som topik lyder så läker det olja från fördelaren som sitter på toppen, är det någon som vet hur jag byter packningen och kan beskriva detta gärna med bilder med. är det bara 1 st packning eller är det flera.
Sitter en o-ring på fördelaren som sticks in i kamaxeln . Den sitter fast med 2st bultar . Men du behöver plocka bort fördelarlock och rotor innan du försöker ta ur födelaren för de brukar inte finnas plats att ta ur den annars .
Sitter en o-ring på fördelaren som sticks in i kamaxeln . Den sitter fast med 2st bultar . Men du behöver plocka bort fördelarlock och rotor innan du försöker ta ur födelaren för de brukar inte finnas plats att ta ur den annars .
Benny
precis! men tror det är 2st o-ringar en stor och en liten
oki men det är inga special verktyg man behöver för att få bort den. om man tar bort fördelaren ställs inte tändningen om sig då eller gå den inte att ställa.
Det sitter som sagt en stor och en liten o-ring på fördelaren och sitter även en liten packbox i den. packboxen säljs ej av volvo, men o-ringarna finns att köpa där för några tior.
Har sett att det finns en som säljer en repsats till fördelaren http://www.volvoracing.se/renovering.htm men tycker det är lite dyrt. Billigare köpa det löst i butik
Har du någon gång bytt kamaxel så kan det även vara ifrån det bakre överfallet det läcker, om du ej har haft packningsklet på det längst ut mot fördelaren...
Fördelaren passar bara på ett sätt i spåren på toppen/kamaxeln, så du behöver inte oroa dig för att få den fel vid montering.
nu är o ringarna bytta och jag är osäker på om dom va dåliga tror mer på denna Packboxen att den är dålig, såg så ut. nån som vet vart jag kan köpa den nån stans. på volvo va det nån som sa att den inte fanns. men o ringarna va rätt hårda ijallafall.
har du kollat hos mekonomen, kanske dem har. själv hade jag samma problem att det läckte ur fördelaren men det visad sig att en bit av kammen hade gått sönder(vx3).men men var bara och stoppa i en annan:)
själva fördelar kostar typ 3600 kr också så de är ingen ide å tänka tanken å köpa ny :p du har inte problem med vevhusventilationen så du har lite väl högt tryck inne i motorn å de är därför den trycker ur sig ? jag hade de förut...
hur kollar jag vevhusventen då. får ringa volvo på måndag och kolla om dom inte har dom grejerna. själva fördelaren värkar vara byt en gång tidigare då det står 94 på den. min bil är en 97a.
har du kollat slangen under vevhusburken då ? std fel att den täpper sig...man får plocka bort oljetråget för att byta den, om den nu är täppt vill säga.
om man lyfter upp hela oljefällan så går de ett svart gummirör/slang rätt ner i sumpen.. lys med ficklampa å känn med nått föremål om du kan komma hela vägen ner... dom slangarna vrider sig efter rätt många mil å täpper sig själv helt om man har otur..
som jag skrev i mitt inlägg längre upp så finns den inte på volvo. (finns inte ens med på deras sprängskisser) Gå till nåt ställe som säljer packboxar så kan de nog hjälpa dig.
söker du på google så ser du även att det finns packboxar i rätt storlek till motorsågar osv. Så bör inte vara svårt att hitta om man vill ha en.
På bilden i länken jag skrev längre upp så står det även ett artikelnr på honda packbox. Bara gå till nån som säljer honda och köpa.