5166
Sök

Saab 9-3 2.0t 2002 - ryker och osar bränt kring drivremmen

2 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Behöver lite hjälp, råd och förklaringar.

Kör en Saab 9-3 2.0t 2002 sedan december förra året. Senaste veckan har jag hört ett slags skrapande ljud som jag lyckats lokalisera till drivremmen (hoppas jag använder rätt ord här?!) och "hjulen" genom lite hjälp från andra trådar här på garaget.org. Bilen har precis tickat över 11 000 och jag bokade därför in den för service (kommande onsdag) i morse och översyn av missljudet. Informerades då att drivremmen byts vid denna service.

När jag så körde hem idag började det (på parkeringen hemma som tur och väl är!) osa bränt och ryka från motorn. Tyvärr var det mörkt och jag kunde inte så så väl vad som hänt, men det kom ju definitivt från drivremmen.

Vad är det som hänt och varför blir det så? Hur stor skada gör det? Vågar jag köra bilen till verkstaden? Kan den bogseras eller måste den bärgas?

Tacksam för all info jag kan få!!!

/Jennie

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 september 2009
Helt omöjligt att säga vad som är fel, men det ska inte vara vara några problem att bogsera den.

Fick du ingen förklaring till varför det lät om multiremmen? Var det på Saab som du lämnade bilen?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 september 2009
kan vara något hjul som inte rullar fritt, utan stoppar upp, eller något som ligger mot remmen, ex en slang som lostnat, har hännt! men det är ju ingen fara att köra den till verkstaden, om du inte har allt för långt dvs. går den av är det ingen fara, körde 14 mil utan multi remmen på en 9000 smile det gick tongue

Mvh Patrik

4 299 Inlägg
11 september 2009
Använd inte bilen förrän du ska lämna in den på service, o sen är det bara att hoppas att remmen håller. Försök köra dit den dagen innan så om det händer nått så missar du inte servicetiden iaf smile

Skulle den gå av så går det o köra en bit, men tänk på att du har ingen laddning från generatorn så motorn går på strömmen som finns i batteriet. Och kylningen kommer sluta funka eftersom vattenpumpen inte kommer gå. Så dom sakerna kan va bra att hålla koll på smile

Svaret på vad som hänt o varför får nog verkstaden ge dig sen när dom åtgärdat de då vi har framför datorn inte kan säga alls vad som hänt smile

2 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Bilen höll till verkstaden (Mechanum)! En magnetkoppling till ac-kompressorn var det som spökade. Ingen billig historia (6 000 kr), men nu funkar allt som det ska igen. STORT TACK för goda råd och information!!!

/Jennie

Sök