Volvo 945 Classic - 98 Bra bil?

Ullebubbe
12 september 2009 · 62 Inlägg

Jag har den senaste tiden börjat fundera lite på att eventuellt köpa mig en Volvo 945 Classic - 98. Har
ingen specifik utvald, utan tänkte försöka leta reda på någon fin och välskött som gått max 15 000 mil.

Har haft en hel drös med Volvo 740 och 940 och vi är väl många som kan skriva under på att
dessa är bland de bästa (mest driftsäkra bilarna) man kan hitta på begagnatmarknaden!? Men,
jag har dock aldrig haft någon nyare än - 93 årsmodell och har därför några frågor som följer:

1. Har hört att den sista "bra 940´n" tillverkades - 94 några åsikter om detta?
2. Är det Turbo eller LTT i Classic (Livslängd på Turbon respektive LTT "aggregatet"?)
3. Vad sitter det för motor respektive låda i Classicmodellen, driftsäkerheten i dessa?

Andra tips, ideér och förslag angående
ovanstående modell mottages tacksamt.

Peace!

Senast redigerat av Ullebubbe (12 september 2009)

Rerra
12 september 2009 · 54 Inlägg

Fel ställe att posta på!

Be Quick Or Be Dead
Volvo V70n (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 september 2009 · 13 749 Inlägg

ltt på classicen det finns många fördelar med just den modellen

den är betydligt billigare att försäkra än motsvarande 2.3Se som har exakt samma utrustning förutom vita bakljusen och blinkersen

turbon kan hålla hur länge som helst och hur kort som helst
det beror helt på hur den är servad

fördelen är att man med lätthet kan montera en turbo från någon nyare volvo utan att behöva bygga om något mer än downpipen

motorn som sitter i heter B230FK denna kom 95
M90 heter lådan kom på turbon 94 och på alla med B230fk

är det aut heter den väll aw72 eller om det var 71?!

finns inget direkt att tänka på
har själv 2st 940 en 94:ans turbo och en 98 classic

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ullebubbe
13 september 2009 · 62 Inlägg

Rerra (Som drömmer om att bli polis?):

Kikade lite nu och skulle kanske ha lagt detta under "Allmänt", hade lite för bråttom... Men
någon moderator får gärna flytta tråden till annan kategori... (om det nu ligger helt galet här)

Growe:

Ok, tackar för infon! En liten fråga: Exakt
vad är LTT för något. En strypt turbo eller?

THEBADGUY Gorgilus addictus
13 september 2009 · 4 737 Inlägg

Ullebubbe skrev:
Rerra (Som drömmer om att bli polis?):

Kikade lite nu och skulle kanske ha lagt detta under "Allmänt", hade lite för bråttom... Men
någon moderator får gärna flytta tråden till annan kategori... (om det nu ligger helt galet här)

Growe:

Ok, tackar för infon! En liten fråga: Exakt
vad är LTT för något. En strypt turbo eller?

Kort och gott kan man säga det ja.
Räcker med att byta tryckklockan så har du en fulltryckare, dvs 165 hk ist för 135 hk.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
BARRET
13 september 2009 · 561 Inlägg

Köp! Den bästa bilen jag har ägt och hade lätt velat ha en igen. Underbara bilar faktiskt.

Köp Köp Köp!!!

Xuri One Man Clan
13 september 2009 · 4 287 Inlägg

dom senare årsmodden 96-98 är dom bästa. m90 lådan funkar klockrent.
bra rostskydd å driftsäkra som du säger.
är bilen servad å ordentligt kör så orkar en turbo bra länge...jag bytte min vid 24500mil å då hade jag laddat 1.2 bar dom sista hundra milen å den var fortfarande ok när jag uppgraderade.

de sitter b230FK eller b230FT i alla efter 94  å de är samma motor och kringutrustning. dock så har en  b230fk lättrycksturbo bara 0.3 bars laddtryck = 135 hästar, b230FT = fulltryckarn å den laddar 0.6 bar å utvecklar 165 hästar.  köper du en lättryckare så är de bara att höjja laddtrycket till de dubbla så har du en fulltryckare fast med billigare försäkring.

Ltt är en turbo som är gjort för att rulla igång tidigt å inte ge så mycke hästar, även om de finns mer hästar att hämta 135-190 hästar.
blir en rätt roligt bil med enbart chip om man nu vill de.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang