det är klart, är den limmad, så kan du ju få loss limmet även genom att snurra den så att limmet lossar. Den kan dock vara monterad med ett "spår" i, och då är det bara att rycka uppåt

Precis, i vår e30 tex. sitter den i ett spår = dra uppåt.   Så det är nog fan bara att testa dig fram  smile    Tror din är gängad men vågar fan inte lova  tongue    Testa!

jopp jag får väll prova ^^

annars kommer jag o klubbar ner dig wink

SuddenRacing Performance Club

Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2009
#12
SuddenRacing skrev:
ZonaX skrev:
DoWahDiddy skrev:

"Rätt" metod är bäst. Antingen är den skruvad på, eller limmad. Du kan själv räkna ut vilken metod som är bäst för de olika alternativen tongue

Edit: Det är klart, är den limmad, så kan du ju få loss limmet även genom att snurra den så att limmet lossar. Den kan dock vara monterad med ett "spår" i, och då är det bara att rycka uppåt

Precis, i vår e30 tex. sitter den i ett spår = dra uppåt.   Så det är nog fan bara att testa dig fram  smile    Tror din är gängad men vågar fan inte lova  tongue    Testa!

jopp jag får väll prova ^^

annars kommer jag o klubbar ner dig wink

Hahha   tongue     Säg hur det gick sen när du testat  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 Inlägg
9 september 2009
#13
På min S40 var damasken limmad på en plastring som var tvingad mot knoppen med någon typ av fästning. Vad jag fick göra var att jag lossade damasken från panelen och sedan dra upp den över knopp och allt (som att dra av en strumpa från foten så den vänds ut och in)

När detta var gjort kunde jag lossa fästet som tvingade damasken mot knoppen och då kunde jag komma åt det som höll knoppen på plats.

Är skitdålig på att förklara. kan rita en bild om ni vill ha en grundlig förklaring...

134 Inlägg
9 september 2009
#14
När jag bytte på saaben så var jag tvungen att såga isär skiten. Satt med 3 spärrar som jag kom åt när jag hade fått bort övredelen som man håller handen på. Men det är ju på saab.


Sök