Angående: Markaryd 2009/2010

Tigerofsweden
12 september 2009 · 1 231 Inlägg

vad är M/T ,Hoosier  för däck ? ? ?

fordfairlane
12 september 2009 · 12 Inlägg

Mustalainen skrev:
Nice Rod...vad satt det för spis i den? Effekt? För kort hjulbas eller varför var den så dålig i chassiet??

Men vad har det med slicks att göra menar dom då?? Varför förbjuda det pga detta??

Innan detta så släppte de igenom bilar med slicks, DOT märkta däck mm så länge det fanns någon form av mönster i Älmhult. Efter incidenten så resonerade de väl som så att de får bort lite av de snabbare bilarna som kan generera avåkningar, höga slutfarter mm genom att begränsa däcken.  I Blackrace har det förmodligen varit förbjudet med mjuk däcksida från början men som sagt så sket de i det i Älmhult först. Och jag tycker också det är löjligt att förbjuda något som svensk bilprovning godkänner.

Sen undrar jag vad den så kallade prova på licensen egentligen täcker. Alla bilar har ju redan en trafikförsäkring som täcker 3:e part. så vitt jag vet så betalar försäkringsbolaget alltid ut detta och någon mer försäkring borde inte behövas. För sig egen bil får man ju ändå aldrig betalt Sen vet jag inte om de kan kräva pengarna av dig i efterhand om olyckan skedde i samband med något olagligt eller idiotiskt. skulle prlicensen isåfall täcka om jag inte dragit fast ett hjul och det träffar någon bärplockare ute i skogen mer än vad trafikförsäkringen gör?

I Rodden satt det en Ford 460 Cobra Jet på dryga 600 hk. Den var kass att köra förmodligen pga felbyggd fyrlänk samt kort hjulbas. Sen var huvudbågen felbyggd i så man kunde knappt sitta i bilen utan att slå huvet i den.

Ford Fairlane 66 w 460 BB 6.09@185kmh / 201m. 9.67@228kmh / 402
fordfairlane
12 september 2009 · 12 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
vad är M/T ,Hoosier  för däck ? ? ?

De däck som det talas om är rena dragracingslicks med mjuk gummiblandning och mjuk däcksida så att däcket blir platt vid acceleration och får extra stor yta mot marken för bra grepp och sen växer i högre hastigheter och blir smalare för mindre rullmotsånd samt får större rullomkrets så att du får högre teoretisk toppfart.

Sen är det några få mönsterspår i dem så att de är märkta med den amerikanska DOT märkingen vilket tillåter dem på gatan/gatdäcksklasser i USA. Egentligen inte i Sverige eftersom våra däck väl ska vara E-märkta fast på äldre bilar är det ok med sådana här däck.

Ford Fairlane 66 w 460 BB 6.09@185kmh / 201m. 9.67@228kmh / 402
Tigerofsweden
12 september 2009 · 1 231 Inlägg

ahaa ok ok

varför inte bara köra på vanliga däck som vi alltid gjort .... :S

Liljensoe
12 september 2009 · 13 Inlägg

tycker det låter helt ok men synd med sliksen bara.....

Volvo 740/s90 16v "cabben" (1990)
Volvo 242 t6 nira e85 "Team AssGrass" (1982)
Volvo 242 L "blue shadow" (1975)
Djohanssson
12 september 2009 · 12 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
ahaa ok ok

varför inte bara köra på vanliga däck som vi alltid gjort .... :S

Kanske för att man ska få någålunda grepp. Vanliga däck på ett värre bygge fungerar inte.
Tycker faktiskt det är bättre att man får köra med M-T eller Hoosier däck då chansen för att få sladd och köra av minskar med bättre grepp.

Mustalainen
12 september 2009 · 18 Inlägg

Aha ok...då får de ju räkna med streetrace om de utesluter vissa bilar genom att förbjuda slicks, totalt idiotiskt är det ju. yikes

Nej jag tycker inte att BR är rätt väg att gå...men alla tycker vi olika, en del är posetiva till det och andra negativa

capricornus
12 september 2009 · 28 Inlägg

Drag radial däck och radial slicks tycker jag borde vara godkända, dom påverkar ju inte sidostabiliteten mer än vanliga däck.

Tigerofsweden
17 september 2009 · 1 231 Inlägg

eller så kör vi som har vanliga bilar och alltid har kört , på vanliga däck som vi alltid gjort ...
så kan alla andra som vill ha 455däck köra på strippen någonstans ...

man ska ju trots allt mäta sina bilar man kör med dagligen ... och inte något MONSTER bygge som ska ha slicks .. tycker jag iaf , men aah.

Marcus_89 Biltokig elektriker
17 september 2009 · 3 352 Inlägg

Är ju kul om så många som möjligt får köra, men regler är ju regler.

Aldin AT Däck
17 september 2009 · 501 Inlägg

H3llBoy skrev:
Ja Vi på M.R.S.C & JD-Garaget hoppas på att få minst 1 Blackrace som vi kan hålla i och se hur det kommer att funka...

M.S.R.C & Jd-garaget kommer samarbeta under "Blackrace"....

SÅ vi hoppas på EN Lyckad  Kväll för alla...

Kommer komma INFO senare när vi ska köra det Första BLACKRACET i Markaryd

JD-Garage och inte JD-Garaget

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Mustalainen
17 september 2009 · 18 Inlägg

Så BR är bara för slöa skitbilar menar du?? tongue


Tigerofsweden skrev:
eller så kör vi som har vanliga bilar och alltid har kört , på vanliga däck som vi alltid gjort ...
så kan alla andra som vill ha 455däck köra på strippen någonstans ...

man ska ju trots allt mäta sina bilar man kör med dagligen ... och inte något MONSTER bygge som ska ha slicks .. tycker jag iaf , men aah.

AsconaPE
18 september 2009 · 3 Inlägg

Tycker faktiskt inte det är något fel med förbud mot M/T osv...
Jag tycker trots allt att blackrace ska kunna köras ofta på olika ställen och då får det inte vara ett världsproblem att klara av ekonomiska el. säkerhetsmässiga delen (likt "dragracingens folkrace"). Det roliga är väl ändå att det kommer mycket publik och att det blir ganska rikstäckande (inga enorma pendelavsånd) för folk som vill testa sina bilar och få tidkort på det, samt att det inte är några större kostnader för att vara med eller kolla på.
Går det för fort, vilket det förmodligen gör med bilar med ex. M/T-däck som de flesta har som är lite mer seriösa/begåvade eller har mer $ och har xxx(x?)-hkr så blir det ju svårt att hålla på säkerheten när det blir "extrema" toppfarter och accelerationer, anser inte att dessa arrangemang är till för att gynna folk som ska slå personbästa under 6s (ta inte illa upp men ni förstår vad jag menar) när det är lokala klubbar med kanske 50% helt oefarna funktionärer och ofta inte lika bra kvalitet på banan i t.ex ett industriområde om man jämför med banor för sådana här ändamål... Visst att det är lurigt med bilar som släpper hejdlöst innan mål i 100+km/h med gatdäck, men man får väl hoppas att man känner både sej själv och sin bil så pass väl att man kör med insidan av huvudet när man åker på dessa. Det är väl ändå det som är det roliga att helt plötsligt kan man tävla mot alla på samma villkor på en kortare sträcka än 402m där även lite lågutväxlade, lätta, motorsvagare,"vardagsbilar" bilar kan ha mycket god chans mot "monsterna" som kanske åker släp 4ggr per år för att sedan köras några gånger ett par hundra meter för att sedan lastas och köras på släp hem igen i väntan på nästa gång.

Tack för mej
/Patrik

fordfairlane
18 september 2009 · 12 Inlägg

AsconaPE skrev:
Tycker faktiskt inte det är något fel med förbud mot M/T osv...
Jag tycker trots allt att blackrace ska kunna köras ofta på olika ställen och då får det inte vara ett världsproblem att klara av ekonomiska el. säkerhetsmässiga delen (likt "dragracingens folkrace"). Det roliga är väl ändå att det kommer mycket publik och att det blir ganska rikstäckande (inga enorma pendelavsånd) för folk som vill testa sina bilar och få tidkort på det, samt att det inte är några större kostnader för att vara med eller kolla på.
Går det för fort, vilket det förmodligen gör med bilar med ex. M/T-däck som de flesta har som är lite mer seriösa/begåvade eller har mer $ och har xxx(x?)-hkr så blir det ju svårt att hålla på säkerheten när det blir "extrema" toppfarter och accelerationer, anser inte att dessa arrangemang är till för att gynna folk som ska slå personbästa under 6s (ta inte illa upp men ni förstår vad jag menar) när det är lokala klubbar med kanske 50% helt oefarna funktionärer och ofta inte lika bra kvalitet på banan i t.ex ett industriområde om man jämför med banor för sådana här ändamål... Visst att det är lurigt med bilar som släpper hejdlöst innan mål i 100+km/h med gatdäck, men man får väl hoppas att man känner både sej själv och sin bil så pass väl att man kör med insidan av huvudet när man åker på dessa. Det är väl ändå det som är det roliga att helt plötsligt kan man tävla mot alla på samma villkor på en kortare sträcka än 402m där även lite lågutväxlade, lätta, motorsvagare,"vardagsbilar" bilar kan ha mycket god chans mot "monsterna" som kanske åker släp 4ggr per år för att sedan köras några gånger ett par hundra meter för att sedan lastas och köras på släp hem igen i väntan på nästa gång.

Tack för mej
/Patrik

du har ju ioffs rätt men faktum är att publiken tröttnar på att se 14 st volvo 240/740 och 10 saab 93. Det krävs ju 5-8 bilar per Blackrace som sticker ut och faktiskt går undan. Det tror jag tom dom som kör mer eller mindre original 740 eller saab håller med om. Det kan tom gå inflation i Toyota Supra på ett Blackrace emellanåt.

Inget bra race utan några killerbilar, nån sleeper och lite jänk utöver alla originalbilar. även ifall jänken ofta ligger bland killerbilarna :-)

Sen finns det ett antal bilar (inklusive min) som är byggda för streetracing för länge sen (80-tal). Det finns ingen klass att köra i på Dragrace om man som jag hatar Bracket. Den är för ombyggd för originalklasserna och för dålig för de högre klasserna. Det är en gatbil och ingen Dragracebil och jag har ingenstans att köra utom onsdagar på Meca. Det färgar givetvis min syn på saken.

Ford Fairlane 66 w 460 BB 6.09@185kmh / 201m. 9.67@228kmh / 402
mbfidde
20 september 2009 · 225 Inlägg

dåligt med uppdateringar härroll

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 september 2009 · 3 352 Inlägg

Hur har det gått med detta?

Larsson-polis-M-ryd Polisinspektör
1 oktober 2009 · 11 Inlägg

Hej.

Nu har jag försökt bereda marken för de som visat intresse för att ansöka om tillstånd för att köra ett Blackrace sent i oktober månad. Jag har försökt hjälpa arrangörerna att hitta ett upplägg som jag tror och hoppas att alla som skall ha rätt att yttra sig kan godkänna.

Vi har dock problemet att det har dragit ut på tiden innan ansökan inkommit. När den inkommit tar det tid för kvarnarna att mala. Det kan handla om flera veckor då det är många som skall ha möjlighet att yttra sig och de måste få skälig tid att fundera innan de svarar.

Jag hoppas att ni skall kunna köra ett legalt race vid MF /Brafab i Markaryd i höst. Om det blir av så önskar att ni som gillar att köra bil och ni som tittar på hjälper arrangörerna genom att sköta allt snyggt och smidigt.

Om det faktiskt blir ett Blackrace i Markaryd i oktober och vi efter racet kan konstatera att allt föll ut väl så tror jag att det finns goda chanser till fortsatta legala race i Markaryd nästa sommar.

Kör försiktigt!

Christer Larsson, Markarydspolisen

mbfidde
3 oktober 2009 · 225 Inlägg

Larsson-polis-M-ryd skrev:
Hej.

Nu har jag försökt bereda marken för de som visat intresse för att ansöka om tillstånd för att köra ett Blackrace sent i oktober månad. Jag har försökt hjälpa arrangörerna att hitta ett upplägg som jag tror och hoppas att alla som skall ha rätt att yttra sig kan godkänna.

Vi har dock problemet att det har dragit ut på tiden innan ansökan inkommit. När den inkommit tar det tid för kvarnarna att mala. Det kan handla om flera veckor då det är många som skall ha möjlighet att yttra sig och de måste få skälig tid att fundera innan de svarar.

Jag hoppas att ni skall kunna köra ett legalt race vid MF /Brafab i Markaryd i höst. Om det blir av så önskar att ni som gillar att köra bil och ni som tittar på hjälper arrangörerna genom att sköta allt snyggt och smidigt.

Om det faktiskt blir ett Blackrace i Markaryd i oktober och vi efter racet kan konstatera att allt föll ut väl så tror jag att det finns goda chanser till fortsatta legala race i Markaryd nästa sommar.

Kör försiktigt!

Christer Larsson, Markarydspolisen

tack för visat intresse;)

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
CLBAS
3 oktober 2009 · 10 Inlägg

Detta låter mycket bra. Lite orolig för antalet bilar som kommer dock, folket börjar ställa av sina bilar nu inför hösten och vinterns mekande. synd det blev så sent i år. Hoppas på nästa sesång nu i stället. hoppas att det kommer bli fler tillfällen att köra nästa år.

Senast redigerat av CLBAS (3 oktober 2009)

race Race For Fun!
3 oktober 2009 · 379 Inlägg

Haha 80% har redan kört in sina bilar i garaget.. så nästa år är nog mer troligt wink annars får vi väl ställa upp med våra gamla "vinterbilar" å rejsa wink big_smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang