Köpråd volvo eller saab

Herald
11 september 2009 · 75 Inlägg

Volvo740an skrev:

TenZer skrev:
bla bla bla bla

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php? … 7c53f3ae94

hahaha M46 lådorna är så jädra mkt bättre än dom 9000 har, gjorda i papp jämförelsevis. Att förneka det är som att förneka förintelsen big_smile Motorerna också för den delen. Pratade med han precis som har Saaben utanför, han har "fixat till" lampan till absen också. Gör en sökning på blocket, Saab 9000 över 50 k mil och 740 över 50 k mil ^^.


Bara för att jag nämner det jublar jag inte över de?  Bra att ha om du ska ha in brädor.

Ingen jag vet som har haft en 9000 har varit nöjd med den, alla måndagsex?

Dessutom, jämföra en GL med 116 hk och en Saab turbo är ju minst sagt ojämt prestandamässigt


Även högre skatt & försäkring på Saaben, sämre rostskydd.

+1

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
TurbOla Reservdansk
11 september 2009 · 6 271 Inlägg

Nu börjas det... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 september 2009 · 3 404 Inlägg

Volvo740an skrev:

TenZer skrev:

Volvo740an skrev:
740 för tusan!!! Jag har väll knappast fel när jag säger att 9000 har 10 000x olika problem bla med deras abs och växellådor? Något som alla Saab-ägare inte har nämnt här? Listan är lång. Har fan bara hört skit om 9000.

Har ett antal exempel utöver listan nedanför.

1. Grannen lämna in sin 9000 för att absen krångla. Slutnota: 22 000 kr
2. En på jobbet med sin 9000, växellådan rasad, motorn utbytt. Slutnota: Okänt
3. En 9000 som står utanför, bubblar överallt (rost) och kedjan har börjat rassla på 19 000 mil

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php? … 7c53f3ae94


Volvo lär inte vara törstigare, tvärtom. Du kan få tag i en 16-ventilare också så har du fint drag också. Sen är det ju bakhjulsdrift som du är van vid. Dessutom är skatt & försäkring högre på Saaben.


Angående utrymme så har ju jättefint utrymme i en 740, stort bagage osv och lucka för lång last, sätena är mjuka vilket tex jag gillar. Det enda jag inte gillar komfortmässigt är att servon är lite svag, fast jag jämför ioförsig då med en Mercedes W202.

Du kan ju berätta lite mer utförligt om alla dom där 10 00 felen 9000 nu påstås ha
Synkningarna på 2an brukar vara rätt slut ja, abs en har jag ALDRIG hört om
Volvon ÄR törstigare
Du har mkt fina utrymmen i 9000cs också, den där luckan för låg last var väll ingenting att jubla över?

Ang lådorna så är inte volvo så j*vla bra de heller, har varit med om 740 lådor som rasat efter slökörning så volvos överlägsenhet vad gäller det mekaniska är bara skitsnack!

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php? … 7c53f3ae94

hahaha M46 lådorna är så jädra mkt bättre än dom 9000 har, gjorda i papp jämförelsevis. Att förneka det är som att förneka förintelsen big_smile Motorerna också för den delen. Pratade med han precis som har Saaben utanför, han har "fixat till" lampan till absen också. Gör en sökning på blocket, Saab 9000 över 50 k mil och 740 över 50 k mil ^^.


Bara för att jag nämner det jublar jag inte över de?  Bra att ha om du ska ha in brädor.

Ingen jag vet som har haft en 9000 har varit nöjd med den, alla måndagsex?

Dessutom, jämföra en GL med 116 hk och en Saab turbo är ju minst sagt ojämt prestandamässigt


Även högre skatt & försäkring på Saaben, sämre rostskydd.

Jag trodde att vi snackade och 9000 med sugmotor... men det spelar ingen roll vad det sitter för motor i Saaben för den är piggare hur man än vrider och vänder på det....
Min låda är vad jag vet aldrig bytt och hon har snart rullat 40, jag kör rätt så friskt med rivstarter och fullgas stup i kvarten och har ingen tendens till att rasa. Jag har aldrig sagt att lådorna är bra men dom är inte dåliga heller om man kör som folk. Ditt snack om att volvos motorer är bättre förstår jag inte vart du fått det ifrån, du hittade väll på det själv antagligen....

Jag pyntar ca 2200/år i skatt på min, hurvida försäkrigarna ligger vet jag inte men det kan nog stämma. Rostskyddet är det inget fel på om man sköter om bilen. Min har snart rullat 40 och är från 92, gått i Stockholmstrakten i MINST 8 år och normalt körd, inte mycket till rost där inte....

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
pnorberg
11 september 2009 ·

TurbOla skrev:
Nu börjas det... roll

Skulle ha poppat popcorn istället för lagat korv och makaroner. lol

Remiss
11 september 2009 · 1 339 Inlägg

TenZer skrev:

Volvo740an skrev:

TenZer skrev:
Du kan ju berätta lite mer utförligt om alla dom där 10 00 felen 9000 nu påstås ha
Synkningarna på 2an brukar vara rätt slut ja, abs en har jag ALDRIG hört om
Volvon ÄR törstigare
Du har mkt fina utrymmen i 9000cs också, den där luckan för låg last var väll ingenting att jubla över?

Ang lådorna så är inte volvo så j*vla bra de heller, har varit med om 740 lådor som rasat efter slökörning så volvos överlägsenhet vad gäller det mekaniska är bara skitsnack!

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php? … 7c53f3ae94

hahaha M46 lådorna är så jädra mkt bättre än dom 9000 har, gjorda i papp jämförelsevis. Att förneka det är som att förneka förintelsen big_smile Motorerna också för den delen. Pratade med han precis som har Saaben utanför, han har "fixat till" lampan till absen också. Gör en sökning på blocket, Saab 9000 över 50 k mil och 740 över 50 k mil ^^.


Bara för att jag nämner det jublar jag inte över de?  Bra att ha om du ska ha in brädor.

Ingen jag vet som har haft en 9000 har varit nöjd med den, alla måndagsex?

Dessutom, jämföra en GL med 116 hk och en Saab turbo är ju minst sagt ojämt prestandamässigt


Även högre skatt & försäkring på Saaben, sämre rostskydd.

Jag trodde att vi snackade och 9000 med sugmotor... men det spelar ingen roll vad det sitter för motor i Saaben för den är piggare hur man än vrider och vänder på det....
Min låda är vad jag vet aldrig bytt och hon har snart rullat 40, jag kör rätt så friskt med rivstarter och fullgas stup i kvarten och har ingen tendens till att rasa. Jag har aldrig sagt att lådorna är bra men dom är inte dåliga heller om man kör som folk. Ditt snack om att volvos motorer är bättre förstår jag inte vart du fått det ifrån, du hittade väll på det själv antagligen....

Jag pyntar ca 2200/år i skatt på min, hurvida försäkrigarna ligger vet jag inte men det kan nog stämma. Rostskyddet är det inget fel på om man sköter om bilen. Min har snart rullat 40 och är från 92, gått i Stockholmstrakten i MINST 8 år och normalt körd, inte mycket till rost där inte....

Var rullade den innan ? tongue . Funderade ett tag på en 9000 tack vare att man kunde få tag i dom så billiga men jag blev rättså snabbt avskräckt hmm . Mycket beror ju på föregående ägare osv va men i regler finns det ju alltid undantag.

Fast sugmotor-9000 e väll inga racerbilar dom heller precis roll

Min har rullat 21 år nere i Skåne o se på den smile

Betalar 1600 kr/år skatt på min 16v och 3400 kr/helförsäkring

Senast redigerat av Volvo740an (11 september 2009)

trippelturbo Trucker
11 september 2009 · 2 710 Inlägg

Beror på vad du e efter..

Min Saab är till salu smile

Fart missbrukare
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 september 2009 · 3 404 Inlägg

Volvo740an skrev:
Fast sugmotor-9000 e väll inga racerbilar dom heller precis roll

Absolut inte, har faktiskt aldrig kört en Saab utan turbo men dom går rätt bra ändå även om dom aldrig kommer i närheten av en Saab med turbo. Anledningen till att jag vet det är för att jag har ett antal polare med Saabar utan turbo, i min mening är det som att köpa ett flygplan utan vingar men försäkringarna är ju bra mkt billigare så visst, men skulle aldrig göra det själv (såvida det inte är en 99 eller äldre)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Tompika
11 september 2009 · 69 Inlägg

skaffa bil eller saab, de tycker jag att du själv ska ta ställning till smile

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
Karl-Bertil
11 september 2009 · 518 Inlägg

skulle själv välja saab före volvo men helst inget av dom - båda tar för mkt soppa helt enkelt.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Munkis
11 september 2009 · 1 636 Inlägg

Jag hade definitivt valt saaben i det här fallet. Väldigt "modern" för sin ålder och enligt mig en av de bättre saabarna i överhuvudtaget. Dessutom så är det skillnad som natt och dag i prestanda smile

erixon89
11 september 2009 ·

Bara provköra så märker du själv vilken som du faller försmile

Henka_ Slav
11 september 2009 · 1 454 Inlägg

Jag är mkt nöjd med min 9000. suger runt litern i stadskörning om man e lite hård på gasen. 0,75 - 0,83 långkörning (brukar sätta farthållaren på ca129) Pappas 745 gl ligger på 0,9 och uppåt vid långkörning och 1.5 i stan. så de skiljer inte så mkt, men sen tjänar man ju på turbon i längden eftersom de e roligare, bättre bränslemässigt och lite tuffare wink sen känns saaben modernare än 740 invändigt. och den e mkt tystare med.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Larsson_Power Saabvilde!
11 september 2009 · 1 708 Inlägg

volvo855t5r skrev:
850r

Najs svar, precis vad han frågade efter. Jag vill med ge ett sinnesrubbat svar: "körv"

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
epapower
11 september 2009 · 593 Inlägg

För att hålla sig till ämnet så skulle jag välja 9000 turbon trots jag är volvomänniska. Detta pga, att den 9000 turbo är sååå mkt roligare än en 740 gl på 112-116hk.

Men sen går det väl att disskutera vilket av bilarna som går sönder mest osv, men generellt så finns det bra mkt mer barnsjukdomar och svagheter på Saaben, men de är smällar man får ta om man vill åka lite mer komfortabelt/modernt.

En 740 är lite stel och omodern jämfört med Saaben med de håller himla bra om de underhålls, sen är de även ganska roliga sladdbilar.

Men skulle vi välja mellan 740 TURBO (182hk) och 9000 turbo skulle ja ta volvon för då tar de roliga över så pass mkt att då åker man hellre lite mindre komfortabelt och omodernt.

Men kör båda bilarna så får du se, men välj bort 740gl på en gång om du vill ha kul.

mvh

frank_745
11 september 2009 · 387 Inlägg

har läst å tänkt nu å kommit fram till att 740 in nog är den driftsäckraste och roligaste men lite törstig , ´men ska köpa en baktans saab 9000 som gått 9,500 med rasad top och göra vid som ni säger verkar vara mest klödd med saab ! vill som sagt bara ha kul å svina sönder första bilen typ

Audi S4 (2005)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 september 2009 · 3 404 Inlägg

epapower skrev:
Men skulle vi välja mellan 740 TURBO (182hk) och 9000 turbo skulle ja ta volvon för då tar de roliga över så pass mkt att då åker man hellre lite mindre komfortabelt och omodernt.

Vill man åka på bredd ja, har själv kört polarens 940 tic, visst är den trevlig men den går inte att jämföra med min och han åker såklart på storstryk när man kommit över 100kmh big_smile

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Opel_Markus
11 september 2009 · 27 Inlägg

Köp bilen beroende på skicket. Bilen är inte roligare än vad man gör den

FordeveR www.klockren.nu
11 september 2009 · 476 Inlägg

Larsson_Power skrev:

volvo855t5r skrev:
850r

Najs svar, precis vad han frågade efter. Jag vill med ge ett sinnesrubbat svar: "körv"

Mvh Michael.

hahah big_smile

Tar emot att säga men jag hade nog valt saaben..snyggare både in och utvändigt, finns de nåt fulare bil är volvo 740?!

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
klimpan
11 september 2009 · 2 600 Inlägg

varför köpa en fyrkantig sko låda när du kan köpa en fin saab men lite former (; nä men volvon är väll bra på sitt sätt och saab på sitt men ingen av dom är perfekta men personligen hade jag tagit saab utan att tveka för tycker dom är drift säkra går som en kung på vägen och trevlig motor och billigare i bensin kostnad än volvon. inget i mot volvo men gillar saab mera.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
M103
11 september 2009 · 1 570 Inlägg

Ska man inte jämföra den senare 9000 med 850? De är väl från samma fas.

850 vs 9000
http://automotorsport.se/biltester/bilt … ab+9000%29

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang