Besiktningsfråga ang Bälten

TritoN Motorburen Ungdom
8 september 2009 · 499 Inlägg

Tjenare!

Jag håller på och bygger om min 240 lite. Och jag har tänkt att riva ur baksätet så jag undrar vad besiktningen säger om att jag river bort bältena bak också ? Tanken slog mig då att dom kanske reggar om den som två sitsig, är det svårt att regga tillbaka till 4a sitsar då ? Kostar det extra att regga om så ?Eller ska jag försöka spara dom bara bygga in dom lite snyggt ? Dom väger ju nämligen wink

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
einherjer
8 september 2009 · 587 Inlägg

du kan ta bort sätena men behålla bätena så går det bra med bes. verkar det som då en polare gjorde det och de var inga problem med bes.

TritoN Motorburen Ungdom
9 september 2009 · 499 Inlägg

Okej, får bygga in dom på något snyggt sätt då så dom inte hänger och slår mot buren eller något smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
The_Rebel Gréve
9 september 2009 · 497 Inlägg

hmm... ett baksäte är ju ungefär som en hård madrass? de väger ju max 20 kilo, inte vad jag kallar tungt tongue

kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

om du ska sätta i bur så får du ju ändå regga om för bara 1 passagerare och då kan du plocka ur bältena också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
SpittaN Hobby-Skruvare
9 september 2009 · 203 Inlägg

Du ska nog inte bygga in dem allt för väl för besiktningsmännen vill kanske dra lite i bälterna ändå (ifall de e på det humöret=) Lycka till med bygget

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
KHRacing
9 september 2009 ·

du måste bygga buren så att bältena rullar lätt - de får egentligen ej komma i kontakt med buren alls.

TFkarlsson Varningar. 36
9 september 2009 · 1 200 Inlägg

Du kan inte regga en bil med bur längre, har inte läst tråden om någon annan nu har påpekat det eller så, men bara så att du vet, så att kör på skruvbur om du ska besikta bilen. tongue men annars är det bara att kasta ur säten och allt, men vid bes måste du ha bälten.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Du kan inte regga en bil med bur längre, har inte läst tråden om någon annan nu har påpekat det eller så, men bara så att du vet, så att kör på skruvbur om du ska besikta bilen. tongue men annars är det bara att kasta ur säten och allt, men vid bes måste du ha bälten.

jo, man kan visst regga med bur.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Iam2fast4U
9 september 2009 · 1 534 Inlägg

besikta med bältena i och sedan ta bort dem? tongue

BMW E34 "538" (1990)
Marcusen
9 september 2009 · 76 Inlägg

Tänjk på att du måste ha   spec  på  bur  samt regga   om för   bälten!

Life is like a turbo
TritoN Motorburen Ungdom
9 september 2009 · 499 Inlägg

Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
MattiasH
9 september 2009 · 1 291 Inlägg

TritoN skrev:
Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

Om du reg-besiktar bilen med bur och max en passagerare så blir det bara tillägg i ägarbeviset. Bilen skattas, försäkras osv precis som förut.

kolvas
9 september 2009 · 4 001 Inlägg

TritoN skrev:
Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

du kan regga den med bur men det brukar innebära att man inte får ha någon i baksätet.
Att få dit bältena för framstolarna ska väl ändå inte vara några problem?
det beror ju iofs. hur buren ser ut men du får väl bygga den så bältena går fritt.
Ska du ha djupt skålade stolar också?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TritoN Motorburen Ungdom
10 september 2009 · 499 Inlägg

Nja men alltså, framstolarna har jag inte börjat ändra på så där är ju både stol och bälte orginal så det behövs inte brys om, och baksätet ska ju ut, det är därför jag undrar vad besiktningen säger om jag tar bort bältena också för det ser illa ut att ha bälten men inget baksäte. Stolar och den delen tar jag senare när ekonomin är bättre wink

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
kolvas
10 september 2009 · 4 001 Inlägg

Ska du hålla på och plocka buren i å ur varje gång det är dags för besiktning?
Så roligt är det inte att skruva... inte när man kan regga med bur och då får man ta bort bältena bak.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KHRacing
11 september 2009 ·

Marcusen skrev:
Tänjk på att du måste ha   spec  på  bur  samt regga   om för   bälten!

aldrig hört talas om detta - & då har jag reggat åtskilliga fordon med bur.

SBP skiter typ i om buren är gjort i betong, plaströr eller metallrör, så länge som den skyddas in & reggas & inte är farlig för bilens passagerare.

TritoN Motorburen Ungdom
11 september 2009 · 499 Inlägg

Okej, aja jag får helt enkelt montera den och åka till besiktningen när det är dags och se vad dom säger .. Verkar inte få något riktigt svar här, tack endå smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Jokke_
11 september 2009 · 453 Inlägg

Ring och fråga dem helt enkelt så lär du nog få ett vettigt svar känns det som enligt mig i alla fall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang