8612
Sök

Val av slutsteg + kopplingschema, har skiss och all info som behövs för hjälp!

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Tjena!

Tänkte att jag ska skaffa ett slutsteg till framssystemet och till de ej inkopplade basarna. Nu är det så att jag är nybörjare på detta och skulle därför behöva hjälp med val av steg och hur jag ska koppla det på bästa sätt. Jag har gjort en skiss över hur det ser ut för tillfället!   

https://www1.garaget.org/gallery/archive/124616/761421_e77e5q.jpg

Tacksam för alla hjälp!

547 Inlägg
12 september 2009
Vad har du för budget?
Har du kablar?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Jag har lågnivåkabel + kabel från batteriet dragen redan, gärna under 2000 om det går, är inte ute efter något extremt..

21 761 Inlägg
12 september 2009
Den där stereon har bara lågnivåutgång för bak eller subbas, vilket innebär att ljudet till basarna+framsystem inte kan justeras individuellt från stereon. Du får ställa in ljudnivåerna på stegets gainkontroll istället.

Bäst hade varit om du även driver högtalarna på instrumentbrädan med slutsteg, men då behövs egentligen ett 5-kanals steg och såna kostar mer än 2000 spänn. Bland de billigaste "icke noname" 5-kanalare jag har sett på nätet är detta: www.multimedia-import.se/product.do?productId=M7005

Annars kan du förstås köpa ett 4-kanals steg som bara driva framhögtalare+basar, dvs som du har tänkt, och sedan köpa ett monosteg när plånboken har vuxit till sig. Då har du kvar 4-kanalaren och låter den istället driva båda framhögtalare+instrumentbräda. smile

Men för att kunna utnyttja steget/stegen på ett bra sätt så bör stereon också bytas ut till en som har flera lågnivåutgångar.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Så jag kan alltså köpa ett 4kanals steg och koppla högtalare i dörrar + högtalare i instrumentbrädan + basar till samma?  Hur stor effekt måste då det steget klara av? Och hur ska jag koppla? tongue

547 Inlägg
12 september 2009
I detta fall funkar ju inte steget som du länkade till så värst bra heller. (Vet inte om du ville visa det billigaste vettiga på marknaden bara iofs.)
Eftersom han har 2 basar med enkel 4 ohm spole så kan han ju koppla i antingen 2 eller 8ohm och det stegets monokanal verkar inte vara 2 ohm stabil. Och i 8ohm räcker ju inte effekten på långa vägar.

".....What?"
"A pooltable!"

547 Inlägg
12 september 2009
danne9108 skrev:
Så jag kan alltså köpa ett 4kanals steg och koppla högtalare i dörrar + högtalare i instrumentbrädan + basar till samma?  Hur stor effekt måste då det steget klara av? Och hur ska jag koppla? tongue

Ja det går, men då lastar du ner framsystemets (brädan+framdörrar) kanaler i 2ohm, då kan ljudkvaliten bli lidande. Iofs blir det ju inga hiskeliga effektuttag så vet ju iofs inte, kunde ju funka rätt så bra.
Senast redigerat av Sandvik (12 september 2009)

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
12 september 2009
danne9108: Du kan göra på det sättet, men då får dörrhögtalarna och instrumentbrädehögtalarna samma signal. Eftersom två olika storlekar på högtalare spelar samma frekvenser så finns risken att de mindre slår i botten medan de större fortfarande låter bra, du får spela med måtta.

På så sätt är det nog bättre att låta stereon driva högtalarna på instrumentbrädan och steget får ta hand om dörrhögtalarna, det är iaf mitt råd. Andra har kanske en annan uppfattning. smile

Hur hög effekt som steget bör vara på har inte så väldigt stor betydelse när budgeten helst ska vara runt 2000:- eller mindre, effekten kommer mest troligt att ligga på 4x50-75 WRMS vid 4 Ohm för de pengarna som jag ser det.

Sandvik: Just ja, kollade inte så noga på vad baskanalen kunde ge ut. Tog tyvärr för givet att den tålde 2 Ohm eftersom de brukar göra det. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2009)

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Aa okej då vet jag det iaf.. så jag kopplar dörrhögtalarna + basarna till ett fyrkanalssteg ska jag då sätta en högtalar på vardera kanal? eller ska jag seriekoplla basarna på något vis?

det kanske blir bättre att strunta i de basrna jag har och köpa en 12" istället?
Senast redigerat av danne9108 (12 september 2009)

1 131 Inlägg
12 september 2009
Hosta upp lite mer cash och köp Carpower Power-4/600.
här http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2316

Framsystemet på 2 kanalar / Basarna på 2 kanaler

Eller http://dbakuten.se/detail-item_id-12298

Framsystemet på 2 kanaler / Brygga basarna på resterande 2
Senast redigerat av Rigg0 (12 september 2009)

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Hosta och Hosta, inte så lätt när man går i skolan tongue

1 131 Inlägg
12 september 2009
danne9108 skrev:
Hosta och Hosta, inte så lätt när man går i skolan tongue

Jodå wink

Det lite billigare Mutant steget borde funka fint annars.

547 Inlägg
12 september 2009
Mutant steget skulle passa väldigt bra till ditt behov.

Men kan verkligen den effektspeccen stämma? 2x340wrms på en 50A säkring?
Ja, det är ju nerlastat i 1ohm men endå? Batterinörden kan du räkna lite på det? smile

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
12 september 2009
Jag har kollat det där förut och tycker att de uppgifterna är lite mystiska, skulle vara bra om dbakuten kunde ge en förklaring. Om verkningsgraden är 100% så blir strömförbrukningen lite mindre än 50 A vid 14,4 V inmatad spänning, men nu är det ju inte på det viset. hmm

Visserligen håller normalt sett en säkring för lite högre ström än vad den är märkt med, men då blir den ju extra varm och orsakar spänningsfall.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 september 2009
Du kan få köpa mitt JBL GTO755.6 för 2500kr, 6-kanals steg med bra med pulver i. smile Då kan du driva dörrhögtalarna på två kanaler, högtalarna på brädan på två kanaler och sen basarna på sub-kanalerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Då kör jag på det mutant steget?  Kopplar framhögtalarna på två kanaler och bryggar basarna på 2? smile

21 761 Inlägg
12 september 2009
Ja, det steget verkar ge bra med effekt enligt specen. smile

Enligt dbakuten kan steget belastas med 1 Ohm per kanal, vilket innebär att du kan parallellkoppla basarna och sedan bryggkoppla två av stegets kanaler. Det förutsätter dock att du har stabil strömförsörjning, är du osäker så bör du seriekoppla basarna istället.

Fråga gärna dbakuten hur du lämpligast bör koppla basarna med tanke på att det faktiskt inte står specificerat i stegets manual att det tål 1 Ohm i stereoläge/2 Ohm i bryggat läge. smile

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
Okej smile   Blir till å beställa det då!   Tycker du att jag ska skita i dem gamla basarna och köpa en 12"istället?

Jusste ser man hur stor strömkabeln är på sladden? För det är min kompis som dragit dem och jag har aldrig tänkt på om dem är tillräckligt tjocka...
Senast redigerat av danne9108 (12 september 2009)

21 761 Inlägg
12 september 2009
Kolla om det står någonting på kabelns hölje, det brukar stå vilken area det är ibland. Att tex mäta diametern på alla trådarna tillsammans ger inte någon exakt siffra om vilken area det är, resultatet blir bara en grov beräkning enligt min åsikt. smile

21 mm2 kabel kommer iaf att räcka till utan problem, den kabeln bör även räcka till om du i framtiden använder Mutantsteget till alla framhögtalare och sedan sätter ett 500 WRMS "digitalt" monosteg som driver baslådan. Blir det större anläggning så bör du dock ha en grövre pluskabel, exempelvis 30-35 mm2.

Förresten, manualen visar att MT 300.4X har 3 st inbyggda säkringar och att det rekommenderas 25 A. När du får steget så kan du gärna skriva vilken storlek det är på säkringarna, man blir ju lite fundersam eftersom det står 50 A på dbakutens hemsida. smile

Vad heter basarna?

Om det inte går att få fram parametrar till dem så är det bäst att köpa en ny för att kunna göra en vettig låda.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
okej tack! 

Basarna är typ 10 år eller nåt tongue  Fick dem av min morbror som inte använde dem så den enda info jag har är det som står bak på lappen...  Tänkte att dem skulle få duga till en början men det känns onödigt om jag ändå ska behöva bygga en ny låda när jag fått reda på att basarna är värdelösa. Så en 12" från början kanske är lika bra? Tänkte mig en för max 1000:- är som sagt inte så jädrans kräsen

Sök