Regler och bestämmelser kring motorbyte

GK
13 september 2009 · 7 Inlägg

Hejsan!

Jag har en liten fråga angående motorbyte i bilar.
Många gillar ju att ta en gammal lätt bil o slänga i en stor dundermotor, men vad är egentligen tillåtet?

Var går gränserna och hur ska man veta vad man får göra och inte göra? (visst man kanske inte bryr sig men det är ju alltid bra att veta) smile

tack på förhand

Jag kom, jag sågs, jag segrade! (Julius Ceasar)
dagg
13 september 2009 · 657 Inlägg

www.sfro.com
Där kan du hitta lite.. men vad det finns för gränser osv är olika från projekt till projekt.

GK
13 september 2009 · 7 Inlägg

tackar

Jag kom, jag sågs, jag segrade! (Julius Ceasar)
Erick
13 september 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
schnauz
14 september 2009 · 1 758 Inlägg

Enligt min mening är 99% av alla "balla" bilar (som inte är helt original) på ett eller annat sätt olagliga.
Maxgräns för effekt/vrid vid motorbyte bestäms antingen genom ett värde som biltillverkaren angett som maximalt för den aktuella modellen. Det värdet brukar dock (av förklarliga skäl) inte vara särskilt mycket högre än den starkaste originalmotorn. Exempelvis Volvo har angett detta för de flesta av sina äldre modeller, kan som exempel nämna att för 700- och 900-serien ligger gränsen på 238 hk/310 Nm (fläskigaste originalmotorn: 190 hk/290 Nm). Alternativ två (vilket är det vanligaste) är att tillverkaren inte angett några sådana siffror. I så fall är det tillåtet att montera en motor med max 20% ökning i effekt och 10% ökning i vrid.

Bil som är reggad som amatörbyggt eller ombyggt fordon har samma alternativ, plus ett tredje som lyder:
"Alternativt kan max 15 kW/100 kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK."
"Kunstruktionsmässigt OK" innebär alltså att besiktningsmannen anser att bilen (stomme, styrning, bromsar etc.) är "stadig" nog för att hantera effekten.
15kW/100 kg innebär alltså cirka 20 hk/100 kg tjänstevikt. Så för en bil på 1 ton är gränsen 200 hästar och 1,5 ton tjänstevikt ger maxgränsen 300 hk. Teoretiskt bör det alltså gå att regga in en bil med 2.000 hk - men då måste den väga minst 10 ton (vilket inte längre gör det möjligt att regga den som personbil, men ni fattar vinken).
15 kw/100 kg är alltså inte upphetsande mycket, finns ganska gott om originalbilar med högre värden.

Så summan av alltsammans är att ska bilen vara helt 100% laglig så blir det sällan roligare än en styggare originalbil, t.ex. BMW M5, Porsche, Ferrari, Koenigsegg eller vad plånboken nu tillåter. Alternativt något superlätt rörramsbygge med MC-motor.

torpis Forummoderator
14 september 2009 · 10 572 Inlägg

flyttar tråden då detta inte är avancerad motorteknik

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang